April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بزرگترین تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسید
کد خبر: ۴۰۵۱۶۹
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
شرکت صنایع مس و بانک ملت در زمینه همکاری مالی بزرگترین تفاهم‌نامه همکاری را امضا کردند تا شاهد رکورد زنی در این زمینه باشیم.

رکوردزنی شرکت مس و بانک ملت در همکاری مالی

شرکت‌ها با چالش‌های بسیاری رو به رو هستند که مهمترین آن‌ها مسایل پولی و مالی است. کمبود سرمایه و نقدینگی باعث می‌شود بسیاری از پروژه‌ها و اهداف تعیین شده به مرحله اجرا نرسند. از آنجا که تامین نقدینگی به همکاری بانک و شرکت بستگی دارد، شرکت‌ها سعی می‌کنند اعتبارات لازم را از طریق دریافت تسهیلات بانکی تامین کنند. اما دریافت تسهیلات یک پروسه طولانی را در بردارد. باید اسناد و مدارک ارایه شود، مستندات مورد بررسی و تایید قرار گیرد، وثیقه‌ها مشخص و برآورد شود و بسیاری موارد دیگر که هم زمانبر است و هم تاخیر باعث فرصت سوزی می‌شود.

اهمیت تفاهم نامه

برای آنکه پروسه‌های زمانبر به خوبی مدیریت شود، لازم است تفاهم نامه‌هایی امضا شود تا روند کار سرعت بگیرید و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها به حداقل ممکن کاهش یابد. امضای تفاهم نامه اعتبار لازم را تعریف می‌کند و بروکراسی اداری را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد. از سوی دیگر اعتماد آفرینی را به اوج می‌رساند. هنگامی که امضای تفاهم نامه بین مدیریت ارشد بانک و شرکت ملی مس صورت می‌گیرد، برای انجام هر یک از مفاد تفاهم نامه، نامه نگاری و رایزنی به حداقل ممکن کاهش می‌یابد. از سوی دیگر امکان سواستفاده بشدت کاهش می‌یابد، زیرا قرارداد به اندازه‌ای اهمیت دارد که نمی‌تواند در قالب مذاکرات دو طرفه تعریف شود.

جایگاه طرفین قرارداد

یکی دیگر از مهمترین گزینه‌هایی که بر اهمیت یک قرارداد می‌افزاید، جایگاه طرفین قرارداد است. هنگامی که شرکت صنایع مس با بانک ملت، طرفین یک قرارداد هستند، ارزش این قرارداد بسیار بالا می‌رود. از یک صنعت مس کشور که رتبه هفتم را در جهان دارد، یک بانک را انتخاب کرده و از سوی دیگر بانکی با پشتوانه مالی بالا برای خدمت رسانی به صنعت مس کشور، پیش قدم شده که جایگاه هر دو بسیار بالا و تاثیرگذار است.

تعامل مس و بانک

هنگامی که شرکت ملی صنایع مس ایران و بانک ملت با هدف افزایش تعاملات مالی و اقتصادی، بزرگترین تفاهم‌نامه همکاری شبکه بانکی را امضا کردند، یعنی یک تفاهم نامه همه جانبه مورد بررسی قرار گرفته و طرفین قبل از امضا، همه جوانب را بررسی کرده اند. این تفاهم نامه نشان می‌دهد شرکت صنایع مس همه جوانب را بررسی کرده و با بانک‌های بسیاری مذاکره کرده و در نهایت بانک ملت را برگزیده است. از آنجا که شرکت مس گردش مالی بسیاری دارد و از جایگاه برتری برخوردار است، باید بانکی را انتخاب می‌کرد که بتواند از عهده تعهدات این مجموعه بر بیاید و از سوی دیگر بانک نیز باید این توان را در خود می‌دید که بتواند پاسخگوی خواسته‌های شرکت مس باشد. در نتیجه تفاهم نامه بین بانک ملت و شرکت مس بسته شد.

گستره تفاهم نامه

برای آنکه به اهمیت این تفاهم نامه پی ببریم، باید نسبت به مفاد آن آگاهی داشته باشیم. مدیرعامل شرکت صنایع مس با اعلام اینکه خدمات اعتباری، خدمات ارزی، تأمین سرمایه، لیزینگ، کارگزاری و بیمه از جمله مفاد تفاهم‌نامه شرکت مس با بانک ملت است گفت: در پی امضای این تفاهم‌نامه، در زمینه خدمات اعتباری، برای یک دوره چهارساله تا سقف ۶۰ هزار میلیارد تومان اعطای تسهیلات به شرکت ملی صنایع مس ایران در نظر گرفته شده است.

 

بیشتر بخوانید:

ایجاد پنج هزار شغل؛ نتیجه طرح‌های توسعه مجتمع مس شهربابک



توجه به پیمانکاران و دانش بنیان

امیر خرمی‌شاد با بیان این که شرکت مس ۲۳۰ پیمانکار در حوزه‌های مختلف دارد گفت: بر اساس توافقات صورت‌گرفته، اعطای تسهیلات به شرکت‌های پیمانکار که از طرف شرکت مس به بانک ملت معرفی می‌شوند تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد بود. وی با اعلام اینکه شرکت مس در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان برنامه مؤثری تهیه کرده گفت: بانک ملت پذیرفته در زمینه محیط زیست، زیرساخت و زنجیره مس به طور ویژه با شرکت ملی مس همکاری‌های نزدیکی داشته باشد. مدیرعامل شرکت صنایع مس گفت: با سپرده‌گذاری شرکت مس، ۱۰ هزار میلیارد ریال خدمات اعتباری توسط بانک ملت به شرکت‌های دانش‌بنیان که توسط شرکت مس معرفی می‌شوند، اعطا می‌شود.

رونق بورس

یکی از بخش‌های مهم این تفاهم نامه، رونق دادن به بورس با استفاده از ظرفیت شرکت مس است به نوعی که خرمی شاد از اعطای تسهیلات به مشتریان شرکت مس برای خرید از بورس کالا خبر داد و گفت: در این تفاهم نامه برای مدت سه ماه و به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده که تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال نیز قابل افزایش است.

پرداخت تسهیلات ارزی

مدیرعامل شرکت مس با اعلام اینکه در زمینه اوراق سلف، مرابحه و وام نیز بانک ملت تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تأمین مالی را متعهد شده افزود: بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه مقرر شد، بانک ملت با معرفی شرکت مس به ازای هر پروژه ۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی ارائه کند. همچنین کارسازی منابع ارزی شرکت مس از سوی بانک ملت تا سقف ۳۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است. وی ظرفیت بانک ملت در خصوص لیزینگ و بیمه را مورد تأکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد در این زمینه نیز همکاری‌های دو طرف منشأ خیر و برکت باشد.

رکورد زنی در تفاهم

مدیرعامل بانک ملت نیز این تفاهم‌نامه را بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه بانک ملت و شبکه بانکی توصیف کرد و گفت: تفاهم‌نامه‌های مشابه، دارای اعداد و ارقام کمتری بوده‌اند. رضا دولت‌آبادی با بیان این که اجرای این تفاهم‌نامه بسیار مهم است و مسئولیت بالایی را برای شبکه بانکی ایجاد می‌کند، افزود: بانک ملت به بزرگ‌ترین بانک کشور تبدیل شده و از نظر سرمایه، منابع ارزی و ریالی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

توان بالای بانک ملت

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به اعطای تسهیلات بانک ملت به شرکت مس برای یک دوره چهارساله تا سقف ۶۰ هزار میلیارد تومان (معادل یک و نیم میلیارد دلار) گفت: وضعیت منابع ارزی و ریالی به بانک ملت این امکان را می‌دهد، بخش اعظم این تسهیلات را در ابتدای همکاری پرداخت کند و اگر در مراحل بعدی نیاز به اخذ مجوز‌های لازم باشد، باتوجه‌به ظرفیت‌های بانک ملت، به‌راحتی می‌توانیم مجوز‌های لازم را از بانک مرکزی اخذ کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: