April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۶۳۰۹
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
0
یک کارشناس حیات وحش گفت: متاسفانه اصلی‌ترین موردی که باکلان را تهدید می‌کند، شکار بی‌رویه است.

شکار بی‌رویه اصلی‌ترین تهدید باکلان در ایران

به عقیده بسیاری از کارشناسان، مهاجرت پرندگان نوعی معجزه است که طی آن پرندگانی با جثه کوچک و وزن بسیار کم مسافت‌های بسیار طولانی را طی می‌کنند تا شانس بقا پیدا کنند.

مهاجرت‌ها در فصل سرما از عرض‌های شمالی به جنوبی و در فصل گرما از عرض‌های جنوبی به شمالی انجام می‌شود و هدف اصلی مهاجرت پرندگان افزایش شانس بقا است و آن‌ها برای کاهش تنش‌ها در قلمرو، یافتن مواد غذایی و زادآوری مهاجرت می‌کنند.

ایران نیز به واسطه داشتن موقعیتی جغرافیایی خاصی، یکی از مقاصد پرندگان مهاجر است و آن‌ها زیستگاه‌های آبی شمال و جنوب کشور را برای زمستان و تابستان‌گذرانی انتخاب می‌کنند. در کشور ما حضور ۵۵۰ گونه از پرندگان تا به امروز گزارش شده است که بخش زیادی از آن‌ها (حدود ۳۵۰ گونه) پرندگان مهاجر هستند.

یکی از مسافران آسمان ایران، گونه ارزشمند "باکلان" است. باکلان پرنده‌ای وحشی و آبزی از راسته مرغ‌سقاسانان است که به واسطه داشتن رنگ سیاه صیقلی، گردن بلند و پرده‌ای که میان همه انگشتان پاهایشان به هم پیوسته است، شناخته می‌شوند. از گونه‌های بومی ایران می‌توان به باکلان بزرگ و باکلان کوچک اشاره کرد.

مهدی زارع خورمیزی کارشناس حیات وحش گفت: باکلان یک پرنده آبزی و مهاجر است که در زیستگاه شمالی کشور به صورت زادآور و بومی زندگی می‌کند. مسیر باکلان از عرض‌های شمالی به عرض‌های جنوبی است و در این مسیر از کشور ما نیز عبور می‌کند.

وی ادامه داد: باکلان یک ماهی‌خوار قهار است و حتی برخی از صیادان یک نخ گردن آن می‌اندازند و آن را به داخل رودخانه می‌اندازند و زمانی که ماهی‌ها را صید کرد، نخ را سفت می‌کنند و سپس ماهی‌ها را از دهان باکلان خارج می‌کنند.

این متخصص حیات وحش در رابطه با اصلی‌ترین تهدیدات باکلان در کشور توضیح داد: متاسفانه اصلی‌ترین موردی که باکلان را تهدید می‌کند، شکار بی‌رویه است؛ در کشور ما شکار و صید بی‌رویه عامل اصلی تهدید آنهاست و در کنار آن قاچاق نیز انجام می‌شود.

زارع خورمیزی نابودی زیستگاه را تهدید دیگر پرندگان مهاجر دانست و گفت: به این دلیل که سطح آب سفره‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده و آب‌های سطحی نیز آلوده شده، زیستگاه آن‌ها در حال نابودی است و همچنین نیزار‌هایی که در آن پناه می‌گرفتند نیز سوزانده شده و یا خشک شده است.

وی افزود: فلات مرکزی ایران ایستگاه آبی ندارند و این‌ها زمانی که از شمال به جنوب می‌روند، باید در جایی بایستند، آب بخورند و استراحت کنند، اما متاسفانه به این دلیل که زیستگاه اصلی آن‌ها از بین رفته است آن‌ها حتی در حوضچه‌های کوچک داخل شهر نیز فرود می‌آیند که این مورد تعارض آن‌ها با انسان را افزایش داده است.

کارشناس حیات وحش تأکید کرد: شهروندان اگر پرنده وحشی بیماری را دیدند، نباید به آن دست بزنند و باید به ادارات کل محیط زیست اطلاع بدهند. به این دلیل که این پرنده‌ها وحشی هستند ممکن است به این خاطر که بخواهند از خودشان حفاظت بکنند به چشم انسان نوک بزنند و لذا باید مراقبت کنیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: