April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۸۰۲
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
با توجه به بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده واقعیت مسائل دیده شود و نقدینگی در کشور به‌سمت تولید برود.

بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است/ تلاش ما این است که نقدینگی در کشور به‌سمت تولید برود

جلسه علنی روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به ریاست عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

موارد زیر در دستور کار جلسه علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ قرارگرفت:

تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور از سوی رئیس جمهور به مجلس

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح یک فوریتی حمایت از افشاگران فساد (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی (اعاده شده از شورای نگهبان ۲)

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه تجارت (اعاده شده از شورای نگهبان ۳)

گزارش شوردوم کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تأسیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

 

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: خدا را شاکریم که به ما کمک کرد برای اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ دولت با همکاری تمام بخش‌ها خصوصا مجلس تلاش شد که اجرای قانون به رشد اقتصادی و تولید و مهار تورم بیانجامد و بسیاری از آن چه که دشمنان تصور می‌کردند که با فتنه می‌توانند کاری کنند و ملت را شکست دهند و توانستیم به رشد اقتصادی در جهت تعالی کشور و نزدیک‌تر شدن به قله بر دارند.

وی درباره مردم غزه گفت: جا دارد شهادت ۶ هزار کودک مظلوم فلسطینی و به خاک و خون کشیده شدن مردم فلسطین و زنان و کودکان را یادآوری کنیم و عنوان کنم آن چه از نسل کشی و جنایت علیه بشریت در حال صورت پذیرفتند در غزه است باعث تاسف است و تاسف برانگیز‌تر آن است که مدعیان حقوق بشر باید پاسخگو باشند. آن‌ها چگونه می‌خواهند پاسخ دهند. تاسف برانگیز‌تر آن است که سازمان‌های بین المللی اکنون کارآیی خود را در مقابل نظام سلطه و قدرت آمریکا کامل ازدست داده اند.

وی گفت: معتقدیم ملت‌ها امروز به پا خواسته اند و اجرای عدالت و نظم نوین در جهان را فریاد می‌زنند. ما باور داریم شهادت زنان و وکودکان فلسطینی به حکومت جعلی رژیم صهیونیستی پایان خواهد بود.

وی با گرامی داشتن یاد شهید مدرس گفت: وی نماینده واقعی مردم بود. آنچه که از زندگی او می‌دانیم خداباوری و مردم باوری و اجرای عدالت و سخن و بیان حق است. وی نماینده‌ای در تراز انقلاب اسلامی است و او الگویی برای همه مسئولان و دست اندرکاران است.

رئیس جمهور در ارتباط با بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمام تلاش دولت و همکاران ما در سراسر کشور بر اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. تلاش بوده قانون را اجرا کنیم و قابل گزارش و سنجش و اعلام اقدامات خود را نهایی کنیم تا بدانیم به چه اندازه قانون اجرایی شده است.

وی ادامه داد: بنای دولت آن است که قوانین اجرایی شود و اولین نکته آن است که در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده که واقعیت دیده شود. هم هزینه و هم درآمد واقعی دیده شود. از همه نمایندگان در جهت اجرا و تصویب قانون هفتم و اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبری تشکر می‌کنم.

رئیسی ادامه داد: واقع نگری از محور‌های مهم بودجه ۱۴۰۳ است و تلاش شده تا هزینه و درآمد‌ها به صورت واقعی دیده شود. تلاش کردیم برخلاف برنامه‌های پیشین که بیش از ۳۵ درصد اجرایی نشده است موفق به اجرایی کردن آن شویم. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم است؛ تلاش شده ناترازی‌هایی که موجب رنج همگان است با یک حرکت جهادی تراز شود. در بودجه ۱۴۰۳ تلاش بر مهار تورم بوده است که ما در ابتدای دولت با یک کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: در جهت مهار تورم تلاش شده است که کسری بودجه در دولت نداشته باشیم، ولی در ۶ ماه اول دولت ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که با کسب درآمد تلاش شد در ۶ ماهه دوم این کسری از بین برود که انجام شد.

وی گفت: در ۱۴۰۱ رشد اقتصادی بیش از ۱۴ درصد داشتیم و در همین سال تلاش شد کسری بودجه نداشته باشیم و این تلاش جواب داد. امسال هم در همین راستا تلاش می‌کنیم. امروز رشد نقدینگی به ۲۶ درصد رسیده و هدف گذاری شده تا آخر سال به ۲۵ درصد برسد.

رئیس جمهور ادامه داد: اکنون تورم ماهانه ۲.۲ درصد شده است اگر انضباط ما و توجه به درآمد‌ها درست انجام شود شاهد کاهش تورم هستیم. تمام تلاش آن است که بتوانیم نقدینگی را به طرف تولید هدایت کنیم. اکنون قابل سنجش است که این نقدینگی چگونه موجب آن شده که بیش از ۶ هزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل وارد گردانه تولید شود. تا تولید شعار سال و محور کار دولت و مجلس است و تمام تلاش آن است که تولید کننده با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که اصل ۴۴ قانون دستی است، اما در اجرا مشکلاتی داشتیم. بنای دولت آن است که این اصل و سیاست‌هایش به درستی اجرا شود. در همه برنامه‌ها تاکید بر مولد سازی بود، اما اجرایی نشد. آیین نامه مولد سازی روش قانونی است که مجلس گذاشته است، اما زمانی که به آمار‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم دولت درآمدی از این موضوع ندارد. بررسی کردیم که چرا درآمدی نداشته ایم. اکنون مولد سازی در حال فعال شدن است.

وی ادامه داد: مبارزه با فاصله طبقاتی در برنامه‌های دولت در حال انجام شدن است و حتما به دنبال این کاهش هستیم. پیشرفت کشور یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم و باید تلاش کنیم که مردم بهرهمند شوند و موجب ایجاد رفاه اجتماعی شویم. ما در این نگاه مشترک هستیم که گره از زندگی مردم گشوده شود. مردم از انتظار دارند که ما در دولت به متن بپردازیم و دنبال حاشیه نباشیم و متن یعنی خدمت به مردم و ایجاد اشتغال. آمار‌های بیکاری را نگاه کنید که اکنون کاهش پیدا کرده است. در همین ۶ ماهه سال جاری ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

رئیسی افزود: نکته مهم ایجاد شغل برای تحصیل کرده‌ها است که موضوع مهمی است. امروز شرکت‌های دانش بنیان از ۵ هزا شرکت به ۱۰ هزار شرکت فعال تبدیل شده است. چیزی که در گذشته اصلا سابقه نداشت.

وی درباره ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۳ ادامه داد: علاوه بر انطباق با برنامه هفتم تلاش شد گام‌هایی برای رفع ناترازی‌ها در حوزه‌های مختلف برداریم که می‌توان با بودجه‌های سناواتی تلاش در رفع آن کنیم. اصلاح ساختار مالی که برنامه دولت بوده است، تشکیل حساب واحد خزانه بسیار موثر بوده و این موضوع گام خوبی بود؛ و مدیریت و انضباط مالی در دستور کار دولت است. ما با تکیه بر رشد اقتصادی ۸ درصد مبتنی بر سیاست‌های رهبری حرکت می‌کنیم. برای ۱۴۰۲ و در ۳ ماهه اول آمار ما نشانه از ۷ درصد رشد اقتصادی است. نشانه‌های که می‌بینیم نشان از وظیعت متفاوت ۳ ماهه دوم با سال گذشته است و این رشد اقتصادی را به دنبال بهبود آن هستیم. هدف گذاری ما ۸ درصد رشد اقتصادی است که با همان برنامه پیش رفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: توجه به عدالت در پرداخت‌ها که در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ نسبت به آن تاکید شده است؛ توجه به نقش مردم در اقتصاد است. ما بنا کردیم از تصدی دولت کاسته شود و بر نظارت دولت افزوده شود و بخش خصوصی فعال شود البته با حمایت و نظارت دولت. این در دستور کار ما است. موضوع دیگر مسئله مالیات‌ها است. در بودجه ۱۴۰۳ به افرادی که فرار مالیاتی دارند توجه ویژه‌ای شده است. کسانی که درآمد‌های هنگفت دارند و مالیات نمی‌دهند را مد نظر قرار دادیم. آن چه در دستور کار است جلوگیری از فرار مالیات و احقاق حقوق مردم است.

رئیسی در ادامه گفت: متناسب سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان هم در بودجه ۱۴۰۳ مورد تاکید قرار گرفته است. در بودجه ۱۴۰۳ تلاش کردیم احکام دائمی نداشته باشیم. آنچه که شأن بودجه‌ای دارد باید در بودجه قرار داده شود. امیدواریم همانگونه که در برنامه هفتم برای اجرایی شدن آن تلاش شد برای بودجه ۱۴۰۳ هم با تلاش نمایندگان و همکاری دولت مردان بودجه با دقت و سرعت تصویب شود و در اختیار دولت قرار گیرد.

وی افزود: ما می‌توانیم بسیاری از گره‌ها را باز کنیم. در دیدار دیروز با رئیس جمهور محترم کشور کوبا رئیس جمهور آن‌ها از پیشرفت‌های ما با وجود این همه تحریم تعجب کرده بودند.

رئیس جمهور گفت: رهبری به ما عنوان کرده‌اند که مانند راهیان نور باید راهیان پیشرفت داشته باشیم تا جهانیان ببینند جوانان ما چه مقدار برای ایران اسلامی پیشرفت را به ارمغان آورده اند.

رئیسی ادامه داد: رهبری در دیدار روز گذشته خود فرمودند این دولت دولت کار و فعالیت است. این افتخاری برای دولت است که این صفت را به ما داده اند. تلاش ما آن است که آن چه دغدغه مردم است بر طرف شود و مشکلات حل شود و امیدواریم با تعامل و همکاری با مجلس بتوانیم کار را دنبال کنیم و مسئولیت که مردم بر دوش ما گذاشته اند را به خوبی اجرایی کنیم.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: