عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در سومین سمینار "باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت"عنوان کرد:
کد خبر: ۴۰۷۵۳۵
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
0
عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: کشور چین با تولید خودروهای برقی با باتری LFP توانسته خودروهای اقتصادی تولید و روانه بازار کند.

معرفی انواع باتری خودروهای برقی که خودروسازان جهانی از آن بهره می‌برند/ با باتری LFP می‌توان خودروهای اقتصادی را روانه بازار کرد

مسعود دهمرده در سومین سلسه سمینار علمی و تخصصی "باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی ساخت" با اشاره به تاریخچه باتری خودرو‌های برقی و روند تکاملی که در این حوزه طی شده است، افزود: اولین عنصر بنیادی که در باتری خودرو‌های برقی استفاده می‌شد، نیکل نام داشت؛ باتری‌های نیکل کادمیم با ضعف "اثر حافظه داری" مواجه بوده که سال‌ها بعد برای رفع این ایراد، تکنولوژی نیکل متال هیدرید جایگزین شد. باتری نیکل متال هیدرید هم اکنون نیز در خودرو‌های هیبرید کاربرد بسیاری دارد. نیکل متال هیدرید یک نوع باتری است که از ترکیب نیکل و متال هیدرید‌ها برای ذخیره و تخلیه انرژی استفاده می‌کند.

او به ساختمان داخلی باتری‌های لیتیومی پرداخت و اظهار داشت: اهمیت الکترود مثبت باتری (کاتد) به حدی است که نوع نامگذاری این نوع باتری‌ها بر اساس نوع تکنولوژی ساخت کاتد صورت می‌گیرد؛ به‌طور مثال باتری NMC به باتری گفته می‌شود که عناصر آن از نیکل، منگنز و کبالت است و یا باتری LFP از کاتد با عناصر لیتیوم، آهن و فسفات است. هر دو این باتری‌ها از انواع رایج در صنعت خودرو‌های برقی هستند.

استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه صحبت‌های علمی و تخصصی خود با مهندسان و کارشناسان گروه خودروسازی سایپا، با بیان اینکه جنس آند باتری خودرو‌های برقی از نوع گرافیت بوده که تولید در صد بالایی از آن در اختیار کشور چین است به مزایای برخی از باتری‌ها پرداخت و اظهار داشت: باتری LFP مزیت‌های متعددی دارد و همین امر سبب استقبال از آن شده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به هزینه پایین ساخت به جهت استفاده از آهن و عدم نیاز به فلزات گران قیمت، ایمنی و عمر بالا اشاره کرد. باتری یاد شده به رغم داشتن معایبی، چون توان ذخیره انرژی کم در باتری در مقایسه با حجم یا وزن باتری بر خلاف باتری‌های NMC، بسیار مورد توجه کشور چین است، چرا که با تولید خودرو‌های برقی با باتری LFP می‌توان خودرو‌های اقتصادی روانه بازار کرد.

دهمرده در ادامه، نقطه نظرات خود درباره ویژگی باتری خودرو‌های برقی از جمله انرژی و ظرفیت آن، میزان پیمایش خودرو و همچنین توان آن (مقدار انرژی قابل تحویل از باتری در واحد زمان که عامل کلیدی در مواقع شتاب‌گیری و سربالایی‌ها است) را مطرح کرد.

عضو هیات علمی و استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت برای آشنایی حاضران در مورد باتری خودرو‌های برقی، اجزای پک باتری در انواع خودرو‌های برقی را به نمایش گذاشت و توضیحات تخصصی خود را ارایه کرد. پک باتری خودرو‌های برقی به‌طور معمول از تعدادی ماژول تشکیل شده و هر ماژول نیز از سری و موازی شدن تعداد زیادی سلول‌های باتری ساخته می‌شود. سلول‌های باتری می‌توانند به سه صورت استوانه‌ای (Cylindrical)، کیسه‌ای (Pouch) و کتابی (Prismatic) باشند که نوع استوانه‌ای، همان باتری‌های قلمی رایج، ولی با سایز متفاوت است که شرکت تسلا به‌صورت سنتی از همین نوع سلول در پک‌های باتری خود استفاده می‌کند. در راستای بهینه سازی باتری‌ها، شرکت چینی CATL اقدام به ارائه مفهوم جدیدی در ساخت پک باتری کرد، بدین صورت که در روند ساخت باتری (از سلول به ماژول و سپس به پک)، مرحله ماژول را حذف و تکنولوژی سلول به پک را معرفی کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: