April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۳۸۷
۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
رئیس اداره داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: عرضه دارو‌های تاریخ انقضاء گذشته، قاچاق، سقط جنین و مخدر برخی از پرونده‌‎های قضائی پلتفرم‌های عرضه دارو است.

مخالفت سازمان غذا و دارو با پلتفرم‌های آنلاین فروش دارو

فروش اینترنتی دارو موضوعی ست که نظرات مختلفی درباره آن مطرح می‌شود. هک شدن اطلاعات ۲۰ میلیون مشتری در یک پلتفرم فروش مواد غذایی، زنگ خطری برای وجود احتمال هک اطلاعات بیماران است که کاملا خصوصی بوده و امکان دارد با فروش اینترنتی دارو، این مسئله مشکل‌ساز شود. البته برخی قصد داشتند فروش دارو را از طریق سکو‌های اینترنتی قانونی کنند.

فروش دارو از طریق پلتفرم‌ها و به صورت آنلاین به نحوی ممکن است امکان سوءاستفاده را فراهم کند. در برخی بررسی‌ها دیده شده است که داروی چهارصد هزار تومانی تا چند برابر بالاتر به فروش می‌رسد و این موضوع سبب چند برابر شدن هزینه‌های بیماران می‌شود.

سیدحیدر محمدی٬ رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که اساسا با فروش اینترنتی دارو به شکل موجود مخالف است؛ تصریح کرد: دارو مستقیماً با سلامت مردم در ارتباط است و با سایر محصولات قابل قیاس نیست؛ چرا که دارو نیاز به کنترل‌های خاص و دقیق دارد.

او افزود: در حال حاضر فروش اینترنتی دارو غیر قانونی است و دارو‌های تقلبی، غیرمجاز و غیر ایمن در بستر فضای مجازی و بدون این که بدانیم این فرآورده دارو است یا دارونما به دست مصرف کننده می‌رسد. ما نظارت‌های سختی روی داروخانه‌ها اعمال می‌کنیم، اما سکو‌های اینترنتی دارو‌های قاچاق، غیرمجاز و با منبع نامعلوم را به فروش می‌رسانند.

رئیس سازمان غذا و دارو از مردم خواست که به هیچ وجه از بستر‌های ناامن که سازمان غذا و دارو تا این لحظه هیچ یک از آن‌ها را تایید نکرده است، دارو تهیه نکنند و در صورت خرید٬ مسئولیت هر عواقبی با خریدار است.

وی با اشاره به این که تسهیل دارورسانی درب منزل به صورت آزمایشی برای والدین شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: در حال تدوین دستورالعمل دارورسانی درب منزل هستیم تا دسترسی مردم به دارو را درب منزل مهیا کنیم.

محمدی همچنین گفت: این موضوع فروش اینترنتی دارو نیست؛ بلکه دارورسانی درب منزل است که دستورالعمل آن در حال تدوین بوده و بر این اساس داروی سالم از طریق داروخانه، زیر نظر داروساز از مسیر سالم به دست بیمار واقعی خواهد رسید.

آرش محبوبی٬ رئیس انجمن داروسازان تهران هم اظهار کرد: باید داروساز آخرین حلقه تحویل دارو به مردم باشد و در پلتفرم جایگاهی ندارد. داروسازان با تکنولوژی هیچ تضاد و مخالفتی ندارند.

وی با بیان این که داروسازان پای تعهدات خود ایستاده‌اند، افزود: سازمان‌های بیمه‌گر بدهی خود را خارج از طرح دارویار باید پرداخت کنند. سود تولیدکنندگان متناسب با تورم نیست و دیدگاه سوداگری شکل خواهد گرفت.

رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: حذف نقش داروساز در پلتفرم‌های دارو دیدگاه سوداگری است؛ زیرا سود را در فروش بیشتر می‌بیند. حوزه پخش و داروخانه‌ها می‌خواهند در کمیسیون تعیین قیمت مجلس و نهاد‌های دیگر٬ نظر دهند. اگر متخصصان از حوزه تصمیم‌گیری حذف شوند، در طولانی مدت عوارض آن جبران‌ناپذیر است.



خرید داروی مجاز و غیر مجاز به صورت آنلاین



مینا آژوغ٬ رئیس اداره داروخانه‌های سازمان غذا و دارو با اشاره به تخلفات پلتفرم‌ها در فروش دارو و از جمله دارو‌های غیر مجاز، قاچاق و تاریخ گذشته، تاکید کرد: پلتفرم‌های فروش آنلاین دارو مجوز ندارند و مردم باید دارو را تنها از داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی گفت: بار‌ها تاکید کرده‌ایم که تنها مرجع رسمی برای عرضه دارو، داروخانه‌ها هستند و مردم دارو را فقط باید از داروخانه‌ها تهیه کنند؛ چرا که دارو‌ها باید شرایط تامین، توزیع و عرضه مناسب داشته باشند.

آژوغ گفت: این شرایط مستلزم این است که سازمان غذا و دارو به عنوان دستگاه تنظیم‌گر چهارچوبی برای تامین‌کننده، توزیع‌کننده و عرضه‌کننده در کل فرآیند زنجیره تامین ایجاد کرده باشد.

رئیس اداره داروخانه‌های سازمان غذا و دارو گفت: عرضه دارو‌های تاریخ انقضاء گذشته، دارو‌های قاچاق، دارو‌های سقط جنین و دارو‌های مخدر برخی از پرونده‌‎های قضائی پلتفرم‌هاست.

در این راستا، انجمن داروسازان تهران در نامه‌ای به رئیس جمهور، عمیقا از عرضه دارو از طریق سکو‌های اینترنتی احساس خطر کرده و با صراحت اعلام کرده است که این نوع فروش سبب به مخاطره افتادن سلامت مردم خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: