April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۸۴۱
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
0
وزیر بهداشت گفت: ۲۵ سند همکاری در یک سال و نیم گذشته مربوط به وزارتخانه‌های مختلف با کوبا امضا شده که رکورد محسوب می‌شود.

امضای ۲۵ سند همکاری ایران و کوبا در یک سال و نیم گذشته

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان در حاشیه بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران، به امضای ۱۳ سند همکاری در کمیسیون مشترک ایران و کوبا در اردیبهشت ماه سال گذشته در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، بانکی، صنعت و معدن و سلامت و تعاملات علمی اشاره کرد و گفت: چندماه پیش به همراه رئیس‌جمهور به کوبا سفر کردیم و ۶ توافق دیگر در هاوانا، بین دو کشور منعقد شد که در تاریخ دو کشور، امضای ۱۹ سند همکاری در طول یک سال، بی نظیر است.

وی با بیان اینکه در نشست روز گذشته روسای جمهور و وزرای دو کشور کوبا و ایران، ۶ سند همکاری دیگر امضا شد، خاطرنشان کرد: این توافقات مربوط به وزارتخانه‌های رفاه، بهداشت، کشاورزی و ارتباطات بود و تا کنون ۲۵ سند همکاری در یک سال و نیم گذشته، امضا شده که رکورد محسوب می‌شود.

وزیر بهداشت مواضع سیاسی ایران و کوبا را بسیار نزدیک توصیف کرد و گفت: مواضع دو کشور به ویژه در محکومیت حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به مردم مظلوم و بی دفاع غزه، به یکدیگر نزدیک است و در سازمان‌های بین المللی، دو کشور مواضع یکسانی دارند.

عین اللهی با اشاره به دیدار روز گذشته رئیس‌جمهور کوبا با مقام معظم رهبری، یادآور شد: روابط ایران و کوبا دارای سابقه زیادی بوده و ارتباطی عمیق در دوران بعد از انقلاب بین دو کشور برقرار است.

وی تصریح کرد: سازمان‌های بین المللی، توانایی حل مشکلات جهانی مانند تجاوز صهیونیست‌ها به غزه را ندارند و تا کنون نشان داده اند که در حل مشکل مردم غزه، ناتوان هستند چراکه از کنار شهادت ۶ هزار کودک و ۵ هزار زن، بی تفاوت می‌گذرند و حال آن که باید نظم جدید جهانی ایجاد شود و کوبا نیز می‌تواند در منطقه آمریکای لاتین، منشا وحدت علیه صهیونیست‌ها باشد.

به گفته وزیر بهداشت، موسسه انستیتو پاستور ایران با قدمت بیش از یک قرن، از اولین موسسات تحقیقاتی بوده که توانسته در کشور، واکسن تولید و به کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله آبله، وبا و حصبه کمک کند.

عین اللهی به بازدید رئیس‌جمهور کوبا از توانمندی‌های انستیتو پاستور ایران در روز گذشته اشاره و تاکید کرد: برخی از محصولات به ویژه واکسن کرونا، تولید مشترک ایران و کوبا بود که در ایران با نام پاستوکووک و در کوبا با نام سوبرانا شناخته می‌شود و حاصل کار تحقیقاتی مشترک بین دو کشور است که این واکسن، برای کودکان کوبایی بیشتر از دو سال نیز تزریق شده است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت همکاری‌های علمی و تحقیقاتی بین موسسات و مراکز تحقیقاتی ایران و کوبا، عنوان کرد: در توافقات قبلی، زمینه‌های گسترش تعاملات علمی بین دو کشور، فراهم و مقرر شده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشورمان با دانشگاه‌های کوبا، پروژه‌های مشترک تحقیقاتی اجرا کنند.

وزیر بهداشت آخرین برنامه رییس جمهور و هیات بلندپایه کوبا در روز گذشته را بازدید از توانمندی‌های دانش بنیان‌ها و محصولات‌های تک ایرانی عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه آخرین و پیشرفته‌ترین دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان ایران در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، دارو و تجهیزات پزشکی عرضه شده بود.

عین اللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان و توان بالای محققان داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی، بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در بیمارستان‌های کشور مانند مانیتور، ونتیلاتور، ساکشن و اکسیژن ساز، تولید داخل است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: