کد خبر: ۴۰۷۵۷۴
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
0
معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا گفت: تبلیغات گمراه‌کننده از سوی پلتفرم‌ها درباره ترافیک تمام بهای رایگان ممنوع و تخلف است.

تبلیغات گمراه‌کننده پلتفرم‌ها درباره ترافیک تمام بهای رایگان تخلف است

محمدحسن خلعتبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا درباره تخلفات پلتفرم‌ها بابت اعلام تبلیغات گمراه‌کننده گفت: گاهی پلتفرم‌ها یا وی‌او‌دی‌هایی که مجوز ساترا دارند، از تبلیغات گمراه کننده استفاده می‌کنند. آن‌ها کاربرانشان را با این عنوان گمراه می‌کنند که فلان محتوا را می‌توانند رایگان مشاهده کنند.

خلعتبری ادامه داد: ما ابزار‌هایی را داریم، که تست می‌کنیم آیا تماشای محتوا برای مخاطب از نظر ترافیکی رایگان است یا خیر. وقتی تست می‌کنیم می‌بینیم مصرف ترافیک اینترنت به صورت رایگان نیست، یعنی هزینه ترافیک هم برای کاربر حساب می‌شود. در دستورالعمل ۹۶ بندی تبلیغات تجاری، تبلیغات گمراه‌کننده از سوی پلتفرم‌ها ممنوع است و تخلف به حساب می‌آید.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا با بیان اینکه براساس قوانین کشور در مدل‌های درآمدی، ترافیک تمام بها ممنوع است؛ ولی این قانون اجرا نمی‌شود، تصریح کرد: مثلاً بنده سایت داخلی دارم، باید ترافیک اینترنت برای کاربران نیم بها باشد. در حالی که می‌بینیم این ترافیک برای کاربران تمام بها حساب می‌شود. یعنی کاربر هم هزینه حق اشتراک و تبلیغات را می‌دهد، هم پول ترافیک اینترنت از حسابش کسر می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کلاً ترافیک اینترنت باید نیم بها باشد؟ توضیح داد: پلتفرم‌ها یکسری طرح دارند. اگر شما حق اشتراک سطح پایین خریداری کنید، اگر به شما اعلام شود ترافیک مثلاً نیم بها محاسبه می‌شود، تخلف نیست. ولی وقتی شما سطح بالای حق اشتراک را خریداری کنید، به شما اعلام می‌شود ترافیک اینترنت رایگان محسوب می‌شود؛ ولی در عمل شاهد ترافیک رایگان نیستیم.

به گفته خلعتبری، ما تا الان با پلتفرم‌های متخلف برخورد نکردیم. حداقل چهار تا پنج پلتفرم هستند، که مرتکب این تخلف شدند و در صورت تداوم این امر به شورای تخلفات معرفی می‌شوند.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا افزود: اساساً ترافیک سایت‌های داخلی باید نیم بها محاسبه شود. سایت‌هایی که سرورشان در داخل از کشور است، نباید ترافیک اینترنت‌شان تمام بها محسوب شود؛ چه اعلام کنند چه نکنند. حال بجای اینکه ترافیک اینترنت نیم بها حساب شود، در مواردی به صورت تمام بها از حجم اینترنت کاربران کسر می‌شود.

وی تاکید کرد که کاربران با مشاهده تخلفات به سامانه ساپرا، سامانه پایش مردمی ساترا مراجعه کنند و تخلفات را گزارش دهند. هرچه این مطالبات جدی‌تر باشد، پیگیری آن زودتر به سرانجام می‌رسد.

خلعتبری در پاسخ به این سوال که گاهی منِ کاربر متوجه کلاهبرداری پلتفرم‌ها نمی‌شوند، توضیح داد: در تنظیمات تلفن همراه میزان مصرف حجم اینترنت را نمایش می‌دهند.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌و‌کار ساترا در پاسخ به این سوال که آن دسته از پلتفرم‌ها که بدون حق اشتراک و رایگان محتوا به مخاطب عرضه می‌کنند، ولی ترافیک اینترنت را به صورت تمام بها درنظر می‌گیرند. در مقابل پلتفرم‌هایی که حق اشتراک از مخاطب می‌گیرند، ولی اینترنت مصرفی‌شان نیم بهاست، کدام پلتفرم برای مخاطب به صرفه‌تر است؟ گفت: کاربران باید متناسب با مصرف‌شان دست به انتخاب بزنند. ممکن است یک نفر فروش تکی یا موردی را انتخاب کند و بعضی‌ها اشتراک ماهانه را انتخاب کنند.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت حق اشتراک پلتفرم‌ها سالانه صورت می‌گیرد؟ افزود: مواردی بوده که کمتر از یکسال مبلغ حق اشتراک‌ها افزایش یافته، گاهی هم بعد از یکسال حق اشتراک‌ها روند افزایشی به خود گرفته است. الان رویه ثابتی برای زمان‌بندی افزایش حق اشتراک‌ها وجود ندارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: