کد خبر: ۴۰۶۷۱۱
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
حدود سه ماه تا برگزاری هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری فدراسیون روسیه باقی مانده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه: جدال چهره‌های جدید و سیاستمداران کهنه‌کار

در آخرین روز‌های دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی علاوه بر تزئینات چشم‌نواز کریسمس و جشن سال نو، پلاکارد‌های مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی نیز با سه رنگ آبی و سرخ و سفید در خیابان‌های مسکو به چشم می‌خورند. در گوشه و کنار شهر‌های بزرگ از هم اکنون ستاد‌های انتخاباتی برخی کاندیدا‌ها شروع به‌کار کرده‌اند و مشغول جمع‌آوری امضا برای حمایت از نامزد موردنظرشان هستند. علاوه بر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فعلی روسیه، نام برخی از سیاستمداران کهنه‌کار و اعضای دومای دولتی و البته بعضی چهره‌های کمتر شناخته‌شده نیز در میان نامزد‌های احتمالی دیده می‌شود. در اینجا نگاهی به فهرست نامزد‌هایی داریم که تاکنون برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند و تا پایان دسامبر سال جاری (۱۰ دی ۱۴۰۲) فرصت دارند تا مدارک خود را برای ثبت‌نام به کمیسیون مرکزی انتخابات ارائه کنند.

ولادیمیر پوتین

رئیس‌جمهوری روسیه اولین سیاستمداری بود که از قصد خود برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی خبر داد. پوتین پیشتر در مراسمی با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از شخصیت‌های نظامی و افتخارآفرینان این کشور برای نامزدی در انتخابات پیش‌رو اعلام آمادگی کرده بود. دوره فعلی ریاست جمهوری پوتین در تاریخ ۷ مه ۲۰۲۴ میلادی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) به پایان می‌رسد. این پنجمین باری است که پوتین برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد خواهد شد و در صورت پیروزی در این دور از انتخابات، دوره ریاست وی تا ۶ سال دیگر یعنی سال ۲۰۳۰ میلادی تمدید خواهد شد. پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ میلادی (فروردین سال ۱۳۷۹) موفق به کسب ۵۱.۹۵ درصد آرا، در سال ۲۰۰۴ میلادی (اسفند سال ۱۳۸۲) ۷۱،۳۱ درصد آرا، در سال ۲۰۱۲ میلادی (اسفند سال ۱۳۹۰) ۶۳،۶ درصد آرا و در سال ۲۰۱۸ میلادی (اسفند سال ۱۳۹۶) ۷۶،۶۹درصد آرا شد. رئیس‌جمهوری فعلی روسیه به جزء سال ۲۰۱۲ که از سوی حزب «روسیه متحد» نامزد انتخابات شد، در بقیه دوره‌ها به‌عنوان کاندیدای مستقل شرکت کرده است. تاکنون احزابی مانند «روسیه برابر: برای حقیقت»، «بازنشستگان روسیه برای عدالت اجتماعی» و «روسیه متحد» از کاندیداتوری پوتین حمایت کرده‌اند.

لئونید اسلوتسکی

یکی دیگر از چهره‌های نام‌آشنای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ روسیه لئونید اسلوتسکی رئیس حزب لیبرال-دمکرات و رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی است. ۱۹ دسامبر سال جاری (۲۸ آذر ۱۴۰۲) در سی و پنجمین کنگره حزب لیبرال دمکرات روسیه رئیس این حزب یعنی اسلوتسکی به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد. پیش از این جلسه، نماینده دومای روسیه برای شرکت در انتخابات شخصاً اعلام آمادگی نکرده بود، هر چند از توصیه‌ها و پیشنهادات همکارانش برای کاندیداتوری خود خبر داده بود. اسلوتسکی ۵۵ ساله متولد مسکو است و در انستیتوی اقتصاد و آمار مسکو در رشته مدیریت تحصیل کرده است. وی که دارای مدرک دکترای علوم اقتصادی است، از سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) وارد پارلمان روسیه شد و به‌عنوان معاون رئیس کمیته امو بین‌الملل دوما کار خود را آغاز کرد. اسلوتسکی که در دوره‌های مختلف نماینده دوما بوده، رئیس گروه روابط بین‌الملل دانشکده علوم سیاسی و رئیس دانشکده سیاست بین‌الملل دانشگاه دولتی مسکو است و از سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) پس از مرگ ولادیمیر ژیرینوفسکی رئیس سابق حزب لیبرال-دمکرات، ریاست این حزب را به عهده گرفت.

نیکولای خاریتوناف

یکی دیگر از نمایندگان دومای دولتی روسیه که در انتخابات سال آینده این کشور شرکت خواهد کرد، نیکولای خاریتوناف است. رئیس فعلی کمیته توسعه شرق دور و شمالگان دوما از سوی حزب کمونیست فدارسیون روسیه به‌عنوان نامزد برگزیده شده و پیش از نیز سابقه حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته است. خاریتوناف بار اول در سال ۲۰۰۴ میلادی (اسفند سال ۱۳۸۲) در انتخابات شرکت کرد و با کسب ۱۳،۶۹ درصد آرا جایگاه دوم را در بین شش کاندیدا به دست آورد. گنادی زوگانوف رئیس حزب کمونیست روسیه درباره انتخاب خاریتوناف گفت: «در شرایط فعلی که کشور ما در حال جنگ به سر می‌برد، نامزد حزب ما هر کاری برای برقراری صلح انجام خواهد داد». خاریتوناف ۷۵ ساله که دکترای علوم اقتصادی دارد، از دور اول دومای دولتی در پارلمان این کشور حضور دارد و با توجه به تحصیلات خود در زمینه کشاورزی در کمیسیون‌های مربوط به مسائل کشاورزی فعال بوده است. احزاب چپ پارلمان روسیه نیز از کاندیداتوری خاریتوناف حمایت کرده‌اند.

باریس نادژدین

۲۳ دسامبر (۲ دی ۱۴۰۲) در جلسه هفتمین کنگره حزب «ابتکار مدنی» باریس نادژدین نماینده سابق دومای دولتی روسیه به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده روسیه معرفی شد. تمام اعضای حزب در رأی‌گیری محرمانه با نامزدی نادژدین موافقت کرده‌اند. نادژدین که پیش‌تر به‌عنوان نماینده حزب اتحاد نیرو‌های راست‌گرا در دومای دولتی روسیه حضور داشت، در حال حاضر عضو شورای شهر دلگاپرودنی در ۲۰ کیلومتری شمال مسکو است. نادژدین ۶۰ ساله که دکترای علوم فیزیک و ریاضی دارد، با اشاره به حمایت هزاران نفر از مردم روسیه از کاندیداتوری خود گفت: «وظیفه سنگینی بر دوش ماست، هزاران نفر می‌خواهند از ما حمایت کنند و میلیون‌ها نفر معتقدند کشور در مسیر درستی پیش نمی‌رود». آندری نچایف رئیس حزب «ابتکار مدنی» نیز نادژدین را فردی با افکار لیبرال-دمکراتیک و طرفدار رعایت حقوق بشر معرفی کرد. به گفته وی، حزب به این خاطر تصمیم به شرکت در انتخابات گرفته که مردم یک گزینه برای اداره کشور داشته باشند. نادژدین که به‌گفته خودش به‌دنبال رویکردی برای آینده عادی روسیه است، برنامه انتخاباتی خود را با سه محور ارکان قدرت، اقتصاد و سیاست خارجی تنظیم کرده است.

ولادیسلاو داوانکوف

معاون رئیس دومای دولتی روسیه با ۳۹ سال سن جوان‌ترین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده روسیه محسوب می‌شود. دو حزب «مردم جدید» و «رشد» که پیشتر از ائتلاف خود خبر داده بودند، ۲۴ دسامبر (۳ دی ۱۴۰۲) داوانکوف را به‌عنوان گزینه نهایی خود برای نامزدی در انتخابات معرفی کردند. این سیاستمدار جوان که دکترای جامعه‌شناسی دارد در سپتامبر سال جاری نیز نامزد انتخابات شهرداری مسکو شده بود و با کسب ۵،۳۴ درصد آرا به جایگاه چهارم در بین پنج کاندیدا رسید. عضو هیأت رئیسه حزب «مردم جدید» از سال ۲۰۲۱ میلادی (سال ۱۴۰۰) به‌عنوان معاون ویاچسلاو والودین در دومای دولتی مشغول به‌کار شد. حزب «مردم جدید» که در سال ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹) تأسیس شده، به دنبال نمایندگی از افکار نسل جدید روسیه است.

الکسی نچایف رئیس این حزب بعد از انتخاب داوانکوف به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری گفت: «انتخابات سال بعد نمی‌توانست بدون نماینده‌ای از جوانان روسیه و البته افرادی که تفکرات امروزی و مدرن دارند، برگزار شود». داوانکوف پس از انتخاب به‌عنوان نامزد حزب از برنامه خود برای سفر به ۶۰ شهر پیش از انتخابات و صحبت با مردم خبر داد و گفت درصورت پیروزی به‌دنبال گسترش آزادی‌های مدنی و مبارزه با محدودیت‌های جدید است.

سرگی بابورین

یکی دیگر از نامزد‌های مطرح در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده روسیه سرگی بابورین است که چهره نام آشنایی برای مردم این کشور دارد. بابورین از سوی حزب «اتحاد ملت روسیه» در روز ۲۳ دسامبر (۲ دی ۱۴۰۲) و پس از رأی‌گیری از میان سه کاندیدا به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری معرفی شد. پس از این رأی‌گیری بابورین به رسانه‌ها گفت که خود درخواست کاندیداتوری مفتی انار رمضانوف رئیس اداره مفتیات مرکزی روسیه را داشته، اما در نهایت نتیجه متفاوت بوده است. این سیاستمدار ۶۴ ساله روس که ریاست حزب «اتحاد ملت روسیه» را بر عهده دارد، با مدرک دکترای حقوق در دوره‌های مختلف به‌عنوان نماینده در دومای دولتی روسیه حضور داشته است. بابورین در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ (سال ۱۳۹۶) نیز شرکت کرده بود و با کسب ۰،۶۵ درصد آرا جایگاه هشتم را به‌دست آورده بود. این حقوق‌دان روس در سال‌های اخیر نیز در فضای سیاسی روسیه فعال بوده و ریاست مرکز اورشلیم این کشور را نیز عهده‌دار است.

بنا بر تصمیم کمیسیون مرکزی انتخابات فدراسیون روسیه، رأی‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به مدت سه روز و از ۱۵ تا ۱۷ مارس ۲۰۲۴ (۲۵ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۲) انجام می‌شود. طبق قانون انتخابات این کشور، در صورتی که هیچ‌کدام از نامزد‌ها موفق به کسب بیش از نیمی از آرا نشوند، انتخابات مجدد با حضور دو تن از نامزد‌هایی که بیشترین رأی را به‌دست آورده‌اند، بیست و یک روز پس از انتخابات اولیه برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: