کد خبر: ۴۰۵۶۳۱
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
مسئولان حوزه منابع طبیعی بر این باورند که اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در راستای کاهش آلودگی هوا و جذب کربن دنبال می شود.

اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت چیست؟

رئیس جمهور در ۲۴ مرداد سال گذشته در جریان بازدید از وزارت جهاد کشاورزی، دستور داد که طی ۴ سال آینده یک میلیارد درخت در کشور کاشت شود و در شرایطی که دنیا برای کاهش آلودگی هوا و جذب کربن هوا تلاش می‌کند و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیمان‌هایی را برای ترسیب کربن منعقد کرده اند، مهم اعلام کرد.

براین اساس طرح کاشت یک میلیارد درخت در ۱۵ اسفند سال گذشته و در روز درختکاری با کشت یک اصله نهال نمادین در باغ ملی گیاه شناسی رسما آغاز شد و همواره طبق برنامه مقرر شد هرساله ۲۵۰ میلیون اصله نهال آماده و کشت شود.

اخیرا عباسعلی نوبخت رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای سال اول طرح باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌کرد که خوشبختانه میزان نهال تولیدی بیش از این عدد است. احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگرد‌ها و در نهایت زراعت چوب و توسعه فضای سبز از اهداف دیگر طرح است.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که عدد آن ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. البته این اعتبار هنوز تخصیص داده نشده است. در طرح کاهش یک میلیارد درخت، سهم جنگل‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال یعنی ۳۰ درصد، زراعت چوب ۳۰۰ میلیون اصله (۳۰ درصد)، فضای سبز ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) و بیابان ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) است.

براساس آمار‌های اعلامی سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم که اگر این یک میلیارد درخت را در کویر بکاریم برای هر درختی که کاشته می‌شود ۲۰۰ لیتر نیاز است، براین اساس ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است.

شنبه ۱۱ آذرماه طرح کاشت یک میلیارد درخت در سراسر کشور به صورت همزمان آغاز می‌شود و این طرح قرار است با کمک مردم و مسئولان باشد.

نقی شعبانیان معاون امور سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت گفت: آغاز کاشت یک میلیارد درخت چند مرحله دارد که ابتدا طرح کلی پشتیبانی و مقدماتی را نوشتیم، در گام دوم بسته به استان‌های مختلف باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال را تولید می‌کردیم که خوشبختانه پس از چندبار راست آزمایی، بیش از این میزان تولید شده است.

او با اشاره به تهیه طرح‌های عرصه‌ای در کشور افزود: در مرحله سوم در هر استانی که قرار است جنگل کاری انجام شود، ابتدا طرح فنی و شناسنامه‌ای باید تهیه شود که با چه ترکیب گونه‌ای جنگل کاری صورت گیرد. همچنین بعد از جنگل کاری تا ۱۰ سال چند نوبت باید آبیاری و هرس صورت گیرد. برای هر منطقه جنگل کاری باید طرح تهیه و در ادارات کمیته فنی ادارات کل تصویب شود تا با تغییر سیستم مدیریتی هم طرح ادامه یابد و در صورت بی توجهی و عدم اجرا، مدیران باید پاسخگو باشند.

معاونت امور جنگل با بیان اینکه گودبرداری برای کاشت درخت در استان‌ها انجام شده است، افزود: بعداز عملیات گودبرداری در برخی استان ها، از یک ماه قبل اقدام به کشت کردند و ۱۱ آذر طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه طرح یک میلیارد درخت از ابتدای امسال آغاز شد، گفت: این طرح ۴ سال ادامه دارد و ۱۱ آذر به عنوان کاشت در عرصه است که تمامی استان‌ها عرصه‌هایی را برای کاشت نمادین مشخص و اعلام کردند. در روز ۱۱ آذر زنگ مدارس تحت عنوان هر مدرسه یک نهال زده می‌شود و همواره این طرح قرار است بصورت منسجم‌تر در بین دانش آموزان فرهنگ سازی شود. همچنین در تهران با حضور وزیر جهاد در پارک خرگوش دره این طرح کلید خواهد خورد.

او حفظ و احیای جنگل و توسعه زراعت چوب را از اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: در این طرح ۳۰ درصد جنگل‌ها مستقیم به حفظ و احیای جنگل اختصاص می‌یابند، از این رو باید علاوه بر حفظ نهال‌های جنگل نسبت به بذرکاری در جنگل‌های طبیعی هم اقدام شود.

با توجه به تاکید رهبری بر توسعه فضای سبز، کاشت یک میلیارد درخت مثمر ظرف ۴ سال در کشور برنامه‌ریزی شد.

توسعه زراعت چوب و کاهش واردات یکی دیگر از اهداف کاشت یک میلیارد درخت

در ادامه رضا احمدی مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت از آغاز بهره برداری کاشت یک میلیارد درخت در پاییز امسال خبر داد و گفت: از مهرماه کاشت یک میلیارد درخت آغاز شد به طوریکه مکان یابی و تهیه نقشه در اکثر استان‌ها آغاز شده است. تولید نهال‌ها از شهریور سال گذشته آغاز شده و اکنون در طبیعت به استاندارد‌های لازم رسیدند به طوریکه قابلیت کشت در عرصه دارند. در تمامی استان‌ها از ۱۱ آذر با پوشش مختلف مردمی، آمادگی کامل برای آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت را دنبال می‌کنیم.

مجری طرح کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه در حوزه زراعت چوب ۷۵ میلیون اصله نهال به عرصه‌ها منتقل می‌شود، افزود: امسال در ۱۵۰۰ هکتار بیش از ۸۰ میلیون اصله نهال با حمایت بخش خصوصی کاشته می‌شود و از سال پنجم به عنوان آغاز بهره برداری طرح، ارزیابی‌ها صورت می‌گیرد.

او زراعت چوب و حفاظت از عرصه‌ها را از مهم‌ترین اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت اعلام کرد و گفت: کاهش قیمت چوب و اشتغالزایی در بین جوامع محلی از دیگر اهداف زراعت چوب است که با همکاری بسیج و سپاه وارد اجرای طرح شدیم.

امروزه جهان با ۳۴ چالش بسیار جدی اعم از تغییر اقلیم، کمبود آب به ویژه آب شیرین، بیان‌زایی و کمبود فضای سبز روبروست که کاشت یک میلیارد درخت علاوه بر حفظ و احیای عرصه‌های جنگلی در کاهش این مشکلات نقش بسزایی دارد که انتظار می‌رود اعتبارات لازم تخصیص داده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: