سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در گفتگو با پول نیوز خبر داد:
کد خبر: ۴۰۵۴۰۸
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
0
سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو: در ایران سالیانه بیش از 30 میلیون تن شمش فولاد و 300 هزار تن کاتد مس و 10 تن طلا تولید می شود و پیش بینی می شود تا پایان برنامه هفتم تولید شمش طلا به 20 تن برسد.

افزایش تولید طلای ایران به 20 تن تا پایان برنامه هفتم توسعه / سالی 10 تن شمش طلا تولید می کنیم

سمیه خلوصی سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در گفتگو با پول نیوز در بیستمین نمایشگاه بین المللی متالورژی ایران "ایران متافو" با تاکید بر اینکه زنجیره تولید فلزات در ایران به بلوغ مناسبی رسیده، افزود: در حال حاضر در کشور سالیانه بیش از 30 میلیون تن شمش فولاد و بالغ بر 300 هزار تن کاتد مس تولید می شود و تولید  شمش طلا هم بیش از 10 تن است و پیش بینی ما این است که بتوانیم در پایان برنامه هفتم در تولید شمش طلا به عدد تقریبی 20 تن برسیم.  . این نشان میدهد پتانسیل معدنی کشور در حوزه فلزات اساسی به گونه ای است که زنجیره های فلزی در ایران به سطح قابل قبولی رسیده اند.

 

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادمه با ذکر این نکته که علاوه این ما در زنجیره فولاد در سال گذشته تولید  110 میلیون تن سنگ خام و 30 میلیون تن شمش فولاد را در زنجیره تولید و تامین داشتیم، گفت: بر این اساس برگزاری نمایشگاهی که کلیه شرکتهای تامین کننده این زنجیره در آن وجود داشته باشند و توانمندی ساخت داخلشان اثبات شده است، شرکتهایی که صاحب دانش فنی هستند و شرکتهایی که تولیداتی در سطح بین الملل دارند ضروری است.

 

سمیه خلوصی افزود: خوشبختانه همانگونه که رتبه تولیداتمان در گروه معدنی در خاورمیانه اول است و در دنیا رتبه دهم را داریم، نمایشگاه متافو هم در خاورمیانه بهترین نمایشگاه بین المللی هست که سالانه برگزار میشود؛ امیدواریم زنجیره فولاد کشور بتواند سهم خود را در بخش معدن، ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی بیش از پیش افزایش دهد و بتوانیم به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در این حوزه حرکت کنیم.

 

 

وی با ابراز خوشنودی از رشد بالای تولید در تمام حلقه های زنجیره فلزات اساسی در هفت ماهه نخست سال 1402 افزود: با توجه به قطع برق که در شش ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده اما با برنامه ریزی مناسبی که در وزارتخانه انجام شد، بخشی از تعمیرات کارخانه ها در زمان قطعی برق انجام گرفت و بسیاری از شرکتها تونستند به رکوردهای بالایی در تولید در زمانی که قطع برق نداشتند دست یابند.  با توجه به برنامه ریزی های انجام شده توسط ایمیدرو پیش بینی می شود که شرکت های بزرگ در شش ماهه دوم نسبت به شش ماهه اول 1402 دارای رشد 10 درصدی باشند.

 

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه ما برای زنجیره هایی مثل فولاد و مس که به یک سطح قابل قبولی از تولید رسیده اند، تکمیل زنجیره ارزش را در برنامه داریم، ادامه داد: پروژه های خیلی زیادی در این رابطه تعریف شده که از این جمله می توان به پروژه نورد گرم ونورد سرد در فولاد مبارکه، ورق گالوانیزه خودرویی که آقای دکتر علی آبادیان هفته پیش عملیات اجرایی آن را شروع کرد، پروژه ورق الکتریکی با مشارکت بین دو شرکت مصرف کننده و شرکت تامین کننده یعنی بین فولاد مبارکه و ایران ترانسفو را تعریف کردیم، لوله های بدون درز از پروژه های پایین دستی زنجیره فولاد است که در سازمان تعریف شده و نورد سردهایی که توسط شرکتهای فولادی تعریف شده است.

 

خانم خلوصی افزود: یکی از رویکردهای جدیدی که ما در ایمیدرو تعریف کردیم موضوع بهره وری است؛ چون در بعضی از حلقه های زنجیره فلزات در حال حاضر تولیدات بیشتر از نیاز داخلی است و بر این اساس صادراتمان هم به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. در مبحث بهره وری در مواردی مثل کاهش مصرف آب و انرژی، استفاده از سنگ آهن های کم عیار یا سنگ آهن های هماتیتیک که به افزایش عمر ذخایر معدنی ما کمک میکنند، بازچرخانی حرارت و بازچرخانی آب اهداف مشخصی را برای شرکتهای بزرگ مشخص کردیم و مطابق این اهداف درحال پایش هستیم تا مشابه توسعه ای که با یک اقدام منسجم در زنجیره فلزات انجام شد در بهره وری هم این کار انجام شود.

 

بیشتر بخوانید: مناطق ویژه اقتصادی ایمیدرو به دنبال افزایش درآمد باشند

 

وی در ادامه با بیان اینکه اولین مرحله از شناسایی ذخایر است، گفت: در این رابطه تفاهمنامه ای را با سازمان زمین شناسی برای شناسایی ذخایر در محدوده ای به وسعت 200 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور امضا کرده ایم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو افزود: ایمیدرو از دو سال پیش برای افزایش ظرفیت توان حفاری در کشور برنامه هایی را شروع کرده مثل واردات تجهیزات حفاری، آموزش حفار و تهیه فهرست بهای اکتشافی؛ در طی سالهای گذشته تمام این موارد انجام شده و بر این اساس شاهدیم که ظرفیت حفاری کشور در حال حاضر به یک سطح قابل قبولی رسیده.  

 

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی "ایران متافو" با حضور شرکت‌های مختلف در زمینه های فولاد، صنایع معدنی، فلزات غیر آهنی (مس، آلومينيوم، روی و...)، ریخته گری، قالب سازی، ماشین کاری، آهنگری، نسوزها، کوره‌های صنعتی و عملیات حرارتی، از 3 الی 6 آذر ماه در تهران در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: