April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۰۲۲
۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
قائم مقام رئیس بیمه مرکزی گفت: تجمیع اطلاعات در وزارت راه وشهرسازی صورت نگرفته بنابراین در بیمه مرکزی هیچ بهره‌برداری از سامانه جامع حوادث رانندگی نمی‌توانیم داشته باشیم.

راه‌اندازی سامانه جامع حوادث رانندگی به کجا رسید؟

ماده ۴۱ قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال ۹۵ تاکید می‌کند به منظور ساماندهی امور مربوط به حوادث رانندگی، دولت مکلف است «سامانه جامع حوادث رانندگی» را مطابق مقررات این قانون با مشارکت همه دستگاه‌های ذی ربط ایجاد و نسبت به روزآمد کردن و تحلیل مستمر داده‌های آن اقدام کند. نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مراکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس) و بیمارستان ها)، سازمان پزشکی قانونی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران موظفند اطلاعات مربوط به سوانح رانندگی را فوراً در سامانه مذکور ثبت کنند.

بر همین اساس باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او در این راستا گفت: متاسفانه در قانون بیمه اجباری شخص ثالث چند بند و ماده وجود دارد که بعد از گذشت حدود هفت سال تاکنون عملیانی نشده است به طور مثال یکی از آن‌ها بحث مربوط به تجمیع اطلاعات بود.

این مقام مسئول افزود: وزارت راه و شهرسازی موظف بود داده‌های مربوط به بحث ماشین و موارد مربوط به حوادث رانندگی را متمرکز کند و در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد، اما عملیاتی نشده است.

مشعلچی می‌گوید: در موضوع سامانه جامع حوادث رانندگی متولی آن در ابتدا وزارت کشور بود که در ذیل وزارت کشور فراجا بخش‌های دیگر وجود داشتند بعد از مدتی به سبب این که همانند همین تجمیع داده را وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری پیش می‌برد با نامه هیات دولت این وظیفه به وزارت راه و شهرسازی محول شد.

او افزود: بنابر این قدمت ایجاد این سامانه به حدود ۱۲ سال بازمی‌گردد، اما از منظر قانونی ۷ سال را در نظر می‌گیریم به عبارتی ۷ سال گذشته حدود ۱۲ بخش مانند وزارت بهداشت، راهداری، پزشکی قانونی و... مؤظف شدند اطلاعات قسمت‌های مختلف مربوط را جمع آوری و در اختیار شرکت‌های بیمه و صندوق خسارت‌های بدنی و چند بخش دیگر قرار دهند در نهایت بیمه بهره‌بردار اصلی این سامانه خواهد بود.

مشعلچی گفت: در وزارت راه و شهرسازی در شیوه‌نامه‌ای که با همکاری بیمه مرکزی تدوین شد این توافق صورت گرفت که بیمه مرکزی هم اطلاعات خود را ارائه دهد بیمه هم پذیرفت، اما اکنون اتفاقی که رخ داده این است که تنها چندین نقطه اطلاعات خود را به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌دهند اولین مشکل به مسئله زیرساختی وزارت راه وشهرسازی بازمی‌گشت که اکنون می‌گویند زیرساخت‌ها کامل است و بخش‌های مختلف اطلاعات را ارائه نمی‌دهند.

او افزود: بیمه مرکزی اطلاعات خود را تا پایان سال ۱۴۰۱ کامل ارائه کرده و برای سال ۱۴۰۲ هم بخشی از اطلاعات را ارائه کرده‌ایم، ولی برخی از بخش‌ها اطلاعات خود را ارائه نکرده یا ناقص ارسال کرده‌اند در نتیجه تجمیع اطلاعات در وزارت راه وشهرسازی صورت نگرفته بنابر این در بیمه مرکزی هیچ بهره‌برداری از سامانه جامع حوادث رانندگی نمی‌توانیم داشته باشیم. بنابر این سیاست گذاری که بیمه مرکزی باید بر پایه این اطلاعات انجام دهد طبیعتا انجام نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: