April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۶۸۹
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
0
ایران با وجود فشارهای چند کشور در همه حوزه‌ها به‌ویژه حوزه فناوری و فناوری‌های دیجیتال، پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است.

پیشرفت‌های چشمگیر ایران در استفاده از فناوری‌های دیجیتال با وجود تحریم‌ها

امروزه، فناوری یکی از مهمترین پایه‌های اساسی رشد و توسعه اقتصادی کشور‌ها محسوب می‌شود، به طوری که پیشرفت‌های چشمگیر کشور‌های توسعه یافته و صنعتی در زمینه‌های گوناگون مرهون فناوری می‌باشد. با توجه به این موضوع، کشور‌های درحال توسعه (بویژه کشور‌های آسیایی) به دلیل وجود شکاف فناوری عظیم خود با سایر کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته و نیز به منظور جبران عقب ماندگی اقتصادی خویش نسبت به آن‌ها تلاش‌های گسترده‌ای را درجهت کسب انواع فناوری آغاز کرده اند. انتقال و توسعه فناوری دو فرایند مرتبط با یکدیگر هستند که این کشور‌ها به منظور کسب فناوری‌های مورد نیاز می‌توانند از آن‌ها بهره جویند. معمولاً عنوان می‌شود که برای کشور‌های درحال توسعه درکوتاه مدت انتقال فناوری و در بلندمدت توسعة فناوری مثمر ثمر خواهد بود. آنچه که در این بین حائز اهمیت است، این است که کشور‌های درحال توسعه، این دو فرایند را به صورت مکمل هم در نظر بگیرند.

 

از سازمان برنامه و بودجه، پنجمین مجمع مدیران آسیا - اقیانوسیه با موضوع «نوآوری دیجیتال؛ محرک توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه» توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در شهر بانکوک کشور تایلند برگزار شد.

«سید مهدی نیازی»، معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور که به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرده بود، در سخنانی به تشریح ویژگی‌ها و ظرفیت‌های راهبردی ایران پرداخت و افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، کشورمان توانسته است با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خود، اقدامات بسیار گسترده‌ای را در جهت توسعه کشور، رشد اقتصادی و افزایش رفاه اجتماعی به انجام برساند که نتایج آن در گزارش‌های بین‌المللی ارائه شده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با وجود محدودیت‌ها و فشار‌های چند کشور محدود به‌ویژه آمریکا، در همه حوزه‌ها به‌ویژه حوزه فناوری و فناوری‌های دیجیتال، پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است و اعتقاد نظام ما بر این است که در این مسیر، همه کشور‌ها باید از مزیت‌های فناوری‌های دیجیتال بدون هیچ محدودیتی استفاده کنند تا زمینه رشد اقتصادی همه کشور‌ها و افزایش رفاه همه مردم فراهم شود.

پیشرفت‌های چشمگیر ایران در استفاده از فناوری‌های دیجیتال با وجود تحریم‌ها

معاون سازمان برنامه و بودجه با تبیین راهبرد‌های جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به حکمرانی هوشمند و اقتصاد دیجیتال در سه بخش الکترونیک کردن همه خدمات دولت، توسعه اکوسیستم دیجیتال و پلتفرم‌ها برای توسعه کاربرد فناوری اطلاعات بین کسب و کار‌ها و مردم و توسعه حکمرانی هوشمند، اقدامات و دستاورد‌های کشورمان را در این حوزه و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه تشریح کرد.

نیازی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران، توسعه همکاری‌های بین‌المللی، منطقه‌ای، چندجانبه و دوجانبه است و با توجه به اهمیت موضوع‌های مطرح شده از سوی کشور‌ها در این کنفرانس، جمهوری اسلامی ایران اقدامات کشور‌ها در جهت توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال و نوآوری دیجیتال را حرکتی برای پیشرفت و افزایش رفاه در کشور‌ها می‌داند.

وی با اعلام آمادگی کشورمان برای تعریف برنامه‌های کاری مشترک، چندجانبه و دوجانبه در این مسیر، گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌های خود برای به اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها، دانش و تجارب خود است.

معاون تولیدی، فنی و زیربنایی سازمان برنامه و بودجه به بیان پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین شرکت‌ها با هدف تقویت زنجیره تأمین، بازاریابی، ارتقای فناوری و استفاده از ظرفیت‌های مشترک در پلتفرم‌های ملی و منطقه‌ای؛ توسعه روابط بین کشور‌ها برای استفاده از ظرفیت کریدوری ایران و اتصال داده‌ها و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در شمال و جنوب و شرق و غرب؛ تبادل تجربه برای توسعه کاربرد فناوری‌های دیجیتال در حوزه‌های حفظ سلامت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، سلامت، بهداشت و محیط زیست و تبادل تجربه در شیوه حکمرانی اقتصاد دیجیتال و نوآوری دیجیتال برای شروع و یا توسعه این همکاری‌ها، پیشنهاد‌های جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هستند.

 

با توجه به سیر صعودی بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه کشور‌های دنیا، این بخش از اقتصاد توجه وافری را می‌طلبد. چنانچه با اتخاذ سیاست­های مناسب جهت بهبود این فناوری می‌توان مسیر یکپارچگی اقتصادی را سریعتر پیمود. از آن جایی که یکپارچگی اقتصادی می‌تواند نقطه شروع کشور‌های درحال توسعه در مسیر درهم آمیزی با کل دنیا باشد، توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات توصیه می ­شود. با توجه به این که برخی از کشور‌های درحال توسعه و از جمله کشور‌های آسیایی در امر تولید و صادرات محصولات IT پیشگام هستند، جهت رسیدن به قافله جهانی، شتاب بیشتری لازم است. نه تنها تولید، بلکه مصرف آن درسطح گسترده لازم است تا بتوان آنرا در کلیه نهاد‌های جامعه بکار گرفت.

 

به عنوان نمونه تعداد استفاده کنندگان اینترنت معیار مهمی برای تعیین میزان توسعه در یک کشور است. پس بایستی در اختیار بخش‌های کسب و کار و عموم باشد؛ اما با سرعت گرفتن کسب و کار‌های مرتبط با اینترنت نیاز بیشتری به باند وسیع جهت پاسخگویی سریعتر و کاراتر به نیاز مشتریان محسوس می‌باشد. تعداد استفاده کنندگان از باند وسیع از نظر سازمان‌هایی اهمیت ویژه‌ای دارد. دلیل این اهمیت این طور ذکر می‌شود که باند وسیع بیشترین تاثیر را در مردم، جامعه و کسب و کار دارد. باند وسیع، اینترنت را به صورت دائمی و با سرعت بالا در اختیار افراد قرار می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: