April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۰۰۰
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
0
به گفته مسئولان، به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با ابلاغ بانک مرکزی شرایطی فراهم شده است تا بازپرداخت وام نهضت ملی با سود ۱۸ درصد در دو سال ابتدای آن از ماهانه ۵ میلیون تومان بیشتر نشود.

کاهش اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن انگیزه‌ای برای تکمیل آورد‌های نقدی می‌شود؟

این روز‌ها خبر از کاهش نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به گوش می‌رسد تسهیلاتی که تا به امروز بانک‌ها به جز چند بانک از جمله مسکن، ملی و سپه سایر بانک‌ها در پرداخت آن همکاری چندانی نداشته اند.

در حال حاضر میزان تسهیلات نهضت ملی مسکن در تمامی شهر‌ها و روستا‌ها به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده که پیش از این نرخ سود این تسهیلات ۲۳ درصد بود و طی چند ماه اخیر با رایزنی‌های صورت گرفته بین بانک مرکزی و وزارت راه وشهرسازی نرخ سود آن به ۱۸ درصد رسیده است که البته مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی هم چندی پیش اعلام کرد نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن به کمتر از ۱۸ درصد هم خواهد رسید.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی گفته است که دولت تلاش کرده تا با تامین زمین و سیاست گذاری در پرداخت تسهیلات، شرایط را برای خانه‌دار کردن مردم تسهیل کند. همچنین در تلاش هستیم تا نرخ سود بازپرداخت تسهیلات مسکن را که از ۲۳ به ۱۸ درصد رسانده‌ایم باز هم کاهش بدهیم.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، تاکنون بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به مرحله ساخت رسیده و ۵۱ هزار هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین شده است. تکمیل به‌موقع واحد‌ها نیازمند تامین آورده توسط متقاضیان است که با واریز وجه از سوی متقاضیان به صورت مرحله‌ای نیز تسهیلات بانکی تزریق می‌شود.

با توجه به آنکه طبق اعلام سازندگان مسکن در حال حاضر میانگین قیمت ساخت هر متر مربع بین ۱۲تا ۱۵ میلیون تومان است و متناسب با شهر‌ها و روستا‌ها ممکن است کمتر و یا بیشتر شود بنابراین در حال حاضر باید در این بخش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت بهتر شود تا شاهد تسریع در اجرای روند ساخت باشیم.

سقف پرداخت وام به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در روش عادی ۵۵۰ میلیون تومان است که در همه شهر‌های کشور به صورت یکسان تعیین شده است. پیش از این سقف تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان بود که روز ۱۹ اردیبهشت امسال از سوی شورای پول و اعتبار به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. روز ۱۲ تیرماه نیز نرخ سود این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد. میزان اقساط آن در سال اول ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومان در ماه است که در سال بیستم به ۱۲ میلیون و ۹۰۱ هزار تومان می‌رسد. این اقساط در سال پنجم به ۸ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در سال دهم به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. در سال پانزدهم بازپرداخت وام، اقساط ماهانه ۱۱ میلیون و ۱۲۹ هزار تومان خواهد بود.

در حال حاضر متقاضیان در یک دوره ۲۰ ساله برای وام ۵۵۰ میلیون تومانی ۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان پرداخت خواهند کرد. از این رقم حدود یک میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان سود تسهیلات است. قبلا که سود تسهیلات ۲۳ درصد بود اقساط ماهانه این طرح در سال اول حدود ۹.۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و در سال بیستم به بیش از ۱۶.۶ میلیون تومان می‌رسید.

براساس این گزارش اقساط ۷ میلیون و ۳۵۷ هزار تومانی باعث گله مندی بسیاری از متقاضیان شده بود چراکه این میزان اقساط متناسب با حقوق کارمند ویا کارگر نبود به طوری که حسینی یکی از متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ حقوق من کارمند در حال حاضر با اضافه کاری به حدود ۱۳ میلیون تومان می‌رسد و با توجه به آنکه در طرح نهضت ملی مسکن هم ثبت نام کرده ام بنابراین اقساط ۷و نیم میلیون تومانی برای من کارمند بسیار بالا است چه برسد به کارگر که حقوق پایه دریافت می‌کند. اقساط بالای این وام باعث می‌شود که متقاضیان کم کم انصراف دهند.

در همین رابطه و با توجه به آنکه طبق بررسی‌های صورت گرفته بسیاری از متقاضیان نتوانسته اند اقساط این تسهیلات را با وجود آنکه نرخ سود آن هم به ۱۸ درصد رسیده پرداخت کنند و از سوی دیگر آورده متقاضیان هم باعث شده که فشار بیشتری به متقاضیان وارد شود بنابراین تصمیم گرفته شد که در قالب توافق بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵ میلیون تومان طی دو سال برسد که همین موضوع خود باعث می‌شود که انگیزه متقاضیان برای تکمیل آورده‌های خود افزایش یابد.

در این زمینه هم مهدیار اسماعیلی مدیرعامل صندوق ملی مسکن در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن در بازپرداخت تسهیلات در دو سال ابتدای آن تسهیل گری فراهم کرده است.

رئیس هیات‌عامل صندوق ملی مسکن گفت: به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با ابلاغ بانک مرکزی شرایطی فراهم شده است تا بازپرداخت وام نهضت ملی با سود ۱۸ درصد در دو سال ابتدای آن از ماهانه ۵ میلیون تومان بیشتر نشود؛ بنابراین در سال‌های بعدی رقم بازپرداخت به شکل پلکانی افزایش می‌یابد.

مهدیار اسماعیلی توضیح داد: این فرآیند این امکان را در اختیار برخورداران از وام نهضت ملی مسکن فراهم می‌کند تا در ابتدای پروژه که به دلیل آورده، توان مالی متقاضیان محدود و پرداخت اقساط دشوار است، بتوانند در بازه دو ساله از تنفس اقساط کنترل شده استفاده کنند و منابع و توان مالی خود را برای بازپرداخت اقساط در سال‌های بعدی افزایش دهند. بازپرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود و این الگو برای بازپرداخت ثابت است.

او با بیان اینکه امیدوار هستیم در این بخش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بیش از گذشته شود افزود: متاسفانه برخی از بانک‌ها به تعهدات خود مبنی بر پرداخت ۲۰ درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن عمل نمی‌کنند و همین موضوع هم خود باعث می‌شود که روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن کند شود.

براساس این گزارش ۵ میلیون تومانی شدن اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن خود امروز یک خبر خوبی بود که باعث خوشحالی بسیاری از متقاضیان نهضت ملی مسکن شد به طوری که مالکی یکی از متقاضیان نهضت ملی مسکن به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: کاهش اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۷و نیم میلیون تومان به ۵ میلیون تومان آن هم برای دوسال خود باعث می‌شود که عزم ما برای پرداخت آورده افزایش یابد و بتوانیم حداقل پس اندازی برای تکمیل آورده‌های خود داشته باشیم. امیدواریم هرچه سریعتر این موضوع به بانک‌ها ابلاغ و زمینه برای اجرای این طرح فراهم شود‌

براساس این گزارش طبق قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند که در حال حاضر همکاری کم رنگی با وجود تاکیدات رئیس جمهور در جلسات شورای عالی مسکن شاهد هستیم که امیدواریم طبق قانون برنامه هفتم که اعتبارات بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن کاهش یابد و به بانک‌های که در این حوزه همکاری می‌کنند اضافه شود بتواند موتور محرکی برای اجرایی شدن این قانون توسط بانک‌ها محسوب شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: