کد خبر: ۴۰۶۷۵۰
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
0
آلبرت بغوزیان در گفتگوی اختصاصی با "پول نیوز" درباره تورم‌زا بودن لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزود: تورم‌زا بودن لایحه بودجه سال آینده، بستگی به میزان تحقق درآمدهای مالیاتی دارد و این در حالی است که هزینه‌های جاری و اعتباری به‌طورقطع و یقین انجام خواهد شد.

بودجه تورمی سال آینده میراث‌دار بودجه‌های قبلی/  لایحه بودجه ۱۴۰۳ از دید هزینه‌ای، انبساطی  و از دید درآمدهای مالیاتی انقباضی

وی با اشاره به تحقق درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده ادامه داد: درآمدهای مالیاتی با نوعی نااطمینانی در لایحه بودجه دیده شده ولی بودجه بر اساس مالیات‌ها بسته شده است.

 

نبود کسری بودجه، روی کاغذ
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که بودجه‌های چند سال اخیر فقط روی کاغذ کسری ندارد، تصریح کرد: سابقه بودجه‌نویسی در کشور نشان می‌دهد دولت‌ها به طور معمول خیلی خوش‌بینانه بودجه را می‌بندند؛ ولی بودجه‌ای که نوشته می‌شود با بودجه عملیاتی کشور فاصله زیادی دارد.


بغوزیان با اشاره به اینکه بودجه سال آینده باید بر اساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه نوشته شود، گفت: بودجه سال ۱۴۰۳ باید بر مبنای یک‌پنجم برنامه ۵ساله توسعه نوشته شود و اگر بودجه بر اساس برنامه توسعه نوشته نشود، یعنی بودجه سال قبل که با رشد تورمی محقق شده به سال آینده نیز سرایت خواهد کرد.

 

این کارشناس اقتصادی لایحه بودجه سال آینده را انبساطی ذکرکردن و افزود: بودجه ۱۴۰۳ از دید هزینه‌ای، بودجه انبساطی است، اما از زاویه نگاه درآمدهای مالیاتی انقباضی است.

 

وی با اشاره به شرایط تحریمی کشور و درنظرگرفتن بخش‌هایی از لایحه بودجه به این موضوع افزود: بودجه سال آینده با نگاه به تحریم نوشته شده، اما عملاً مصداقی از تحریم در هیچ کجای بودجه دیده نمی‌شود و اشاره‌ای هم به آن نشده است.

 

بیشتر بخوانید: موافقان و مخالفان کلیات بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

 

مبارزه با فرارهای مالیاتی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر
بغوزیان با اشاره به موضوع افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: اغلب دولت‌ها با اخذ مالیات، حکومت‌های خود را اداره می‌کنند، اما نکته قابل‌توجه در بودجه سال آینده این است که برای مبارزه با فرارهای مالیاتی و معافیت‌های غیرضروری اراده‌ای وجود ندارد درحالی‌که اخذ مالیات مستقیم و غیرمستقیم در لایحه بودجه گنجانده شده است.

 

این کارشناس اقتصادی درباره افزایش تورم افسارگسیخته و کاهش سطح درآمدهای مردم باتوجه‌به افزایش مالیات‌ها افزود: مدل اخذ مالیات‌ها در بودجه سال آینده باید مدنظر قرار گرفته شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: