April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
موثقی نیا بر تولید صادرات محور تاکید کرد
کد خبر: ۴۰۵۷۶۴
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
رییس سازمان ایمیدرو بر تولید صادرات محور تاکید کرد و از توجه جدی سازمان به رفع موانع و نگرانی تولیدکنندگان خبر داد.

رفع موانع و نگرانی تولیدکنندگان در دستور کار ایمیدرو

سالهاست از اقتصاد وابسته به نفت رنج می‌بریم. هرگاه که دشمنان تهدید کشورمان را در دستور کار قرار دادند، نفت که رگ حیاتی اقتصاد ایران است را نشانه رفته اند و از همان نقطه ضربه خورده ایم و شاهد بحران‌های جدی بوده ایم. همین بحران‌ها باعث شده تا فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و حرکت به سوی دیگر بخش‌ها را با جدیت در دستور کار قرار دهیم. به همین دلیل دیگر ظرفیت‌های اقتصادی کشور که سال‌ها نسبت به آن‌ها کم توجه و حتی در برخی موارد بی توجه بودیم را در دستور کار قرار دادیم.

بحران اقتصاد دولتی

از آنجا که ۸۵ درصد اقتصادی کشور اسیر اقتصاد دولتی است، توان مقابله با بحران‌ها را نداریم، زیرا اقتصاد یک عرصه رقابتی است و اقتصاد دولتی که متصل به منابع بی حساب و کتاب خزانه است، هیچگونه درکی از رقابت ندارد. در اقتصاد دولتی زیان اهمیتی ندارد، به همین دلیل در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دولتی با حجم بزرگی از مدیران ناکارآمد، سومدیریت، نیروی کار مازاد، اختلاس، ورشکستگی و... رو به رو هستیم.

توجه جدی به صادرات

هنگامی که در یک بخش اقتصادی با موفقیت رو به رو می‌شویم، باید ظرفیت سازی را با جدیت در دستور کار قرار دهیم. اگر توانسته ایم نیاز داخل را برطرف کنیم، قرار نیست درجا بزنیم، بلکه باید بازار‌های جهانی را هدف قرار دهیم و اضافه تولید را به کشور‌هایی صادر کنیم که به محصولات ایرانی نیاز دارند. باید بدانیم که تولید باعث اشتغالزایی، ارزآوری، بهره وری، رونق اقتصادی و... می‌شود و برای آنکه تولید ادمه یابد، باید نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته باشیم.

رفع نگرانی تولیدکننده

اما باید بدانیم که تولید چالش‌های خاص خودش را دارد و برای آنکه این چالش‌ها را مدیریت کنیم، باید به بررسی مشکلات بپردازیم، با تولیدکننده ارتباط نزدیک داشته باشیم و پای درد دلهایش بنشینیم، موانع را شناسایی کنیم، راهکار ارایه دهیم و مشکلات را رفع کنیم. این روند نیازمند برقرار تعامل و درک مدیریتی است. در این رابطه رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو گفت: تأکید وزیر صمت بر تولید صادرات محور است؛ از این‌رو ایمیدرو تمام تلاش خود را برای برطرف کردن موانع پیش رو و دغدغه‌های تولیدکنندگان از جمله زنجیره فولاد به کار می‌گیرد.

 

بیشتر بخوانید:

استفاده از ظرفیت متخصصان ایرانی و دانش بنیان ها در رونق بومی سازی



اشتغالزایی نقطه قوت

یکی از گزینه‌هایی که بحران‌ها را رقم می‌زند، بیکاری است. وقتی از درصد بالای بیکاری سخن به میان می‌آوریم، یعنی چرخ‌های اقتصاد درست حرکت نمی‌کند و پای تولید در عرصه‌های گوناگون کشاورزی، خدمات و صنعت می‌لنگد، اما آمار بالای اشتغالزایی این نوید را می‌دهد که تمامی گزینه‌های تولید بخوبی کنار هم قرار گرفته که اشتغال رقم خورده است. در این رابطه محمدرضا موثقی نیا در دیدار با مدیران شرکت فولاد هرمزگان و شرکت‌های مستقر در منطقه ویژه خلیج فارس اشتغال‌زایی ۱۴ هزار نفری در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس را از نقاط قوت این منطقه خواند و گفت: این میزان از اشتغال زایی نشان از خدمات ارزنده این مجموعه عظیم اقتصادی به نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

تنوع و افزایش تولید

بی شک بزرگترین چالش در یک عرصه تولیدی، نبود هماهنگی بین عرصه‌های تولید است که ریشه در ناهماهنگی‌ها دارد، معضلی که باعث سستی در اقتصاد و تولید می‌شود. اما رییس هیات عامل ایمیدرو بر توسعه پایدار و متناسب خطوط تولید با سایر حلقه‌های زنجیره فولاد تاکید کرد و گفت: تنوع و افزایش تولید و کیفیت در اولویت‌های این منطقه قرار گیرد.

کاهش تورم با رشد تولید

یکی از اقداماتی که باعث رونق اقتصادی می‌شود، سیاست گذاری در عرصه‌های کلان کشور است که در کشور ما با نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری رقم می‌خورد. حضرت آیت الله خامنه‌ای سال ۱۴۰۲ را مهار تورم رشد تولید نامگذاری کردند. این دو گزینه باید همزمان محقق شود و چنانچه یکی از آن‌ها محقق نشود یا سرعت کمی داشته باشد، بحران آفرین می‌شود. در این رابطه رییس ایمیدرو یکی از مهمترین و موثرترین راه‌های کاهش نرخ تورم و رونق اقتصادی کشور را رشد تولید دانست و گفت: اقدامات توسعه‌ای در منطقه ویژه خلیج فارس عاملی تاثیرگذار برای رسیدن به رشد تولید است. موثقی نیا با تاکید بر اینکه توسعه خطوط تولید باید متناسب با توسعه حلقه‌های زنجیره فولاد در سایر شرکت‌های فولادی باشد گفت: توسعه باید پایدار و مسیر دستیابی به آن نیز کارشناسی شده باشد.

انجام مسوولیت‌های اجتماعی

واقعیت این است که تمامی بخش‌های کشور باید به موازات یکدیگر توسعه یابد، اما دولت به اندازه‌ای اعتبار ندارد که بتواند مشکلات تمامی قسمت‌های کشور را برطرف کند، به همین دلیل عنوان مسوولیت اجتماعی برای شرکت‌ها تعریف شد و مجموعه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، از مزایای قابل توجهی برخوردار می‌شود. در این رابطه رییس هیات عامل ایمیدرو از انجام مسولیت‌های اجتماعی در منطقه خلیج فارس قدردانی کرد و گفت: بهترین نوع انجام مسولیت‌های اجتماعی افزایش تولید است، زیرا علاوه بر رشد تولید، منجر به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری خواهد شد. معاون وزیر صمت تصریح کرد: فولاد هرمزگان یکی از کاملترین مجموعه‌های فولادی کشور است که به تناسب آن نیز انتظار می‌رود نقش موثری تری در تولید، صادرات و تامین ارز کشور ایفا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: