معاون بهره‌برداری از برنامه ریزی مناسب در زمان قطع برق و گاز خبرداد
کد خبر: ۴۰۶۹۱۲
۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
معاون بهره‌برداری از برنامه ریزی مناسب در زمان قطع برق و گاز خبر داد و گفت: شاهد رکورد شکنی فولاد مبارکه بدون توجه به قطعی انرژی هستیم.

رکورد شکنی فولاد مبارکه بدون توجه به قطعی انرژی

سالهاست صنعت به ویژه در بخش صنایع انرژی بر، اهمیت و جایگاه خود را به اقتصاد کشور تحمیل کرده و توانسته محدودیت‌ها بخصوص در حوزه صنعت نفت را کمرنگ کند. در این بین صنعت فولادسازی جایگاه ویژه‌ای دارد. صنعت فولاد ایران به مرور زمان مسیر خود را بر ریل توسعه طی کرد و نه تنها توانست نیاز داخل را تامین کند، بلکه بازار‌های جهانی را نیز تسخیر کرد و کار بجایی رسید که رتبه‌های بالایی در رده بندی جهانی بدست آورد به نوعی که اکنون در بین ۱۰ کشور اول تولید کننده فولاد جهان قرار دارد و تلاش‌های همه جانبه نشان می‌دهد که بدنبال کسب رتبه‌های برتر در این صنعت هستیم.


صنعت در مسلخ کمبود‌ها


محدودیت‌های انرژی سالهاست به زیان تولید و تولیدکننده تمام شده و نه تنها صنایع را به چالش کشیده، بلکه حرکت چرخه اقتصاد را کند کرده است. نیاز‌های بخش مسکونی به انرژی که در تابستان به سوی مصرف برق و در زمستان به سوی مصرف گار می‌رود، باعث قطعی برق صنایع در تابستان و قطعی گاز صنایع در زمستان شده، رویکردی که زیان‌های هنگفتی به صنایع انرژی بر می‌زند. ا گرچه سالهاست این صنایع به ویژه سنگ آهن و فولادسازی‌ها از ادبیات متفاوتی استفاده می‌کنند و به جای زیاندهی، از اصطلاح عدم النفع استفاده می‌کنند، اما در واقع این صنایع از قطعی انرژی زیان‌های هنگفتی می‌بینند. اتفاقی که امسال شاهد آن بودیم، هوای نه چندان سرد در زمستان بود. اگرچه آرزومندیم بارش‌های برف و باران باعث افزایش ذخایر زیرزمینی، رونق کشاورزی، از بین بردن آلودگی هوا و بسیاری موارد دیگر شود، اما آزمون جالبی بود که ثابت کرد اگر انرژی صنایع قطع نشود یا بدرستی مدیریت شود، تا چه اندازه شکوفایی اقتصادی رقم می‌خورد.


صعود به بالاترین حد


بی شک شرکت فولاد مبارکه از بزرگترین شرکت‌های فولادسازی کشور است که نقش برجسته‌ای در دستیابی ایران به رتبه‌های بالای جهانی داشته است. برای درک این مهم، اظهارات معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه دلیل خوبی است. وی گفت: با کاهش محدودیت‌های انرژی برای فولاد مبارکه در فصل پاییز سال ۱۴۰۲، رکورد فصلی در بخش‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به بالاترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این شرکت رسید. غلامرضا سلیمی گفت: مقایسه عملکرد تولید سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف حاکی از آن است که تولید آهن اسفنجی در مدول‌های احیا مستقیم فولاد مبارکه در پاییز سال ۱۴۰۱ یک‌میلیون و ۷۴۳ هزار تن بوده و در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با ۳.۹ درصد رشد به یک‌میلیون و ۸۱۲ هزار تن افزایش یافته است. تولید فولاد مذاب در واحد فولادسازی فولاد مبارکه در سه‌ماهه پاییز سال قبل ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار تن بوده و در سه‌ماهه پاییز امسال با ۸.۲ درصد رشد به ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار تن افزایش یافته است.


بالاترین رکورد


معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با اعلام اینکه این رکورد فصلی بالاترین رکورد نسبت به مشابه سال‌های قبل بوده گفت: با این عملکرد درخشان، رشد تولید و تحقق بیش از ظرفیت اسمی نواحی مختلف تولیدی در سه‌ماهه سوم از حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ درصد را تجربه کرده‌ایم. سلیمی با اعلام اینکه تولید امسال فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده گفت: در زمینه رشد کیفی محصولات فولاد مبارکه به رکورد‌های بسیار خوبی دست یافته‌ایم؛ تا جایی که بازده کیفی شرکت در سه‌ماهه سوم به ۹۲.۵ درصد رسیده که بالاترین میزان رکورد کیفی محصولات در کل سال‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

عرض اندام فولاد مبارکه در خودکفایی


تاکید و تمرکز بر کیفیت


سلیمی با اعلام اینکه تمرکز و تأکید مدیریت ارشد سازمان طی یکی‌دو سال اخیر بر رشد کیفی و تنوع محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید بوده گفت: در سه‌ماهه سوم سال به اهداف کمی و کیفی بالاتر از برنامه ترسیم‌شده دست یافته‌ایم. سلیمی با یادآوری اینکه از ابتدای سال می‌دانستیم با محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل در حوزه انرژی مواجه خواهیم شد گفت: با برنامه‌ریزی هدفمند و هوشمندانه تلاش کردیم برنامه‌های تولید را در زمان کاهش محدودیت‌ها و برنامه‌های تعمیرات را در زمان تشدید محدودیت‌های انرژی تدوین و عملیاتی کنیم تا اهداف سالانه شرکت به بهترین شکل ممکن محقق شود. نکته قابل‌تأمل بعدی در این زمینه این است که در سال‌های قبل با حدود بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ذخیره اسلب وارد سه‌ماهه سوم می‌شدیم؛ چراکه محدودیت برق فقط طی دو ماه تیر و مرداد شدت می‌گرفت و در شهریورماه می‌توانستیم تا حدودی افت تولید ناشی از محدودیت انرژی را جبران کنیم و چنانچه محدودیت گاز در فصول سرد سال کاهش تولید را به همراه می‌داشت، با ذخیره‌سازی که انجام شده بود همچنان محدودیت‌های انرژی و کاهش تولید را احساس نمی‌کردیم؛ اما در سال جاری، متأسفانه محدودیت برق تا اواخر شهریورماه ادامه یافت و عملاً ذخیره تختال شرکت را به صفر رساند؛ اما به لطف خداوند و تلاش همکاران سرانجام شرایطی فراهم شد که خطوط تولید متوقف نگردد.


محدودیت‌های گاز

 

وی با اعلام اینکه محدودیت گاز امسال زودتر اعمال شد گفت: برخلاف سال‌های قبل که اول محدودیت برق اعلام می‌شد و پس از چند روز اعمال می‌شد؛ در سال جاری از همان اوایل آذرماه و با حجمی زیادتر از همیشه اعمال شد. درحالی‌که محدودیت‌ها در سال‌های قبل با ۱۰ تا ۲۰ درصد شروع می‌شد و در اوج زمستان به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسید؛ اما متأسفانه امسال از همان اوایل آذر، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ حجم، با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه شدیم و چندین مدول احیا را به‌یک‌باره از دست دادیم که این امر را نیز خوشبختانه با ذخیره‌سازی خوبی که پیش‌بینی شده بود جبران کردیم. معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه از همت همکاران در بخش‌های عملیاتی، پشتیبانی و ستادی فولاد مبارکه یاد کرد و گفت: مدیر عامل شرکت با حضور خود در خطوط تولید و به تعبیری با قلم و قدم خود تحقق اهداف تولید را حمایت و پشتیبانی کرد.


تعمیرات در قطع گاز


وی با اشاره به اینکه در ایام محدودیت شدید گاز تعمیرات اساسی مدول‌های احیا را انجام دادیم گفت: خود را برای تولید حداکثری و کسب رکورد‌های غرورآفرین در ماه‌های آغازین سال بعد آماده کردیم. علاوه بر این، در پایین‌دست دو ناحیه آهن‌سازی و فولادسازی نیز مدیریت و کارکنان ناحیه نورد گرم و سرد خود را با شرایط واحد‌های پایین‌دستی کاملاً تطبیق داده‌اند و برای انجام تعمیرات در زمان‌هایی که دو واحد فولادسازی و آهن‌سازی با محدودیت انرژی مواجه‌اند اقدام نمودند و خود را برای تولید حداکثری در زمان‌های مناسب چابک‌سازی کردند؛ تا جایی که تعمیرات اساسی کوره‌های پیشگرم نورد گرم هم‌زمان با محدودیت انرژی در واحد‌های احیا مستقیم در زمستان انجام می‌شود و به عبارت دیگر مادام که فولادسازی بالاترین میزان تولید را دارد، نورد گرم نیز همپای این ناحیه بالاترین میزان تولید را برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌کند.


نوسازی بخش‌های سرد


سلیمی با متفاوت خواندن شرایط نورد سرد در فرایند تولید شرکت گفت: خوشبختانه عملیات نوسازی بسیاری از بخش‌های نورد سرد به‌عنوان یکی از خطوط استراتژیک شرکت طی دو فاز، در تابستان و آبان‌ماه با موفقیت انجام شد و توانستیم در آذرماه به‌واسطه تعمیرات خوبی که انجام شد، تولید بسیار خوبی داشته باشیم؛ این در حالی است که در ناحیه نورد سرد علاوه بر رشد کمّی، خوشبختانه شاهد رشد کیفی محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز هستیم. به‌طورکلی باید گفت تمامی نواحی تولیدی فولاد مبارکه طی سه‌ماهه پاییز هم از لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی در شرایط آرمانی به سر بردند و توانستند فراتر از اهداف موردنظر و ظرفیت اسمی خود تولید کنند که امیدواریم پس از چابک‌سازی این بخش‌ها در زمان محدودیت انرژی زمستان، شرایط را برای تولید حداکثری و کسب رکورد‌های جدید در سه‌ماهه اول سال آینده به‌خوبی فراهم کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: