کد خبر: ۴۰۵۹۷۵
۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
کهکشان آندرومدا نزدیکترین کهکشان به ما در فضا است که در فاصله حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.

فرصتی برای دیدن یک کهکشان با چشم غیر مسلح در هفته پیش رو

تخمین زده می‌شود که کهکشان اندرومدا دارای بیش از یک تریلیون ستاره است و روزی با کهکشان راه شیری ما برخورد خواهد کرد.

این کهکشان به دلیل اندازه و روشنایی بسیار زیادش، دورترین جرمی است که انسان می‌تواند بدون کمک دستگاه‌های تخصصی ببیند.

علاقه‌مندان به نجوم این هفته این فرصت خواهند داشت که این کهکشان شگفت انگیز را در آسمان شب با چشم غیر مسلح ببینند.

قطر این کهکشان بیش از ۱۵۰۰۰۰ سال نوری است و به صورت یک نقطه نورانی در آسمان حتی بزرگتر از ماه کامل ظاهر می‌شود. این بدان معنی است که آن‌ها را می‌توان به راحتی در یک شب صاف در طول این هفته مشاهده کرد. البته بهتر است دوربین دوچشمی یا حتی تلسکوپ داشته باشید.

چگونه آندرومدا را در آسمان شب ببینیم

وقتی ماه کامل از آسمان شب خارج شود، مشاهده این جسم دور در آسمان بسیار آسان‌تر خواهد بود.

راه‌های مختلفی برای مشاهده کهکشان آندرومدا وجود دارد، اما سریع‌ترین راه این است که به سادگی از برنامه‌های تلفن هوشمند مانند Night Sky در آیفون استفاده کنید.

این برنامه از حسگر‌های گوشی شما استفاده می‌کند تا فوراً شما را به محل آندرومدا هدایت کند.

اگر با صورت‌های فلکی آشنایی دارید، چند گزینه برای مکان یابی این کهکشان در اختیار دارید که یکی از آن‌ها تعیین مکان مربع بزرگ در صورت فلکی اسب بزرگ است. سپس از وسط مربع سمت چپ به سمت کهکشان آندرومدا خارج شوید.

گزینه دیگر جست و جوی صورت فلکی Cassiopeia است که دارای شکل W است. درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی چدار است که شبیه نوک پیکانی است که به سمت کهکشان آندرومدا می‌رود.

مثل همیشه، موقعیت مکانی شما ممکن است بر میزان خوب دیدن کهکشان آندرومدا تأثیر بگذارد، زیرا ابر‌ها یا نور‌های مصنوعی می‌توانند مانع لذت بردن شما از این منظره شوند.

آندرومدا که با نام مسیه ۳۱ یا M ۳۱ نیز شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی و نزدیک‌ترین همسایه به کهکشان راه شیری است.

گاهی اوقات با چشم غیرمسلح نیز دیده می‌شود، بنابراین بار‌ها در طول تاریخ دیده شده است؛ اما برای اولین بار به طور رسمی در سال ۹۶۴ توسط منجم ایرانی عبدالرحمن صوفی در کتاب تصاویر از چهل و هشت سیاره معرفی شد.

با توجه به فاصله آن، نگاه کردن به کهکشان آندرومدا به معنای نگاه کردن به گذشته‌های دور است، زیرا نور آن حدود ۲.۵ میلیون سال طول می‌کشد تا به چشم شما برسد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که آندرومدا در حال حاضر با سرعت تقریبی ۱۹۰ مایل در ثانیه به سمت کهکشان راه شیری می‌رود. انتظار می‌رود این دو کهکشان در حدود ۴.۵ میلیارد سال آینده با هم برخورد کنند.

این اتفاق می‌تواند منظومه شمسی ما را به سمت کهکشان راه شیری حرکت دهد و حتی می‌تواند ما را به طور کامل از کهکشان خارج کند.

منبع: ذاصن

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: