April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۱۹۱
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
ایران جزو پنج کشور اول جهان در حوزه ذخایر معدنی مس است. البته در تولید هم بین پانزده تا بیست کشور اول است. حوزه هایی چون مس، راه نجات اقتصاد ایران در آینده ای نزدیک هستند.

بزرگترین معدن مس خاورمیانه و شمال آفریقا این جاست/ به دلیل مشکلات حوزه گاز و نفت، صنایع معدنی چون مس، راه نجات ایران هستند

شاید خیلی ها تصور کنند که گنج ایران در اقتصاد، نفت و گاز و سوخت آن است. البته این امر تا حدودی درست است، اما درست تر آن است که بگوییم، گنج های ثروت آفرین دیگری هم وجود دارند که کمتر به آنها توجه شده؛ و حتی با وجود توجه کمی که به آنها صورت گرفته، باز هم ارزآوری زیادی برای مملکت دارند. از جمله صنایع مس و معادن مس.

 

اسفندماه سال گذشته بود که وزیر صمت، سخن از درآمد 12 میلیارد دلار مس گفت. او اشاره کرد که با اجرای طرحی ظرفیت تولید مس کشور، تنها شش سال زمان کافی است تا 12 میلیارد دلار درآمد ناشی از صادرات مس برای کشور ایجاد شود.

 

شاید از خودتان بپرسید دلیل این که ما اینقدر روی حوزه هایی مثل مس و صادرات آن تمرکز نمی کنیم، چیست؟ خیلی ساده؛ تولیدمان کمتر از ظرفیت مان است. ضمن این که اکتشافات هم به اندازه کافی صورت می گیرد. کافی است بدانید در جریان اکتشافات جدید در کرمان و آذربایجان شرقی و ...، بیش از یک میلیارد تن ذخیره جدید به منابع شرکت ملی مس اضافه شده؛ یعنی حجم ذخایر این شرکت، از 18 میلیارد تن به 19 میلیارد تن رسیده؛ که البته این آمار برای 9 ماه پیش است و چه بسا این ذخیره بیشتر هم شده باشد. همین امر باعث شده تا رتبه ایران طبق اعلام موسسه زمین شناسی آمریکا در سال گذشته میلادی، بعد از شیلی، استرالیا، پرو و روسیه، پنجم باشد. جالب این که اکتشافات صورت گرفته توسط شرکت ملی مس، باعث شده تا کشورمان با بیشاز 54 میلیون تن ذخایر مس، از کشورهای مکزیک و حتی خود آمریکا عبور کند و جزو پنج کشور برتر جهان باشد. ولی به این نسبت، تولید ایران در بین بیست کشور اول جهان قرار دارد و این فاصله بین ذخایر و تولید، چیزی است که باید پر شود و ثروت سرشاری در آن نهفته است.

 

و اما در حوزه مس، بد نیست بدانید که در حال حاضر بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا، در سرچشمه رفسنجان قرار دارد. چندی پیش معاون تولید شرکت ملی صنایع مس ایران چنین خبری را داد و درباره اش گفت:«بزرگترین معدن مس ایران، خاورمیانه و شمال آفریقا در استان کرمان و در مجتمع مس سرچشمه است که بالغ بر ۱۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی آن است».

 

بیشتر بخوانید: حضور شرکت ملی مس ایران در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در تهران

 

بهروز زحمتی در این باره بیشتر هم توضیح داد:«در مجتمع مس سرچشمه، ذخیره آنومالی A بالغ بر ۴ میلیارد تن و آنومالی B سریدون حدود ۴ میلیارد تن و مجموعا در اطراف مجتمع مس سرچشمه بالغ بر ۱۰ میلیارد تن حجم ذخایر معدنی هست. به این مفهوم که از مجموع بالغ بر ۱۹ میلیارد تن ذخایر معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران بالغ بر ۱۰ میلیارد تن در مجتمع عظیم مس سرچشمه است.»

 

به گفته کارشناسان، حوزه معدن و متالورژی، می تواند بعد از حوزه نفت و گاز، بیشترین درآمد را برای کشور ما تولید کند. با عطف به این که در حوزه گاز نیز به زودی درگیر مشکلات بزرگی خواهیم شد و به واسطه سود صد درصدی استخراج و فروش مس، این حوزه می تواند در حوزه معادن، واقعا به داد ایران برسد. ضمن این که اگر در آینده، استخراج طلای خالص هم در این شرکت و حوزه مس عملیاتی شود، عملا برگ برنده حوزه مس و شرکت هایی چون شرکت ملی صنایع مس خواهد بود؛ که همین الان هم جزو پردرآمدترین های ایران و جزو سه الی پنج شرکت برتر بورس هستند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: