April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۴۱۶
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
0
افزایش مبلغ وام ازدواج در حالی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شده که خیلی از متقاضیان در صف انتظار دریافت این وام حضور دارند.

افزایش مبلغ وام ازدواج و معضلی به نام صف انتظار

کمیسیون تلفیق بودجه لایحه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی در روز شنبه (۱۶ دی) اعلام کرد که وام ازدواج برای زوج‌هایی که سن آن‌ها کمتر از ۲۵ و ۲۳ سال باشد ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود و برای کسانی که بالای ۲۵ سال سن هستند مبلغ وام ۳۰۰ میلیون تومان است.

افزایش ۶۵ درصدی وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ در حالی رقم خورده که بانک‌ها در ارائه وام‌های تکلیفی به درستی عمل نکرده‌اند و شاهد صف‌های طولانی برای وام ازدواج هستیم و برخی از متقاضیان تا یک سال در صف وام مانده‌اند.

البته اوضاع در شهر‌های کوچک بدتر است، چون بانک‌ها از منابع کمتری برای ارائه تسهیلات برخوردارند و این امر باعث تاخیر در پرداخت وام ازدواج شده است.
نمی‌توانستیم بیشتر از ۳۵۰ میلیون تصویب کنیم

حسین حاتمی، دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره افزایش مبلغ وام ازدواج گفت: در کمیسیون اجتماعی وام ازدواج برای افراد زیر ۲۵ و ۲۳ سال ۳۵۰ میلیون و برای بالاتر از این نصاب سنی ۳۰۰ میلیون پیشنهاد شد که رای کمیسیون به آن تعلق گرفت و اگر بتوانیم منابع بیشتری تامین کنیم حتما این کار را می‌کنیم تا این وام بخشی از هزینه‌های ازدواج جوانان را تامین کند، اما در بانک‌ها محدودیت منابع داریم و وام‌های تکلیفی بانک‌ها یکی دو تا نیست.

حسین حاتمی

وی ادامه داد: عمده وام‌های کشور به سمت وام‌های تکلیفی در حوزه اقتصاد، اشتغال، معیشت و ازدواج جوانان مثل اشتغال، فرزندآوری و مسکن رفته است.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس اظهار کرد: در این میان نمی‌توان بیشتر از این منابع در نظر گرفت. حداکثر پیشنهادی که کمیسسون می‌توانست بدهد و دولت هم زیر بار برود و تمکین کند همین اعداد ۳۵۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون برای وام ازدواج بود.

حاتمی بیان کرد: اینکه ما برای سن‌های پایین‌تر سقف بالاتری را در نظر می‌گیریم به‌دلیل آن است که جوانان تشویق شوند و برای آن عددی هم که شده مثلا اگر با شش ماه زودتر ازدواج کردن پنجاه میلیون بیشتر وام به او تعلق بگیرد به همین دلیل سریع‌تر ازدواج کند.

وی افزود: اگر مبنا بر این باشد که برای سنین بالا وام بیشتری دهند همه منتظر می‌مانند تا ۲۵ سال را رد کنند تا وام ۳۵۰ میلیونی را بگیرند و این امر نقض غرض است و با تسهیل ازدواج جوانان سازگار نیست لذا عقل حکم می‌کند برای سنین پایین‌تر عدد بالاتر گذاشته شود.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس تصریح کرد: برای دهه شصتی‌ها که جمعیت زیادی از آنان مجرد هستند نمی‌توان قانون جدیدی در حوزه تسهیلات بانکی گذاشت، چون منابع محدود است البته در وام ازدواج فاصله خیلی بالا نیست و فقط پنجاه میلیون تومان است و این امر فقط یک نوع تشویق، ترغیب و توجه دادن به خانواده‌ها به ازدواج جوانان است گرچه مشکلات زیادی بر سر ازدواج جوانان است، اما ما کمک می‌کنیم بخشی از این مشکلات حل شود.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: به رئیس کل بانک مرکزی، صف انتظار برای دریافت وام ازدواج را متذکر شدیم به‌ویژه بانک‌ها یک محدودیتی به نام تراز منابع و مصارف دارند که در شهر‌های کوچک و کم‌برخوردار مشکل ایجاد کرده است.

حاتمی اضافه کرد: عمده شرکت‌ها، تراست‌ها و مراودات اقتصادی در کلانشهرهاست بنابراین منابع بانک‌های شهر‌های بزرگ خوب است و مصارف خوبی را می‌توانند در نظر بگیرند، اما شهر‌های کوچک سریع دچار ناترازی می‌شوند و وام ازدواج و وام‌های تکلیفی را با تاخیر می‌دهند و مورد داریم در شهرستان‌های کوچک تا یک سال هم در نوبت دریافت وام ازدواج هستند.

وی اظهار کرد: نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی نوشتم و درخواست کردم میانگین مصارف و منابع براساس شعبه نباشد بلکه براساس استان باشد یعنی مصارف و منابع یک بانک در سرجمع یک استان لحاظ شود و نه برای یک شعبه، چون اگر یک شعبه ملاک باشد معمولا دچار ناترازی می‌شوند و وام‌های ازدواج و تکلیفی با تاخیر پرداخت می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه قول پیگیری داده است.

مبلغ وام ازدواج با اینکه با خرج امروز متناسب نیست، اما می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات مالی را مرتفع کند و در بودجه امسال سعی شده متناسب با نرخ تورم وام ازدواج افزایش یابد.
بانک‌ها در تلاش برای کاهش صف وام اردواج هستند.

ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تاخیر در پرداخت وام ازدواج گفت: در آخرین جلسه‌ای که با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم قرار شده تا آخر سال بیش از ۸۵ درصد از وام ازدواج را به افرادی که در صف هستند، پرداخت کنند.

ولی اسماعیلی

وی افزود: خیلی از بانک‌ها که نتوانستند به تکالیف خود عمل کنند قول دادند در این دو ماه آخر سال تعداد نوبتی‌ها را به حداقل برسانند که بعضی بانک‌ها این کار را شروع کردند، اما بعضی بانک‌ها مثل بانک ملی خیلی عقب هستند، اما آن‌ها را مجاب کردیم این اتفاق بیفتد و با توجه به اینکه اعتبار جدید هم به‌دستشان رسیده بتوانند تعداد افراد در صف را کمتر کنند.

نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس بیان کرد: امیدوارم با افزایش مبلغ وام ازدواج به ۳۵۰ میلیون تومان جوانان بتوانند حداقل‌ها را به سرانجام برسانند. این رقم در کفاف تورم فعلی نیست، اما در حد مقدورات فعلی، این پیشنهاد کمیسیون اجتماعی رای آورد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: مبلغ ۳۵۰ میلیون برای زوج‌های زیر ۲۵ سال یک تشویق برای فرزندآوری است تا طبق قانون جمعیت جوانان سریع‌تر ازدواج کنند و سریع‌تر بچه‌دار شوند و این رقم براساس قانون مجلس تدوین شده است.

وی گفت: تا الان هیچ طرح و لایحه‌ای به منظور ارائه تسهیلات به دهه شصتی‌ها نداریم، اما ما تا جایی که می‌توانستیم رقم وام ازدواج را افزایش دهیم علی‌رغم میل دولت این رقم را تا ششصد میلیون بالا بردیم تا حداقل‌ها را بتوانیم جبران کنیم.

افزایش مبلغ وام ازدواج هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شده است و این امر برای تبدیل به قانون باید به صحن علنی مجلس بیاید تا بهارستان‌نشینان به آن رای دهند. در صورت تصویب، این مصوبه برای تبدیل شدن به قانون به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: