April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۰۲۶
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ارس: طی سال های گذشته بیش از 5 میلیارد دلار در بخش صنایع و حوزه کشاورزی و زیرساخت های منطقه آزاد ارس توسط سازمان مناطق آزاد و بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

طی سال های گذشته بیش از 5 میلیارد دلار در منطقه آزاد ارس سرمایه گذاری شده است (+فیلم)

مجید کیانی مدیرعامل منطقه آزاد ارس در نشست خبری در دومین نمایشگاه تخصصی اوراسیا با ابراز خرسندی از اینکه طی سال های گذشته بیش از 5 میلیارد دلار در بخش صنایع و حوزه کشاورزی و زیرساخت های منطقه آزاد ارس توسط سازمان مناطق آزاد و بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است، گفت: نتیجه این سرمایه گذاری ایجاد تولید، اشتغال پایدار و صادرات و در نتیجه آبادانی  در منطقه و کمک به رشد اقتصادی کشور است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، افزود: معتقدیم با همراهی بیشتر و رفع یک سری مشکلات بین المللی عملکرد مناطق آزاد میتوانست بیشتر و بهتر باشد.

 

کیانی در ادامه با بیان اینکه تا پیش از این بیشتر فعالیت ها در مناطق آزاد بصورت درونگرا صورت گرفته است، تصریح کرد: اما برونگرایی سیاسیتی بود که در دولت سیزدهم و در دبیرخانه مناطق آزاد بحصوص با ورود آقای عبدالملکی و تعریف دقیقی که از موضوع داشتند مطرح گردید که همان بحث مردمی سازی و جهانی سازی است و یکی از دلایل اصلی حضور منطقه آزاد ارس و دیگر مناطق آزاد در چنین نمایشگاه هایی است.

 

وی افزود: همانطور که آقای دکتر عبدالملکی هم فرمودند، حضور پررنگ مناطق آزاد در نمایشگاه های داخلی و بین المللی امسال نشان دهنده این است که مناطق آزاد تصمیم گرفته اند عملکرد برونگرایی خود را توسعه دهند که یکی از وجوه آن معرفی ظرفیتها برای جذب سرمایه گذار و دیگری معرفی محصولات تولیدی برای صادرات است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، گفت: در گذشته این نقیصه در منطقه آزاد ارس وجود داشت که هر چند ما صادرات داشتیم، اما تولید کننده ما فرصتهای معرفی محصول و صادراتش کم بود و با آموزش هایی که دادیم و سرکایه گذاری هایی که صورت گرفته این نقیصه در حال برطرف شدن است بگونه ای که در امار صادراتی منطقه ازاد ارس خود را نشان میدهد.

 

 

کیانی در معرفی منطقه آزاد ارس افزود: منطقه آزاد ارس در حاشیه رود ارس در غرب شهرستان جلفا قرار دارد و با منطقه آزاد ماکو همجوار و با کشورهای ارمنستان و آذربایجان هم مرز هستیم و این مرز تنها مرز زمینی بین ایران و اوراسیا است. در این منطقه ما دو سد مهم ارس و خداافرین را هم داریم که آب، هوا و خاک مناسب را برای کشاورزی محیا کرده است.  با توجه به اینکه شهر جلفا در فاصله 120 کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته و تبریز یک شهر صنعتی است، در شهر جلفا صنعت حتی از کشاورزی هم می تواند پیشی بگیرد.

 

وی ادامه داد: سه گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین در منطقه آزاد ارس قرار دارند. در بحث برونگرایی برنامه ریزیهایی که کردیم این است که 15 هکتار به مساحت گمرک و پایانه نوردوز اضافه شد، در گذشته تجار همیشه سفرهایی که به کشور ارمنستان داشتند گلایه داشتند که بارهای ما در  گمرک نوردوز می‌مانند. الان اما هم گلایه‌هایی از این دست کم شده و هم ظرفیت انتقال بار توسعه پیدا کرده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، گفت: جا دارد از تشکر کنم از همکاران گمرک به خاطر راه اندازی X-ray کامیونی که در گمرک نوردوز نصب شد و مذاکراتی نیز با طرف ارمنی صورت گرفته و آنها هم در حال توسعه پایانه خود هستند توسعه میدهند که بتوانیم ماشینهای بیشتری را عبور دهیم.  تجاری که درحال تجارت با حوزه روسیه هستند یکی از کریدورهای ارتباطی آنها همین مرز ارمنستان و نوردوز است که این مرز به ایروان، گرجستان و در نهایت به روسیه میرسد و به مجموع کشورهای اوراسیا و آسیای میانه میتوان از طریق این مرز دستری پیدا کرد.

 

کیانی سپس به بخش کشاورزی پرداخت و بیان اینکه منطقه آزاد ارس در بحث کشاورزی قطب گلخانه های هیدروپونیک غرب آسیا است، افزود: ما در حال حاضر در منطقه ازاد ارس 220 هکتار گلخانه زیر کشت هیدروپونیک داریم و برنامه ریزی شده که تا سال آینده با همکاری مجموعه وزارت جهاد کشاورزی بتوانیم این عدد را به 500 هکتار برسانیم.

 

وی در ادامه با اعلام اینکه منطقه ازاد ارس در حوزه گردشگری هم دارای جاذبه های تاریخی و زمین شناسی طبیعی است، گفت: زیرساختهایی که توسط منطقه ازاد ایجاد شده برای سالیان دراز منطقه آزاد ارس را به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرده و منجر به ایجاد قریب به 19000 اشتغال در این حوزه شده است.

 

مدیرعامل منطقه آزاد ارس، افزود: نکته دیگری که میخواهم به آن بپردازم این است که منطقه آزاد ارس یک سابقه تاریخی داشته که با آن خیلی فاصله دارد، ما اگر بتوانیم گفتمانی ایجاد کنیم برای فعال کردن دوباره کریدورها ارتباطی، میتوانیم به زمانی برسیم که ارس موقعیت ترانزیتی مهمی در جاده ابریشم داشته؛ کاروانسرای خوجه نظر که در نقطه صفر مرزی و چسبیده به رود ارس قرار دارد و اخیرا هم در یونسکو ثبت شد گواه یک فعالیت بزرگ تجاری است در این منطقه است.

 

بیشتر بخوانید: حضور گسترده منطقه آزاد ارس در نمایشگاه اوراسیا (+فیلم)

 

کیانی، تصریح کرد: علاوه بر پتانسیل هایی که تا به اینجا به ان اشاره شده، در ارس ما 12 خوشه صنعتی داریم مانند خودرو، فولاد، صنایع آرایشی، صنایع سلولوزی، حوزه نفت گاز و... جالب است که ما در منطقه هفت مینی پالایشگاه داریم و موفق ترین مینی پالایشگاه های ایران در منطقه آزاد ارس واقع شده است. ما هفت واحد تولید قیر داریم که اغلب قیر کشورهای منطقه را ارس تامین میکند.

 

به گزارش پول نیوز، دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از سیزدهم آذرماه به مدت چهار روز در تهران آغاز بکار کرده و در آن بیش از ۱۰۰ شرکت صادراتی ایران و شرکت‌هایی از کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، خودرو، مناطق آزاد، صنعت، دانش بنیان و ... حضور دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: