April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نشست تخصصی با محوریت منطقه آزاد ارس بین ایران و سوریه برگزار شد
کد خبر: ۴۰۵۹۰۸
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
برگزاری نشست تخصصی به محوریت منطقه آزاد ارس بین ایران و سوریه نشان می دهد فرصت سوزی ها با ایجاد منطقه مشترک اقتصادی در نقطه پایان قرار دارد.

پایان فرصت سوزی با ایجاد منطقه مشترک اقتصادی

سالهاست پای تمامی چالش‌ها و مشکلاتی که اسراییل، آمریکا و تروریسم برای سوریه ایجاد کرده اند، ایستاده ایم. آنقدر از صمیم قلب و با تمام توان در سوریه حضور داشتیم که گویا سوریه یکی از استان‌های ایران است. همانقدر که در دوران دفاع مقدس علیه متجاوزان عراقی ایستادگی کردیم، در حملات صهیونیستها، آمریکایی ها، تروریست‌ها به ویژه داعش احساس مسوولیت کردیم و با جان و مال از سوریه دفاع کردیم. با وجود آنکه استکبار جهانی علیه سوریه بود، در حمایت از عدالت خواهی و حق طلبی قد علم کردیم. سوریه برای ما آرمان شد و شهدای بسیاری در این آرمان تقدیم کردیم و عنوان شهید حرم را برای آنان برگزیدیم.

بی تفاوت‌ها در نوبت

آنقدر ایستادگی کردیم تا سوریه بار دیگر رنگ آرامش دید. اما این آغاز راه است. اکنون سوریه در آستانه بازسازی و رسیدن به دوران آرامش و آسایش گذشته قرار دارد، این در حالی است که توان لازم برای انجام این مهم را ندارد. نتیجه آنکه تمامی کشور‌ها که هیچ نقشی در رساندن سوریه به آرامش و آسایش نداشتند، اکنون در صف اول ایستاده اند تا سهم خود را از بازسازی سوریه بگیرند.

نگرانی از خواب ایران

سالهاست شاهد تجربه‌های تلخ فرصت سوزی هستیم، معضلی که پایانی ندارد و همچنان در این مسیر گام برمی داریم. در بسیاری از عرصه‌ها حضور تاثیرگذار داشتیم و کار تا جانفشانی پیش رفت، گمان می‌کردیم بذر کاشته ایم تا به موقع برداشت کنیم، اما کسانی وارد عرصه شدند و منفعت بدست آوردند که بذری نکاشته بودند. امتیاز آنان هوشمندی و حضور به موقع بود. گمان می‌کنیم باید بمانیم تا دنبالمان بیایند، در حالی که باید از خواب بیدار شویم، دنبال فرصت‌ها برویم و از ظرفیت‌ها بهره بگیریم.

حضور با منطقه مشترک

یکی از مهمترین مباحثی که باید با جدیت مورد بررسی قرار گیرد، حضور در بخش‌های کلیدی و تاثیرگذار است. اینکه در انبار کاه بدنبال سوزن باشیم، عبور از متن و قرار گرفتن در حاشیه است. به همین دلیل باید با درایت ظرفیت‌ها را شناسایی کرد و بدنبال دستیابی به نقاط کلیدی بود. یکی از کلیدی‌ترین نقاط، مناطق اقتصادی است. در منطقه ازاد اقتصادی گام‌های بسیاری می‌توان برداشت و از زیرساخت‌ها تا ایجاد کارخانه‌ها فعالیت کرد. به همین دلیل قرار شد منطقه مشترک اقتصادی ایران و سوریه ایجاد شد.

 

بیشتر بخوانید:

مناطق آزاد در قربانگاه تصمیمات سلیقه‌ای



نقش کلیدی ارس

نکته مهم محور قرار دادن منطقه آزاد ارس در ایجاد منطقه مشترک اقتصادی با سوریه بود. منطقه آزاد «حسیا» در استان «حمص» در مرکز سوریه و در فاصله یک کیلومتری شهر صنعتی حسیا در کنار اتوبان بین المللی دمشق به حمص قرار دارد. فاصله این منطقه از شهر دمشق ۱۲۰ کیلومتر و مساحت این منطقه ۴۷۴ هزار متر مربع است. بنابر این وسعت و ظرفیت بسیاری خوبی برای فعالیت‌های اقتصادی دارد. دلیل انتخاب منطقه آزاد ارس به عنوان شریک تجاری سوریه در این زمینه، تجربیات مهم و درک متقابلی است که بین ایران و سوریه وجود دارد. سوریه با همکاری کشورمان درصدد ایجاد منطقه مشترک اقتصادی است و نشست بررسی فرصت‌های همکاری ۲ کشور در این خصوص با حضور مدیر عامل منطقه آزاد ارس به عنوان مسوول پیگیری موضوع از طرف کشورمان برگزار شد.

برگزاری نشست تخصصی

برای آنکه توانمندی خود را اثبات کنیم، لازم بود سوریه را قانع کنیم که برای این مهم برگزاری نشست‌های تخصصی می‌تواند به قانع سازی طرف مقابل منجر شود. در نتیجه نشست ویژه بررسی راه‌اندازی منطقه آزاد مشترک «حسیا» با مشارکت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، ستاد توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، اتاق مشترک بازرگانی ایران _سوریه، نهاد‌ها و سازمان‌های مرتبط توسط سازمان منطقه آزاد ارس به عنوان متولی ایجاد منطقه آزاد مشترک حسیا، در محل دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برگزار شد.

تبیین راهبرد

در این نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه ارس به‌خاطر برخورداری از ظرفیت‌های اقتصادی منحصر به فرد، به عنوان سازمان مجری و متولی ایجاد منطقه آزاد مشترک ایران_ سوریه جمهوری اسلامی در استان «حمص» سوریه و منطقه آزاد حسیا انتخاب شده گفت: هدف از برگزاری این نشست تببین راهبرد ارس در این حوزه و دریافت نظرات نهاد‌ها و ارگان‌های مرتبط است.

تامین منابع اقتصادی

مجید کیانی با اعلام اینکه ایجاد منطقه آزاد مشترک در استان حمص سوریه که دارای موقعیت ژئوپلتیک (جغرافیای سیاسی) و ژئواکونومیک (جغرافیای اقتصادی) ویژه است امتیاز اقتصادی مهمی است گفت: باید بتوانیم بر اساس راهبرد و برنامه اصولی از این امتیاز ویژه اقتصادی در جهت تامین منافع اقتصادی دوطرف و توسعه حضور بخش خصوصی ایران در سوریه و سایر کشور‌های عربی و آفریقایی بهره‌برداری کنیم.

ارزیابی ظرفیت‌ها

مدیرعامل منطقه آزاد ارس با بیان اینکه نظرات دستگاه‌های اجرایی و فعالان اقتصادی درخصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک توسط تیم اجرایی سازمان منطقه آزاد ارس بررسی و ارزیابی خواهد شد، گفت: امیدواریم با حمایت تمامی نهادها، ارگان‌های مرتبط و بخش خصوصی ایران، ارس بتواند با راه‌اندازی این منطقه در بهترین حالت ممکن آن، زمینه ساز تعمیق و گسترش روابط اقتصادی ایران_سوریه در کنار روابط برادرانه باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: