April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۴۹۳۵
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: شاهد ناعدالتی در توزیع یارانه انرژی هستیم. نزدیک به ۵۰ درصد خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بنزین بر اساس خودرو توزیع می‌شود.

توزیع عادلانه یارانه انرژی چگونه صورت می‌گیرد؟

امروز در میز اقتصاد به بحث بررسی توزیع عادلانه یارانه انرژی با حضور سرومیلی معاون اجرایی سامانه هوشمند سوخت، شریعتی عضو کمیسیون انرژی مجلس و زمانیان کارشناس حوزه انرژی پرداخته شد.

شریعتی در خصوص طرح توزیع عادلانه انرژی گفت: در خصوص بحث عدالت که پایه جمهوری اسلامی است صحبت می‌شود خوشبختانه در خیلی موارد این عدالت اصلاح شده، اما شاهد ناعدالتی در توزیع یارانه انرژی هستیم. نزدیک به ۵۰ درصد خانوار ایرانی فاقد خودرو هستند و بنزین بر اساس خودرو و نه افراد توزیع می‌شود.

او افزود: اکنون بحث در خصوص قیمت نیست بحث در خصوص تغییر نظام توزیع است در این طرج سهمیه را به سرپرست خانوار بر اساس تعداد اعضا می‌دهیم کسی که خودرو دارد استفاده کند و کسی که خودرو ندارد می‌تواند این سهمیه را در بازار مبادله انرژی بفروشد.

در ادامه سرومیلی گفت: وزارت نفت شبانه روز در راستای خدمت رسانی در حال اقدام است این اقدام باید به شکلی اجرا شود که کوچکترین چالشی برای مردم ایجاد نشود. وظیفه وزارت نفت به لحاظ فنی به تخصیص سهمیه بازمی‌گردد که آماده هستیم و توانمندی آن را داریم، اما در بعد اجرا در مواردی مشکلاتی وجود داشت. برای طرحی مانند سامانه هوشمند سوخت ۴ الی ۵ سال برنامه ریزی شد.

در ادامه کشوری معاون انرژی سازمان پدافند غیر عامل گفت: این طرحی است که در جلسات مختلف مطرح شده است در برخی نقاط هم مانند کیش و قشم اجرایی شد کلیات و ابعاد طرح استخراج شده است. در بخش‌های مختلف به سبب امنیت طرح حتما باید اطمینان حاصل شود. پیوست این طرح هنوز به سازمان ما ارسال نشده است.

سپس شریعتی گفت: چند ماه گذشته جلساتی برگزار شد از تمام دستگاه‌ها جز نماینده پالایش و پخش اعلام آمادگی صورت گرفت موافق بودند که پالایش و پخش هم موافقت خود را اعلام کرده طبیعتا آغاز یک کار، دشواری دارد. واقعا تحول نیازمند شجاعت است حفظ وضع موجود کاری ندارد. اگر برنامه‌ای برای تحول نداشته باشیم تحول با هزینه بیشتر خود را بر ما تحمیل می‌کند که اکنون شاهد ناترازی هستیم.

در ادامه زمانیان کارشناس انرژی گفت: این طرح در پایلوت کیش با موفقیت انجام شد. وقتی بُعد خانوار را نداشته باشیم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد در خصوص خود زیرساخت فنی این طرح در کیش باید گفت به شکل کامل اجرا شد و حتی طرح ساده تری پیشنهاد شد.

سپس سرومیلی می‌گوید: بانک‌ها، وزارت رفا، شاپرک و... از جمله رکن‌های مهم اجرای این طرح هستند. معماری کلان جدید طرح هنوز به دست ما نرسیده و متولی آن وزارت اقتصاد است مقرر شد از خروجی طرح کیش ارزیابی صورت گیرد و توسط وزارت اقتصاد به دست ما رسد که هنوز نرسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: