کد خبر: ۴۰۵۱۷۲
۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
0
کره زمین جمعه گذشته برای اولین بار از آستانه وحشتناک گرمایش جهانی عبور کرد.

گرمایش جهانی زمین از آستانه مجاز خود عبور کرد

روز جمعه، ۱۷ نوامبر، کره زمین برای اولین بار و برای مدت کوتاهی از آستانه گرمایش بزرگ عبور کرد که دانشمندان نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهند که در این میانگین دمای جهانی بیش از ۲ درجه سانتی‌گراد (۳.۶ درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین تاریخی بوده است؛ یعنی از زمانی که انسان شروع به مصرف سوخت‌های فسیلی و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کرده و باعث گرم شدن کره زمین شده است.

این بدان معنا نیست که تلاش‌ها برای محدود کردن گرمایش جهانی تاکنون شکست خورده است؛ چرا که برای شکست این تلاش ها، دما باید برای چندین ماه و سال از ۲ درجه سانتی‌گراد فراتر رود تا دانشمندان این را به عنوان یک آستانه بزرگ در نظر بگیرند.

اما دانشمندان خاطرنشان کردند افزایش موقتی که در روز جمعه ثبت شد، به مثابه یادآوری روشن این موضوع است که آب و هوا در حال حرکت به سمتی ناشناخته است.

روز جمعه اولین باری بود که نوسانات روزانه مربوط به استاندارد‌های دمای جهانی که برای چندین دهه به طور پیوسته در حال افزایش بوده است، کره زمین را از آستانه خطر فراتر برد.

این اتفاق پس از ماه‌ها گرمای بی‌سابقه رخ داد که بسیاری از دانشمندان را حیرت‌زده کرد و برخی پیش‌بینی‌ها در مورد میزان افزایش دما در سال جاری را به چالش کشید.

سامانتا برگس، معاون مدیر خدمات تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا، یکشنبه در پلتفرم رسانه اجتماعی X نوشت که دمای جهانی در روز جمعه ۱.۱۷ درجه سانتیگراد (۲.۱ فارنهایت) بالاتر از میانگین سال ۲۰۲۰-۱۹۹۱ بود.

او اضافه کرد که با توجه به میزان گرمایش جهانی ناشی از رفتار‌های انسانی در دوره مرجع پیش از صنعتی شدن جهان، این افزایش دما بدان معناست که میانگین دمای جهانی در روز جمعه ۲.۰۶ درجه سانتیگراد (۳.۷ فارنهایت) بیشتر از این دوره، ۱۸۵۰-۱۹۰۰ بوده است.

مشاهدات مستقیمی که دانشمندان در هفته‌های آینده جمع آوری و بررسی خواهند کرد، می‌تواند به زودی رکورد گرم شدن هوا را تایید کند.

دمای جهانی در ماه‌های ژوئیه، آگوست، سپتامبر و اکتبر به بالاترین حد خود رسید. داده‌های سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک نشان می‌دهد که این روند، اگر نگوییم تا نوامبر تشدید شده، حداقل ادامه داشته است.

تجزیه و تحلیل‌های منتشر شده در این ماه نشان می‌دهند که میانگین دمای جهانی برای سال ۲۰۲۳ احتمالاً در نهایت به ۱.۳ تا ۱.۴ درجه سانتی‌گراد (۲.۳ تا ۲.۵ فارنهایت) بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن خواهد رسید.

دانشمندان علوم اقلیمی پیش بینی می‌کنند که گرم شدن پایدار زمین به میزان ۱.۵ درجه بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن می‌تواند جوامع را تحت‌الشعاع قرار دهد و اقتصاد‌ها و سیستم‌های سیاسی را متزلزل کند.

منبع: واشنگتن پست

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: