کد خبر: ۴۰۵۵۴۴
۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
رئیس دیوان عدالت با بیان اینکه ۶۰ درصد پرونده‌های ارسالی به دلیل نبود مستندات کافی می‌شود،گفت: به شکایت مردم از حاکمیت بدون اغماض رسیدگی می‌کنیم.

به شکایت مردم از حاکمیت بدون اغماض رسیدگی می‌کنیم‌

حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری صبح امروز در جمع اصحاب رسانه و در حاشیه ملاقات مردمی رئیس و معاونان این نهاد، با اشاره به برخی اقدامات دیوان عدالت اداری اظهار داشت: از زمانی که در دیوان حضور یافتم طبق بررسی انجام شده، احساس کردیم بسیاری از مردم که در دیوان پرونده دارند، احساس می‌کنند برای پیگیری کار‌ها باید در دیوان حضور داشته باشند که البته این امر برای همه فراهم‌نبوده و یا هزینه زیادی برای آن‌ها دارد.

وی با تشریح ساز و کار دیوان عدالت اداری افزود: برای حل این مشکل، دیوان تصمیم گرفت در این دوره، براساس اولویت‌هایی مانند تعداد پرونده‌هایی هر استان در دیوان، در استان‌ها حاضر شود.

رئیس دیوان عدالت اداری با این توضیح که بالا بودن تعداد پرونده‌های هر استان در دیوان نشان می‌دهد کار ما در آن استان زیاد است و بر همین اساس نیز برنامه حضور در استان‌ها تدوین شد، گفت: در این سفر‌ها دیدار و ملاقات با مردم یکی از اهداف مهم ما به شمار می‌آید بر همین اساس نیز درباره جلسات از قبل اطلاع‌رسانی شده و افرادی که حضور آن‌ها در این جلسه ضروری به نظر می‌رسید انتخاب و اطلاعات آن‌ها برای ما ارسال شد، ما هم پیش از سفر به استان تا جایی که امکان داشت سوابق پرونده‌های آن‌ها را مطالعه کردیم و امروز نیز شنونده صحبت‌های آن‌ها خواهیم بود.
‌دلایل شکایات از دستگاه‌ها را چهره به چهره با مدیران بررسی می‌کنیم

وی ادامه داد: البته افرادی که حضور یافتند عمدتا می‌خواهند از اطاله دادرسی جلوگیری شده، یا اینکه رأیی از دیوان گرفته‌اند، اما در اجرای آن مشکلاتی هست و یا اینکه شکایت آن‌ها رد شده و مدعی هستند که دلایل آن‌ها مورد توجه قرار نگرفته است که در این صورت نیز ما مستندات پرونده را بررسی کرده و صحبت‌های آن‌ها را می‌شنویم و اگر واقعا مشخص شد رای صادره از دیوان خلاف قانون بوده آن را به شعبه دیگری ارسال می‌کنیم تا رأی درست صادر شود.

مظفری با اشاره به اینکه برخی افراد شرکت کننده در این ملاقات مردمی نیز به دنبال دریافت مشاوره هستند مطرح کرد: یکی دیگر از اهداف ما از سفر‌های استانی دیدار تخصصی با مدیران است که فردا در استان همدان در قالب سه کارگروه انجام می‌شود در این جلسه موضوعات، مشکلات پرونده‌ها، دلایل افزایش شکایات از آن دستگاه‌ها، آسیب شناسی‌ها مشخص شده و به صورت چهره به چهره با مدیران مطرح خواهد شد.
دیوان عدالت ۲۴۰ جلسه با دستگاه‌های اجرایی برگزار کرد‌

وی بیان کرد: در این جلسه تذکرات و هشدار‌های لازم به مدیران داده می‌شود در واقع سعی بر این است مدیران را هم تشویق کرده و هم هشدار دهیم که قانون و آرای دیوان را رعایت کنند چرا که آرای هیئت عمومی برای شعب دیوان و دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاتباع است پس یادآوری می‌کنیم که نادیده‌گرفتن آن‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی سبب افزایش پرونده‌ها و انحراف از قانون شده است. همچنین نکات و مسائلی که مدیران با آن رو به رو هستند نیز شنیده خواهد شد که در نهایت این مسائل خمیره مایه تصمیمات بعدی ما خواهد بود.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه ۲۰ کارگروه مشترک با وزارتخانه داشته و تا امروز ۲۳۰ تا ۲۴۰ جلسه با دستگاه‌های اجرایی برگزار کردیم افزود: در این جلسات اطلاعات و داده‌هایی به دست می‌آید که ما آن‌ها را در دستگاه‌های متناظر استانی مطرح کرده و نتایج خوبی به دست می‌آوریم.
۶۰ درصد پرونده‌های ارسالی به دیوان عدالت رد می‌شود

وی درباره وضعیت استان همدان نیز عنوان کرد: در آخرین جلسه که قبل از سفر تشکیل شد، مشخص شد پرونده‌های استان همدان نسبت به استان‌های هم‌تراز کم است که این نشان می‌دهد مجاری امور در استان به گونه‌ای پیگیری می‌شود که مردم ضرورتی به طرح شکایت در دیوان نمی‌بینند البته به گفته برخی دوستان ممکن است مردم از وجود دیوان عدالت اداری و حق خود، اطلاعی نداشته باشند که بخواهند به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و همین سبب کاهش پرونده‌ها شده باشد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه ۶۰ درصد پرونده‌های ارسالی به دیوان عدالت اداری به دلیل نبود مستندات کافی و مباحث قانونی رد می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر شکایات در استان همدان مربوط به سازمان تأمین اجتماعی (به دلیل حمایتی بودن این مجموعه و بالا بودن تعداد افراد زیرپوشش این سازمان)، شهرداری‌ها و پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ آنها، آموزش و پرورش و علوم پزشکی است.

مظفری با بیان اینکه با توجه به نکات ذکر شده نمی‌توانم ارزیابی دقیقی در استان داشته باشم اظهار داشت: ما تلاش کردیم اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد بار‌ها از صدا و سیما درخواست کردیم که به معرفی دیوان به عنوان یک ظرفیت قانونی بپردازد مجموعه‌ای که در درون حاکمیت به شکایت مردم از حاکمیت آنهم بدون اغماض رسیدگی می‌کند.

وی بیان کرد: دیوان عدالت اداری بر دستور العمل‌ها نظارت کرده و تصمیم و عملکرد خلاف قانون دستگاه‌های اجرایی را ابطال می‌کند تا فرایند اصلاح شود البته رویکرد ما نیز این است که در حوزه حقوق شهروندی مردم به سهولت به حقوق قانونی خود برسند.
راه‌اندازی سامانه ساعد در دیوان عدالت اداری

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به راه‌اندازی سامانه ساعد در دیوان عدالت اداری عنوان کرد: در این سامانه بیش ۷۰۰ رای صحیح، در کنار آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ مواد قانونی و همچنین بیش از ۲ هزار مقرره قانونی بارگذاری شده است و مردم می‌توانند به آن مراجعه کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: