کد خبر: ۴۰۵۷۳۷
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
0
با تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی وزارت نیرو از جمله ترانزیت رایگان برق برای احداث نیروگاه‌های خود تامین بخش صنعت، سهم صنایع انرژی‌بر در تولید انرژی افزایش خواهد یافت.

رفع موانع مسیر مشارکت صنایع انرژی‌بر در احداث نیروگاه برق

بر اساس ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق، با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو صنایع انرژی بر مکلف هستند حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و ۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۴ و از محل منابع داخلی صنایع احداث کنند، که در صورت عدم انجام آن در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه تامین حداکثری برق صنایع از اولویت‌های وزارت نیرو است اعلام کرد: از آغاز فعالیت دولت مردمی، وزارت نیرو تلاش کرده است حداکثر انرژی را به ویژه در ایام پرباری شبکه برای صنایع مختلف تامین کند. بر این اساس از سال گذشته نشست‌های متعددی را با صاحبان صنایع مختلف برگزار و درباره آن برنامه‌ریزی کردیم تا بتوانیم حداکثر انرژی مورد نیاز را برای صنایع تامین کنیم.

محرابیان با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین برق صنعت در تابستان ۱۴۰۳ گفت: در تلاش هستیم به واسطه برنامه‌ریزی، مدیریت انرژی به نحوی باشد که نواقص تامین انرژی صنایع مرتفع شود و تابستان سال آینده برق مناسب تری را برای این بخش تامین کنیم. یکی از مفادی که در قانون مانع‌زدایی از صنعت برق آمده «ماده ۴» است که در آن تسهیلاتی برای صنایع انرژی بر کشور در نظر گرفته شده تا صنایع برای احداث نیروگاه‌هایی که از نظر اقتصادی سودآور خواهد بود اقدام کنند.

او افزود: در همین راستا وزارت نیرو مکلف شده در اجرای این قانون برق این صنایع را برای خود آن‌ها، دیگر صنایع یا فروش آن، ترانزیت کند که این جابجایی برق تولیدی نیروگاه صنایع به صورت رایگان انجام می‌شود. البته درکنار این موضوع، تسهیلات دیگری برای سرمایه‌گذاران این بخش پیش‌بینی شده است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به تصویب ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق کشور اشاره کرد و گفت: پس از تصویب این آیین نامه فرآیند صدور مجوز‌های لازم برای احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر کشور تسریع شده و تاکنون دو واحد نیروگاهی برق صنایع به ظرفیت هر یک ۱۸۳ مگاوات در سمنان و نیروگاه خود تامین فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات به شبکه برق کشور متصل و وارد مدار تولید شده است.

ظرفیت نیروگاهی صنایع تا اوج ۱۴۰۳ به ۲ هزار مگاوات می‌رسد

سخنگوی صنعت برق اظهار داشت: نیروگاه آلومینیوم المهدی چهارمین نیروگاه خود تامین برق صنایع است که به شبکه برق کشور متصل شده است که دارای دو واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی و یک واحد بخار ۱۸۰ مگاواتی است که پروژه ساخت این مجموعه در قالب تفاهم نامه وزارت خانه‌های نیرو و صمت در حال انجام است. با اتصال این واحد، ظرفیت نصب شده کل نیروگاه‌های حرارتی صنایع خودتامین در دولت سیزدهم به ۸۷۱ مگاوات رسید و یک هزار و ۲۲۲ مگاوات دیگر تا تابستان ۱۴۰۳ به شبکه سراسری متصل خواهد شد. پیش بینی می‌شود کل ظرفیت نیروگاه‌های صنایع انرژی بر که تا اوج بار ۱۴۰۳ در مدار قرار بگیرند به ۲ هزار مگاوات برسد.

گفتنی است برای نخستین بار در تابستان امسال تامین برق صنایع از برق خانگی پیشی گرفت و طبق آمار در تابستان امسال ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت برق برای صنایع مختلف کشور تامین شد کاهش مصرف برق در بخش خانگی به واسطه پیشبرد سیاست‌های تشویقی و مدیریت هموطنان در مصارف خود، در پیشبرد این امر بسیار موثر واقع شد.

مصرف برق در بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۰ به رغم خاموشی‌های متعدد معادل ۴۸ میلیارد کیلووات ساعت بود، اما تابستان امسال با وجود افزایش قابل ملاحظه دمای هوا و اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید به شبکه سراسری برق کشور، این رقم به ۴۶ میلیارد کیلووات ساعت رسید. این درحالی است که مصرف بخش صنعت کشور از ۳۶ میلیارد کیلووات ساعت در تابستان ۱۴۰۰ به ۴۶.۱ میلیارد کیلووات ساعت رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: