کد خبر: ۴۰۵۸۹۶
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
0
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: در هشت ماه نخست امسال، تجارت ایران و اوراسیا به ۵.۲ میلیون تن کالا، به ارزش دو میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار رسید.

تجارت ایران و اوراسیا به ۵.۲ میلیون تن کالا رسید

سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن و تجارت ایران در خصوص تجارت هشت ماهه ایران با اعضای اتحادیه اوراسیا در حاشیه نمایشگاه اوراسیا در تهران گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، پنج میلیون و ۱۶۸ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادل شد که نسبت به مدت مشابه با رشد ۳۳.۵ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

او گفت: از این میزان دو میلیون و ۷۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار از ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا کالا صادر شده که نسبت به مدت مشابه، ۴۵ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص واردات از پنج کشور عضو اوراسیا گفت: دو میلیون و ۳۹۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار نیز از این میزان تجارت مربوط به واردات ایران از کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

او در خصوص میزان صادرات ۸ ماهه ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا گفت: روسیه با خرید یک میلیون و ۴۹۵ هزار تن کالای ایرانی به ارزش ۶۱۶ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۲۱۰ دلار و رشد ۳۲ درصدی، ارمنستان با ۹۲۹.۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۱ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۸۲ دلار و رشد سه درصدی، قزاقستان با ۳۰۵ هزار تن به ارزش ۱۲۳ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۳۲ دلار با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

او گفت: همچنین قرقیزستان با ۳۶ هزار تن به ارزش ۴۹.۷ میلیون دلار و با رشد ۱۲ درصدی و بلاروس با ۱۲.۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۵۵ میلیون و ۲۶۱ دلار به ترتیب مقاصد صادراتی کالا‌های ایرانی در بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماهه امسال بودند.

لطیفی در رابطه با میزان واردات و خرید کالا از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا گفت: روسیه با فروش دو میلیون و ۲۳۵ هزار و ۶۵۵ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۳۹ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۷۵ دلار و رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه، قزاقستان با ۱۰۶ هزار و ۳۷۱ تن به ارزش ۴۷ میلیون و ۶۱۶ هزار دلار (کاهش ۳۹ درصدی)، بلاروس با ۱۹ هزار و ۴۱۶ تن به ارزش ۴۳ میلیون و ۹۹۲ هزار دلار (رشد ۶۶ درصدی)، ارمنستان با هشت هزار و ۶۵۷ تن کالا به ارزش ۳۴ میلیون و ۵۰۶ هزار و ۲۸۹ دلار (رشد ۲۸۳ درصدی) و قرقیزستان با هزار و ۹۴۳ تن کالا به ارزش چهار میلیون و ۴۴۲ هزار و ۴۶۴ دلار (رشد ۴ درصدی)، به ترتیب فروشندگان کالا به ایران در بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند که ۹۰ درصد از کل واردات ایران از بین اعضای این اتحادیه از کشور روسیه بوده است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت گفت: بیش از ۸۴ درصد وزن و ۷۱ درصد ارزش واردات ایران از اوراسیا و ۲۰ درصد وزن و ۳۹ درصد ارزش صادرات ایران به این اتحادیه، مربوط به محصولات کشاورزی، غذایی و دامی بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: