April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ملک نژاد نسبت به شدت گرفتن سواستفاده و افزایش فرصت طلبان هشدار داد
کد خبر: ۴۰۶۸۶۹
۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
ملک نژاد نسبت به شدت گرفتن سواستفاده و افزایش فرصت طلبان هشدار داد و گفت: منابع سازمان تامین اجتماعی با رونق طلاق‌های صوری در معرض تهدید جدی قرار دارد

غارت منابع تامین اجتماعی با رونق طلاق‌های صوری

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه بخش قابل توجهی از منابع سازمان تامین اجتماعی بدلیل طلاق‌های صوری هدر می‌رود گفت: هیچ کجای دنیا بار بحران‌های اجتماعی بر دوش یک سازمان بیمه گر گذاشته نمی‌شود.

ناصر ملک نژاد با انتقاد شدید از طلاق‌های صوری که اکنون به معضلی جدی برای سازمان تامین اجتماعی تبدیل شده گفت: آقایان در قالب یک قانون غیر کارشناسی تصویب کردند که دختران مطلقه می‌توانند، مستمری پدران بازنشسته فوت شده را دریافت کنند و با این مصوبه بحرانی جدی را رقم زدند.

وی با تاکید بر اینکه مصوبه دریافت مستمری پدر بازنشسته فوت شده بسیار اشتباه است گفت: قرار نیست تاوان دختران مطلقه که ناشی از بحران‌های اقتصادی و اجتماعی کشور است را سازمان تامین اجتماعی بدهد.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه اگر نگران آینده دختران مطلقه و انحراف آن‌ها هستند، باید دولت هزینه و مدیریت کند گفت: اگر قرار به ساماندهی دختران مطلقه است، باید دولت برای آن ردیف بودجه تعریف کند، نه آنکه مطابق معمول همیشه، دست در جیب سازمان تامین اجتماعی کنند و از جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، بحران‌های اجتماعی کشور را مدیریت کنند.

وی با طرح این پرسش که کجای دنیا یک نفر ۳۰ سال حق بیمه می‌پردازد و چندین نسل می‌توانند از مستمری استفاده کنند گفت: کارگر بازنشسته فوت می‌کند و همسرش مستمری او را می‌گیرد، بعد از آن دخترش طلاق سوری می‌گیرد و این حقوق را دریافت می‌کند و این روال غلط همینطور برای سال‌ها ادامه پیدا می‌کند.

ملک نژاد با اشاره به سازمان‌ها و نهاد‌هایی همچون بهزیستی و کمیته امداد که مسوولیت حمایت از محرومان را دارند گفت: وظیفه نهاد‌ها و سازمان‌های حمایتی است که از زنان مطلقه بی‌سرپرست حمایت کند، این در حالیست که بار سومدیریت و ناتوانی دولت در کمک به زنان مطلقه و سرپرست خانوار، بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازمانده تنها شامل همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال می‌شود گفت: قرار نیست پس از فوت بازنشسته، چندین نسل از حقوق او بهره‌مند شوند و منابع سازمان صرف ضعف‌ها و کاستی‌های دولت شود.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه دولت بار سنگین ناکارآمدی خود را بر دوش سازمان تامین اجتماعی گذاشته است گفت: نگران این هستیم که در آینده، گروه‌های دیگری از محرومان همچون کارتن خواب‌ها و بیماران روانی نیز به عنوان حقوق بگیر به سازمان تامین اجتماعی تحمیل شوند.

 

بیشتر بخوانید:

کم فروشی و گرانفروشی تحفه ضعف نظارت


وی با اشاره به شکایت‌هایی که در کانون بازنشستگان از طلاق‌های سوی مطرح می‌شود گفت: کانون بازنشستگان به محل صلح و سازش طلاق‌های صوری تبدیل شده است. دو خواهر برای گرفتن یک حقوق با همدیگر دعوا دارند و به کانون مراجعه می‌کنند یا همسران بازمانده بسیاری به کانون مراجعه و شکایت می‌کنند که دخترشان طلاق صوری گرفته و بخشی از حقوق پدرشان را می‌گیرد و باعث شده تا همسر بازمانده که نقش اول را در زندگی بازنشسته داشته، در محرومیت قرار بگیرد.

ملک نژاد از سازمان تامین اجتماعی خواست در قالب بخشنامه اصلاحی یا لایحه‌ای به مجلس، قانون دختران مطلقه را اصلاح کند و گفت: این معنا ندارد که یک نفر حق بیمه بپردازد و نسل در نسل اعضای خانواده او مستمری بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه مستمری از حق بیمه‌هایی پرداخت می‌شود که کارگران شاغل امروز می‌پردازند گفت: کارگران شاغل امروز انتظار دارند حق بیمه هایشان پس انداز یا سرمایه گذاری شود تا فردا بتوانند از آن مستمری دریافت کنند، در حالی که با روال شدت گرفتن طلاق‌های صوری و دریافت مستمری به وسیله دختران مطلقه، نگران ورشکستگی سازمان هستیم.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه بدلیل کسری بودجه و منابع، پرداخت مستمری بازنشستگان با تاخیر صورت می‌گیرد گفت: اگر روال ضایع کردن منابع سازمان ادامه داشته باشد، نه تنها پرداخت مستمری بازنشستگان با چالش رو به رو می‌شود بلکه کارگران شاغل نیز نگران این خواهند بود که با چالش دریافت مستمری در آینده روبرو شوند.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیز می‌توان جلوی طلاق‌های صوری را گرفت گفت: از یک سو باید مشاوره‌های سازمان تامین اجتماعی عاقلانه باشد و از سوی دیگر بررسی مستمر در مورد شرایط زندگی دختران مطلقه انجام شود.

ملک نژاد با انتقاد شدید از مشاوران سازمان تامین اجتماعی گفت: بسیاری از زنان که به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می‌کنند، کارشناسان سازمان تامین اجتماعی آنان را به غلط راهنمایی می‌کنند که طلاق صوری بگیرند و سال‌ها پدرشان را بگیرند در حالی که با می‌توانند به صورت مخفیانه به شوهرشان رجوع داشته باشند.

وی از کارشناسان سازمان تامین اجتماعی خواست به زنان هشدار بدهند که طلاق صوری چه تبعاتی برای آنان دارد گفت: کارشناس تامین اجتماعی معتمد سازمان است و باید نگاه دو طرفه داشته باشد. از یک سو منافع سازمان را در نظر بگیرد و از سوی دیگر پاسخ منطقی به مراجعه کنندگان بدهد.

عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از کارشناسان تامین اجتماعی خواست به زنان مراجعه کننده هشدار دهند به سوی این اقدام غیرقانونی نروند گفت: از سوی دیگر آن‌هایی که طلاق صوری می‌گیرند، باید با دقت و مستمر مورد بررسی قرار گیرند و همه ساله بازرسانی به محل زندگی آنان بروند تا مطقه بودنشان ثابت شود.

وی از نبود جرایم سنگین برای سواستفاده کنندگان از طلاق صوری انتقاد کرد و گفت: اگر ثابت شود دختری با طلاق صوری سال‌ها حقوق پدرش را گرفته، هیچ برخورد جدی با او صورت نمی‌گیرد، در صورتی که می‌بایست چندین برابر حقوقی که در آن سال‌ها دریافت کرده، به عنوان جریمه از او دریافت شود یا مجازات‌های سنگینی همچون حبس برای آنان در نظر بگیرند تا داستان طلاق صوری برای همیشه مدیریت شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: