April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۵۹۴۵
۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
به گفته فعالان بازار، همه ساله در این مقطع بدلیل تغییر فصل و شرایط اقلیمی تاخیر در عرضه گوجه فرنگی رخ می دهد که این امر به طور مقطعی منجر به نوسان بازار می شود.

تعادل به بازار گوجه فرنگی باز می‌گردد

طی هفته‌های اخیر قیمت گوجه فرنگی با التهاباتی در بازار روبرو شد که فعالان بازار و تولیدکنندگان تغییر فصل و وقفه در عرضه را علت اصلی این امر اعلام کردند.

بررسی‌ها از سطح بازار حاکی از آن است که قیمت هرکیلو گوجه فرنگی به بالای ۵۰ هزارتومان هم در برخی مغازه‌ها رسیده بود که خوشبختانه با بهبود شرایط جوی، برداشت محصول و عرضه به بازار نرخ محصول روند نزولی به خود گرفته است که بنابر اعلام مسئولان وزارت جهاد تا پایان آذر ماه به طور کامل به تعادل می‌رسد.

در همین رابطه فصاحت مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران گفت: قیمت کنونی هرکیلو گوجه فرنگی در میدان مرکزی میوه و تره بار نسبت به هفته گذشته با کاهش حدود ۸ هزارتومان بین ۱۵ تا ۲۸ هزار تومان توزیع می‌شود. با کاهش قیمت گوجه فرنگی در میدان مرکزی، نرخ این محصول در میادین میوه و تره بار سطح شهر هم در هفته پیش رو کاهش می‌یابد.

ناگفته نماند همه ساله داستان التهابات بازار محصولات جالیزی یکی پس از دیگری تکرار می‌شود که هر یک از مسئولان دلایل خاصی برای آن مطرح می‌کنند، اما آنچه حائز اهمیت است مصوبه الگوی کشت به عنوان نسخه شفا بخش به طور کامل در بخش زراعت باید اجرا شود تا دیگر شاهد التهابات بازار نباشیم.

بیش از ۵ میلیون تن گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود

در ادامه حسین اصغری مدیرکل دفتر امور سبزی و گیاهان جالیزی گفت: بنابر آمار سطح زیر کشت گوجه فرنگی ۱۱۲ هزار و ۶۱۸ هکتار با عملکرد ۵۱.۹ تن در هکتار و تولید ۵ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۷۰ تن است. کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار بدلیل شروع فصل سرما و تاخیر در برداشت محصول و حمل و نقل بوده است که به زودی میزان عرضه در بازار افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب کرمان از تولیدکنندگان اصلی گوجه فرنگی در فصول پاییز و زمستان هستند که بدلیل شرایط اقلیمی با تاخیر عرضه می‌شود. براساس برنامه ریزی صورت گرفته برای فصل پاییز ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار برنامه کشت گوجه فرنگی در استان‌های جنوبی را هماهنگ کردیم که انتظار می‌رود ۲۱۵ هزارتن محصول تولید شود که براساس برآورد صورت گرفته ۱۳۵ هزارتن محصول در آذرماه به بازار عرضه می‌شود.

طی روز‌های اخیر بدلیل نزولات باران در استان‌های جنوبی امکان تردد و برداشت وجود نداشت که با بهبود شرایط جوی، امکان بارگیری محصول گوجه فرنگی در بازار وجود دارد که با استمرار شرایط مساعد جوی حجم زیادی محصول عرضه می‌شود.

بازار گوجه فرنگی طی یک هفته آینده به تعادل می‌رسد

همچنین مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: بنابر پیش بینی‌های قبلی در اواخر آذر شاهد همترازی و تعادل تولید و عرضه گوجه فرنگی خواهیم بود.

او از کاهش ۱۰ هزارتومانی قیمت گوجه فرنگی در بازار خبر داد و گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که طی ۷ تا ۸ روز آینده با عرضه محصولات نوار گرمسیری استان‌های جنوبی، قیمت گوجه فرنگی در بازار کاهش یابد.

شادلو اجرای مصوبه الگوی کشت را راهکار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دانست و افزود: اگر مقررات الگوی کشت در خصوص میزان تولید داخل و صادرات اجرا شود، دیگر تولیدکنندکان نگران فراوانی محصول، اُفت تولید و اقتصادی نشدن نخواهند بود. با توجه به آنکه گوجه فرنگی قابلیت نگهداری در سردخانه را ندارد و در کوتاه‌ترین زمان باید عرضه شود، لذا همه ساله فاصله تولید و عرضه محصول مناطق سردسیر و گرمسیر منجر به نوسان قیمت می‌شود. از بهار گذشته تا اواخر تابستان، محصول گوجه فرنگی با دخالت اتحادیه‌ها حداکثر سرجالیز ۳ تا ۴ هزارتومان از کشاورزان خریداری می‌شد که این نرخ جوابگوی هزینه‌های تولید نبود. اجرای الگوی کشت در تنظیم بازار محصولات جالیزی تاثیر بسزایی دارد به طوریکه دیگر شاهد نوسان و التهابات بازار نخواهیم بود.

در ادامه هم مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان از کاهش ۵ هزار تومانی قیمت هر کیلو گوجه فرنگی در بازار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو گوجه فرنگی بوته رس در میدان مرکزی ۲۰ تا ۳۲ هزار تومان و گوجه فرنگی گلخانه ۳۰ تا ۴۵ هزارتومان است. با برداشت گوجه فرنگی در مناطق سردسیر و افزایش عرضه تا اواخر آذر پیش بینی می‌شود که قیمت گوجه فرنگی مجدد کاهش یابد. با افزایش عرضه گوجه فرنگی از استان‌های جنوبی طی روز‌های آتی پیش بینی می‌شود که تعادل به بازار بازگردد.

رئیس اتحادیه بارفروشان با بیان اینکه گوجه فرنگی قابلیت نگهداری در سردخانه ندارد، گفت: همه ساله در فصل پاییز و زمستان به سبب شرایط جوی وقفه‌ای در برداشت و عرضه محصولاتی همچون گوجه فرنگی رخ می‌دهد که این امر منجر به نوسان قیمت در بازار می‌شود، اما این موضوع کاملا مقطعی است.

با توجه به آنکه اجرای مصوبه الگوی کشت در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و جلوگیری از مازاد یا کاهش تولید نقش بسزایی دارد، انتظار می‌رود که بودجه لازم را به اجرای این مصوبه تخصیص داده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: