کد خبر: ۴۰۶۶۰۴
۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
خارج کردن ۴۵۰ قطعه فلزی اعم از پیچ، مهره، کلید، سنگ و ... از شکم یک مرد ۳۶ ساله در اهواز بهانه‌ای شد تا از موارد مشابه و دلایل علاقه بعضی افراد به خوردن چنین چیز‌هایی بگوییم.

عجیب‌ترین چیز‌های پیدا شده در معده انسان!

تصاویر و ویدئو‌های دلخراش از خارج کردن ۳ کیلو پیچ و مهره از شکم یک بیمار در اهواز در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد و تعجب بسیاری از افراد را برانگیخت. در این عمل جراحی، دکتر فربد فرهادی، مسئولیت تیم جراحی و دکتر احمدرضا مهتدی مسئولیت تیم بیهوشی را برعهده داشتند. دکتر مهتدی بعد از این جراحی گفت: «در یک جراحی نادر نزدیک به ۳ کیلوگرم پیچ، مهره، سنگ و چندین اشیای فلزی دیگر از شکم یک بیمار خارج شد.

این جراحی موفقیت‌آمیز بود و هم اکنون وضعیت بیمار مساعد است». طبق گفته پزشک معالج، بیمار یک مرد ۳۶ ساله بوده که با مشکل تحمل نکردن بلع غذا و حتی آب مراجعه کرد. سپس با آندوسکوپی، انسداد خروجی معده برای بیمار تشخیص داده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گفته خود بیمار، طی دو تا سه ماه اقدام به خوردن پیچ، مهره، کلید و حتی سنگ کرده و پس از جراحی، نزدیک به ۴۵۰ قطعه اشیای فلزی از معده وی خارج شد.

کلیپی که از این ماجرا در فضای مجازی منتشر شده هم در نوع خودش جالب است، چون واکنش‌های توام با شگفتی کادر درمانی که در این عمل مشارکت داشتند، گویای نادر بودن این اتفاق عجیب است. در پرونده امروز زندگی‌سلام از موارد مشابه خواهیم گفت، مثلا خانمی که ۷۸ قاشق و چنگال را بلعیده بود یا مردی که باتری و فردی که مار زنده در شکمش پیدا شده و مجبور به عمل جراحی شد. همچنین از اختلال پیکا یا همان زباله‌خوری، آشغال‌خوری، هرزه‌خواری و ... خواهیم گفت، اختلالی که بیشتر جنبه روانی دارد و فرد عادت می‌کند تا به خوردن هر آن چه که غیرمعمول است، رو بیاورد؛ از خاک گرفته تا مو، سکه و. با ما باشید.

۷۸ قاشق و چنگال

«مارگارت دالمن» عادت عجیبی هنگام خوردن غذا داشت. او به پزشکان گفت، زمانی که برای غذا خوردن سر سفره می‌روم، بیشتر ترغیب می‌شوم تا قاشق و چنگال را بخورم و معمولا از خوردن غذا لذت زیادی نمی‌برم. این خانم زمانی که به پزشک مراجعه کرد ۷۸ قاشق و چنگال در شکمش داشت. پزشکان پس از یک عمل سخت سرویس قاشق‌های شکم او را خالی کردند و وی پس از چند هفته استراحت توانست به خانه بازگردد.

۷۳۰ گرم باتری

از معده یک مرد اتیوپیایی، مجموعه‌ای از اشیا با وزن بیش از ۱.۶ پوند (معادل ۷۳۰ گرم) خارج شد که در رسانه‌های جهان خبرساز شد؛ بیشتر این اشیا، باتری‌ها بودند و کمی هم میخ و کلید. جالب است بدانید که اگر جیوه درون باتری وارد جریان خون شود، می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند نارسایی کلیوی شود. همچنین اگر برای مدت طولانی در معده باقی بماند، اسید‌های معده در نهایت لایه بیرونی باتری را می‌خورد و باعث مسمومیت با جیوه می‌شود. با این حال، این میزان باتری بـه‌طور معجزه آسایی، هیچ یک از اندام‌های داخلی این مرد را نابود نکرد و عمل جراحی او موفقیت‌آمیز بود.

مار در معده

معده یک خانم چینی ۴۹ ساله پس از این‌که برای درمان نزد یک طبیب محلی برده شد، روز به روز بزرگ‌تر شد و همه را متعجب کرد. در ابتدا همه تصور می‌کردند که او باردار است، اما پس از شدت گرفتن بیماری و ریختن دندان‌هایش، پزشکان یک مار در شکم او پیدا کردند. پس از خارج کردن این مار از معده او، جان این زن نجات یافت و از مرگ حتمی گریخت.

فروشگاه آهن‌آلات در شکم مرد پرویی

رسانه‌های پرو در سال ۲۰۱۰ اعلام کردند یک مرد جوان ۲۷ ساله به دلیل این که آهن‌آلات و هر شیء فلزی را می‌خورد، در مطبوعات و در میان مردم این کشور مشهور شده است. «کارلوس دل گادو» یکی از جراحان بیمارستان منطقه «کاجامارکا» در پرو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «درون شکم این مرد به جای مواد غذایی، انباشته از آهن‌آلات و تراشه‌های فلزات بود. به همین دلیل طی یک عمل جراحی موفق شدیم بیش از یک کیلوگرم آهن آلات و انواع اشیای آهنی و فلزی را از شکم وی بیرون بیاوریم». این پسر ۲۷ ساله که کارگر ساختمانی است، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور، تصریح کرد: «پزشکان به من لقب «فروشگاه آهن آلات» داده‌اند؛ چراکه طی عمل جراحی، آن‌ها موفق شدند، چندین میخ، سوزن، آهن قراضه و مفتول‌های مسی را از درون شکمم بیرون بیاورند».

خوردن هفته‌ای ۵ تکه صابون

دختری در فلوریدا که در عین ناباوری دانشجوی رشته پرستاری هم بوده، بعد از مراجعه به پزشک به دلیل مسدود شدن روده‌هایش، اعتراف کرد که مدت‌هاست صابون می‌خورده است. این دختر ۱۹ ساله در طول یک دوره استرس‌زا در زندگی خود هفته‌ای ۵ تکه صابون می‌خورده و بعد از آن هم احساس بهتری داشته است. جالب این که خودش گفته که اصلا آدم تمیزی نیست، اما علاقه‌اش به خوردن صابون را هم نمی‌تواند ترک کند!

۲ کیلو درپوش بطری

مرد ۵۴ ساله‌ای در یکی از بیمارستان‌های کره‌جنوبی بستری شده و از درد شدید معده و باد کردگی رنج می‌برد. پزشکان مربوطه تعدادی از آزمایش‌ها را انجام دادند تا ببینند علت درد‌های او چه چیز‌هایی می‌تواند باشد. آن‌ها متوجه شدند که وقتی شکم او را لمس می‌کنند، چیزی شبیه سنگ‌های کوچک حس می‌کنند، اما در زمان عمل، آن‌ها تعجب کردند، چون مجموعه‌ای از درپوش بطری و سکه‌ها به وزن ۲ کیلوگرم را از معده‌اش بیرون کشیدند؛ این مورد بسیار غیرمعمول، توسط دکتر پیونگ وا در مجله آمریکایی گزارش‌های پزشکی منتشر شد.

اعتیاد به خوردن شیشه شکسته

مردی از اوهایو بـه نام «جاش»، مطلبی در فضای‌مجازی درباره شیشه خوردن می‌بیند و بعد از آن تصمیم می‌گیرد خودش آن را امتحان کند. بعد از یک بار تجربه، به آن علاقه‌مند شده و گفته می‌شود تنها در چهار سال، او بیش از ۲۵۰ لامپ شکسته و ۱۰۰ لیوان را خرد کرده و خورده است. او می‌گوید از خوردن آن‌ها لذت می‌بردم، زیرا بـه من احساس خوبی می‌دهد. او چند سال پیش در یک عمل جراحی سنگین، معده‌اش را پاک سازی کرد و قرار بود که دست از این اعتیادش بکشد.

۲ کیلوگرم مو از معده دختر روس

جراحان بیمارستانی در روسیه طی یک عمل جراحی تقریبا ۲ کیلوگرم مو را از داخل شکم دختری ۱۹ ساله خارج کردند. این توده که تقریبا تمام معده این دختر را اشغال کرده بود موجب ایجاد درد معده و همچنین زخم در روده‌های او شده بود. «باتور دوندوکوف»، رئیس تیم جراحی در این باره گفت: «این اتفاق در پی عادت به جویدن مو رخ می‌دهد. بیشتر دختران جوان در معرض چنین خطری هستند و مو‌های قورت داده شده در معده باقی می‌مانند».

سکه به عنوان میان‌وعده

در طول ۱۰ سال، یک فرانسوی ۶۲ ساله در رکوردی حیرت‌انگیز بیش از ۶۵۰ دلار سکه یورو را بلعید. خانواده او گفتند که این مرد هنگام بازدید از خانه دیگران، سکه‌ها را می‌دزدیده و آن‌ها را بـه عنوان میان وعده در شکمش ذخیره می‌کرده است! نیازی به گفتن نیست که این سکه‌ها بـه سرعت در شکم او جمع شدند تا این‌که به انسداد روده و معده ختم شد و مجبور شد هزینه بسیار زیادی را برای خارج کردن آن‌ها از معده‌اش پرداخت کند.

پای اختلال پیکا در میان است!

چرا بعضی افراد به خوردن چیز‌های عجیب و غریب رو می‌آورند و آیا درمانی برای این اختلال وجود دارد؟

خوردن چیز‌های عجیب‌وغریب و ترسناک زیر سر اختلال «پیکا» است که به آن هرزه‌خواری هم می‌گویند. کلمه «pica» از نام یک گونه پرنده به همین نام گرفته شده که به خوردن اشیای غیرعادی مشهور است. این اختلال فرد را وادارمی‌کند تا هرچیز بی‌مصرف و بی‌ارزش یا آلوده و خطرناکی از دسته‌کلید و میخ و چوب تا مو و رنگ و صابون را بخورد! اگر برای شما هم سوال است که این اختلال چرا و چطور در بدن آدم‌ها شروع به کار می‌کند بد نیست این مطلب را بخوانید.

از کجا شروع می‌شود؟

روان شناسان پیکا را یک نوع اختلال خوردن می‌دانند و با توجه به معیار‌هایی آن را می‌سنجند. افرادی که این مشکل را دارند تقریبا به طور مداوم یا دست‌کم بیشتر از یک ماه به خوردن یک یا چند ماده غیرخوراکی و بدون ارزش غذایی ادامه‌می‌دهند. این مواد می‌تواند شامل کاغذ، گچ، رنگ، پودر‌های شست‌و‌شو، چسب، زغال، خاک رس، یخ، صابون، مدادشمعی، پشم، خاکستر و حتی یک تکه آهن باشد. این افراد از غذا بیزار نیستند، اما میل به خوردن چیز‌های عجیب و خطرناک هم دارند. طبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی اراک، حداقل سن برای تشخیص این اختلال ۲ سالگی است، چون کودکان زیر دو سال هنوز درک کاملی از اشیا ندارند و به‌طور طبیعی اشیا را به سمت دهان می‌برند و آن‌ها را می‌بلعند. پیکا از آن بیماری‌هایی‌است که معمولا از کودکی شروع می‌‎شود، اما در نوجوانی و بزرگ‌سالی هم اتفاق‌می‌افتد. حتی گاهی مادران باردار هم به چنین حالتی مبتلا می‌شوند، اما در صورتی می‌توان این حالت را اختلال پیکا نام گذاشت که خوردن بیش از حد مواد، باعث آسیب به مادر و جنین شود.

علایم پیکا چیست؟

یکی از اشتراکات افراد مبتلا به اختلال پیکا مصرف مواد غیرخوراکی است. البته این رفتار باید حداقل به مدت یک ماه ادامه‌پیداکند تا به عنوان هرزه‌خواری شناخته‌شود. این اختلال در کودکانی که دچار تاخیر در رشد اجتماعی و گفتاری هستند، شایع‌تر است و بعضی اوقات در کنار اوتیسم و اسکیزوفرنی هم دیده‌می‌شود. کمبود‌های تغذیه‌ای و مواد معدنی در بدن مانند روی و آهن ممکن است باعث هرزه‌خواری شود. بعضی روان شناسان هم معتقدند در میان بزرگ سالان، افرادی که از رژیم‌های سخت و غیراصولی استفاده‌می‌کنند در خطر ابتلا به پیکا هستند. فقر و زندگی در کشور‌های ضعیف از نظر اجتماعی و اقتصادی از دیگر عوامل ابتلا به هرزه‌خواری ا‌ست. بر اساس سمی‌بودن یا نبودن ماده‌ای که فرد مبتلا به پیکا مصرف‌می‌کند، شایع‌ترین علایم این موارد هستند: حالت تهوع، درد و گرفتگی شکم، معده‌درد، یبوست، اسهال، آسکاریازیس (یک نوع عفونت روده کوچک) و. افراد مبتلا به اختلال پیکا با این که مواد غذایی هم می‌خورند بیشتر دچار سوءتغذیه هستند و معمولا خجالت می‌کشند از این عادت و رفتارشان به دیگران چیزی بگویند یا آن را با پزشک درمیان بگذارند. به‌همین دلیل بیماری آن‌ها بیشتر مواقع پوشیده می‌ماند و زمانی خودش را نشان‌می‌دهد که یک موقعیت خطرناک پیش‌آمده‌باشد.

می‌شود جلوی هرزه‌خواری را گرفت؟

دانشمندان هنوز نمی‌دانند دلیل اصلی اختلال پیکا یا هرزه‌خواری چیست. آن‌ها با استفاده از آزمایش‌هایی مانند بررسی نمونه مدفوع، تصویربرداری از روده‌ها برای بررسی انسداد روده و ارزیابی میزان سرب متوجه وجود این اختلال می‌شوند. با توجه به آسیب و عوارض این اختلال مانند ایجاد مسمومیت‌های شدید، صدمه خوردن به دندان‌ها به دلیل خوردن اشیای سخت و فلزی، ابتلا به بیماری عفونی و کلیوی و آسیب به روده و معده و کشیدن کار به جراحی توصیه‌می‌شود پیکا قبل از رسیدن به موقعیت خطرناک مهارشود. برای همین اگر علایم خفگی را در افراد مبتلا به پیکا دیدید، باید به سرعت با اورژانس تماس‌بگیرید. هرزه‌خواری به طور غیرقابل‌پیش‌بینی اتفاق‌می‌افتد، بنابراین نمی‌توان از بروز آن پیشگیری‌کرد، ولی با داشتن تغذیه اصولی و مناسب به‌خصوص در مورد کودکان می‌توان تا حد زیادی جلوی بروز این اختلال را گرفت. برای مثال به عادت غذایی خانواده خود توجه‌کنید. اگر در خانه، کودک خردسال دارید به بازی او در محیط خارج از خانه دقت‌کنید و او را زیرنظر داشته‌باشید. تنها کاری که می‌شود درزمینه پیکا انجام‌داد این است که از یک رژیم غذایی اصولی و متعادل که در آن نگران کمبود ویتامین‌ها و موادمعدنی ضروری خود نیستید، کمک‌بگیرید و به صورت دوره‌ای خود و خانواده‌تان را چکاپ‌کنید.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: