April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۶۶۹
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
حالا که برخی از ستاره‌‎های اسبق فوتبال ایران ماجرای میزان پاداش‎‌های اهدا شده را تکذیب می‎ کنند برای بررسی این موضوع باید سری به تاریخ بزنیم.

همه چیز درباره پاداش‎‌های نجومی فوتبالی‌‎ها

یک جوری خبر دریافت حواله خودرو از سوی ملی‌پوشان سال‎های دور تیم‌ ملی را منتشر کردند انگار تا قبل از این ما نمی‌دانستیم آن ستاره‌ها چه پاداش‌هایی که نگرفتند و چه حواله‌هایی که رد و بدل نشد. انگار حواله خودرو و پاداش‌های دلاری و غیردلاری فقط برای نسل کنونی تیم‌ملی بوده و انگار نسل‌های قبل هیچ نمی‌گرفتند و ثروت نجومی خود را از قبل داشتند.

به هر حال روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که اعضای تیم‌ملی سال ۹۸ در همان زمان پاداش‎های کلانی بابت صعود به جام‌جهانی گرفته‌‎اند که حواله خودرو خارجی یکی از آن‌ها بود. رد و بدل شدن پاداش در فوتبال امری بسیار مرسوم است. هر کسی که آن را تکذیب کند یا حقیقت را نمی‌‎گوید یا اصلا اطلاعی از بطن ماجرا ندارد. برای بررسی میزان پاداش‎‌های اهدا شده به ملی ‎پوشان فوتبال باید سری به تاریخ بزنیم، به سال‎های دور و به جایی حوالی اواخر دهه. به خصوص حالا که برخی از ستاره‌‎های اسبق فوتبال ایران از بیخ و بن ماجرا را تکذیب می‎ کنند و می‌‎گویند آن زمان مثل الان اصلا پاداشی وجود نداشت. اما وجود داشت، خیلی هم خوب و نجومی. در حدی که ستاره‎‌ها یک شبه به میلیارد‌های زمان خودشان تبدیل شدند.

حالا بد نیست!
تیم‌ملی فوتبال ایران به جام‌جهانی ۹۸ فرانسه صعود کرده و تک‌تک اعضای تیم‌ملی در اوج جوانی، شهرت و محبوبیت هستند. فوتبال در سراسر کشور مساله‌‎ای بسیار مهم و دغدغه اصلی مردم شده است. ملی‎ پوشان در بازگشت از استرالیا به مراسمی مفصل و ویژه ‎دعوت می‌‎شوند تا در آنجا از آن‌ها تقدیر و تشکر به عمل آید، آن هم چه تقدیر و تشکری. در این مراسم شرکت‏های صنعتی و تولیدی و انواع کارخانجات به عنوان اسپانسر خودی نشان می‏‌دهند و بعد از مراسم سخنرانی و مقدمات مرسوم، نوبت به پرداخت پاداش از سوی این شرکت‌ها می‎ رسد؛ از ماشین لباس‌شویی گرفته تا انواع لوازم خانگی دیگر که یکی پس از دیگری به ملی‌‎پوشان اهدا شد. «حالا بد نیست». یک لحظه دوربین روی صورت عابدزاده زوم می‌‎شود. او این جمله را به بغل دستی‎ اش می‎ گوید، یعنی درست زمانی که اعلام می‌‎شود فلان کارخانه (که حالا دیگر وجود خارجی ندارد) یک ماشین لباس‎شویی به هر یک از ملی ‎پوشان اهدا کرده است. بعد هم اعلام می‌‎شود هر یک ازبازیکنان تعدادی سکه تمام بهار را به عنوان بخش دیگری از پاداش گرفته‎ اند. ملی ‎پوشان سابق فوتبال ایران خوشحال و سرخوش از این‌که جوایز بسیار زیادی دریافت کرده‎ اند با توافق با یکدیگر یک سکه به نفع امور خیریه اهدا می‌کنند.

دنیا به کام ستاره‎‌های ۹۸
حواله ملی پوشان در سال ۱۴۰۲ بدجوری به چشم آمد و حتی انتقاد‌های سنگینی نسبت به برخی ملی‌‎پوشان نظیر کنعانی‎ زادگان که با آن فخر می‌‎فروخت مطرح شد. اما برای این‌که میزان پاداش نجومی را متوجه شوید باید باز هم به اواخر دهه برگردیم. ملی‌پوشان فوتبال ایران طبق شواهد و قرائن به جای مانده از آن زمان حداقل دو مرتبه از سال ۷۵ تا ۷۷ به عنوان پاداش آپارتمان دریافت کرده ‎اند. در این میان حتی صحبت‎هایی مبنی بر این‌که آن‌ها یک باب مغازه هم دریافت کرده‌‎اند شنیده می ‎شود. زمین‎ه‌ای اهدایی و دیگر مایملک غیرقابل منقول بخش دیگری از پاداش ‎های نجومی ستاره‎‌های نسل ۹۸ بود. ستاره ‎های فوتبال آن زمان دردانه‌‎های ورزش بودند. کافی بود لب‌تر کنند. به هرحال دنیا به کام‌شان بود و هر چه پاداش خوب هم وجود داشت به آن‌ها تعلق می‎ گرفت.

فقط ۱۵، ۱۶ میلیون ناقابل!
آن زمان نه گوشی هوشمند وجود داشت و نه اصلا داشتن گوشی تلفن همراه امری مرسوم به شمار می‎ رفت. تلفن همراه متعلق به بخش محدودی از جامعه بود و هنوز این وسیله تا اندازه کنونی گسترده و همه‏ گیر نشده بود. گوشی‎‌های موبایل بسیار گران قیمت بودند، اما به کرات از این گوشی‎ها به همراه سیمکارت به ملی‌‎پوشان اعطا می‎شد. اما در مقابل حواله خودرو و یا آپارتمان‎‌های اهدایی مگر این موارد به چشم می‌‎آمد؟ نیما نکیسا روز گذشته گفت و‌گویی با یکی از رسانه‌‎های ورزشی انجام داد و گفت که آن زمان حواله خودرو به اندازه الان گران نبود و آن را به مبلغ ۱۶-۱۵ میلیون فروخته است، کاری که اکثر ملی‌‎پوشان آن زمان هم انجام دادند. او طوری می‌گوید ۱۶-۱۵ میلیون بیشتر نفروخته که انگار هیچکس نم ی‎داند این مبلغ در اواخر دهه هفتاد چه ارزش بالایی داشت و می‎ شد با آن یک خانه با متراژ قابل توجه در یکی از مناطق متوسط تهران خرید.

نوش جان؟!
«فوتبالیست‎ها هر چه درمی ‎آورند حقشان است، نوش جانشان». این جمله را دست کم هزار بار از خود فوتبالیست‎ها و حتی غیر فوتبالی ‎ها شنیده‎ ایم. انگار که بقیه اقشار جامعه هر چه در می‎آورند حق‌شان نیست و اصلا هم نباید بگوییم نوش جان‌شان. اما این یک واقعیت است. فوتبالیست‎ها گاه پاداش‎‌هایی گرفته‌‎اند که واقعا حقشان بوده، اما گاهی خیر. به خصوص در این وضعیت کنونی که کسی نمی‎ پذیرد بازیکن متوسط تیم‌ملی حواله‎‌های میلیاردی بگیرد و با آن لاکچری‌ترین اتومبیل‌‎های موجود در بازار جهان را وارد کند. به هر حال چه در دهه ۷۰، چه در دهه ۸۰ و چه بعد از آن و چه در زمان کنونی هرگز پاداش‎های کنونی تعلق گرفته به فوتبالیست‎ها نه قابل کتمان است نه قابل تقلیل! کاش دراین باره حداقل کمتر دروغ بگویند یا اینکه حداقل سکوت کنند. به هر حال هم آن اتومبیل‎های مدل بالا و هم آن آپارتمان‎ها مثل دم خروس می‎ ماند. همیشه بیرون می ‎زند. حتی اگر ۳ دهه گذشته باشد.

منبع: روزنامه جام جم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: