عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل در حوزه شرکت‌های تولیدی و تأمین گروه سایپا در سومین سمینار "باتری خودروهای برقی و انواع تکنولوژی ساخت" عنوان کرد:
کد خبر: ۴۰۷۵۳۹
۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
0
عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل در حوزه شرکت‌های تولیدی و تأمین گروه سایپا گفت: برای آنکه در صنعت خودرو پیشرفت مناسبی حاصل و نیاز آینده بازار تامین شود،‌ باید به سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنیم و قطعا این مسیر نیازمند حمایت سیاست گذاران است.

فرهنگ سازی، تولید و توسعه خودروهای برقی مستلزم حمایت سیاست گذاران است/ رقابت با خودروسازان جهانی مستلزم حرکت خودروسازان و قطعه‌سازان به سمت خودروهای برقی است/ تولید خودروهای برقی یک فرصت است

محمدرضا شیخ عطار، در سومین سلسه سمینار علمی و تخصصی "باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی ساخت" با اشاره به توافق‌نامه پاریس که توافق شده تا سال ۲۰۳۰ تمام وسایل نقلیه برقی از تمام برقی گرفته تا پلاگین هیبرید و پیل سوختی در تمام دسته‌بندی‌های ۲ و ۳ چرخ، خودرو، ون‌های تجاری سبک، اتوبوس‌ها، کامیونت‌ها و ... حداقل ۳۵ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند، اظهارداشت: با توجه به الزامات استانداردی، کاهش مصرف سوخت و تنوع سبد محصولات، باید به سمت تولید خودرو‌های برقی برویم در غیر این صورت در آینده امکان رقابت با خودروسازان جهانی نخواهیم داشت و همچنین از نیاز بازار، عقب خواهیم ماند.

او با بیان اینکه خودروی برقی یک فرصت است چرا که در این نوع خودرو‌ها بخش قابل توجهی از مکانیزم‌ها که در خودرو‌های بنزینی وجود دارد، حذف می‌شود و عملا شاهد کاهش مراجعات مردم برای دریافت خدمات پس از فروش خواهیم بود، تصریح کرد: اکثر شهر‌های ایران در ارتفاع بالاتر از دریا هستند و معمولا بیش از ۱۰ درصد قدرت موتور به دلیل اختلاف ارتفاع از دست می‌رود، لذا ورود به خودرو‌های برقی منهای کاهش مصرف سوخت خودرو‌های فسیلی، می‌تواند چالش احتراق ناقص را مرتفع کند.

عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل گروه سایپا با بیان اینکه کلان شهر‌ها با آلایندگی بالایی روبرو هستند، به همین جهت با ورود خودرو‌های برقی و هیبرید می‌توان میزان آلایندگی هوا را کاهش داد، خاطرنشان کرد: برای کاهش آلایندگی هوا، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت دارد، به عنوان مثال تهران با کمبود ۷ هزار دستگاه اتوبوس روبرو است، همچنین این کلان شهر به نوسازی ۱۵ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ۳۵ هزار تاکسی و ۱۵۰۰ واگن قطار نیاز دارد که بایستی خریداری شود. بدین جهت می‌توان بخشی از این نیاز‌ها را با خودرو‌های برقی تامین کرد.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی، تولید و توسعه خودرو‌های برقی مستلزم حمایت سیاست گذاران است، گفت: در حال حاضر دولت برای بنزین، یارانه قابل توجهی را پرداخت می‌کند، از همین رو با سوق دادن بخشی از بودجه به سمت خودرو‌های برقی، می‌توان ناوگان حمل و نقل عمومی را به خودرو‌های برقی، مجهز کرد و همچنین توصیه می‌شود در مسیر توسعه‌ای که در پیش است، قطعه‌سازان و سایر زنجیره تامین با کمک و نظارت سیاست گذاران، برنامه‌ریزی دقیق و مطالعه شده در قطعات مورد نیاز خودرو‌های برقی را داشته باشند تا هدف یاد شده با سرعت محقق شود.

شیخ عطار با اشاره به اینکه خیلی از کشور‌های تولیدکننده خودرو‌های برقی، در تامین باطری مزیتی ندارند و همواره واردکننده این قطعه از خودرو‌های برقی هستند، افزود: با توجه به مسیری که خودروسازان جهانی طی کرده‌اند، ضرورتی ندارد که ایران وارد تکنولوژی ساخت باطری خودرو‌های برقی شود و یا حتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، از همین رو می‌توان با واردات باطری، به سمت تولید خودرو‌های برقی رفت. بر این اساس ضرورت دارد که وزارت نیرو برای تامین برق این خودرو‌ها برنامه‌ریزی کند و شرکت‌های فولاد سازی نیز تولید ورق‌های مقاوم و سبک را در دستور کار خود قرار دهند.

گفتنی است، سلسله سمینار‌های علمی و تخصصی در مورد خودرو‌های برقی که با ابتکار و ایده مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، از دو هفته گذشته آغاز شده، تاکنون سه موضوع، " خودرو‌های برقی تکنولوژی‌ها و چالش‌ها"، "رویکرد جهانی در توسعه خودرو‌های برقی"، "باتری خودرو‌های برقی و انواع تکنولوژی‌های ساخت" را به همت مرکز مطالعات راهبردی و رسانه گروه خودروسازی سایپا و همکاری شرکت‌های گروه سایپا مورد بررسی تخصصی قرار داده است و در هفته‌های آتی سلسله سمینار‌ها در حوزه‌های "بررسی تکنولوژی و چالش‌های خودرو‌های برقی"، "‌بررسی چالش‌های مکانیکی و الکترومکانیکی خودرو‌های برقی"، "ارزیابی زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری اقتصادی در زمینه خودرو‌های برقی" و "معرفی خودرو‌های پیل سوختی" برگزار می‌شود.

این سمینار با هدف آشنایی بیشتر و بهتر مهندسان و کارشناسان گروه سایپا با برنامه‌های آتی این گروه خودروساز، طراحی و تولید خودرو‌های برقی، مزایا و معایب خودرو‌های برقی و روندی که خودروسازان جهانی طی می‌کنند، است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: