کد خبر: ۴۰۷۶۱۶
۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
0
نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که سیاره‌ای فراخورشیدی ممکن است سرشار از آب مورد نیاز برای زندگی باشد.

شناسایی سیاره‌ای فراخورشیدی که احتمالا مملو از آب است

یک مطالعه جدید نشان داده است که یک سیاره فراخورشیدی که به دور یک ستاره کوچک در فاصله ۵۰ سال نوری از زمین می‌چرخد، ممکن است دنیایی از آب برای حیات داشته باشد و اکنون تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند مشخص کند که آیا واقعاً چنین است یا خیر.

سیاره مورد بحث که LHS ۱۱۴۰b نام دارد در منطقه قابل سکونت یک ستاره کوچک و کم نور به نام LHS ۱۱۴۰ واقع در صورت فلکی سیتوس می‌چرخد. ا ین سیاره فراخورشیدی در سال ۲۰۱۷ کشف شد و از آن زمان تاکنون توسط تلسکوپ‌های متعدد رصد شده است.

این مشاهدات در ابتدا محققان را متقاعد کرد که LHS ۱۱۴۰b سیاره‌ای سنگی است که جرم آن حدود ۱.۷ برابر بیشتر از زمین است؛ اما تجزیه و تحلیل جدید از تمام مشاهدات موجود نشان داده است که LHS ۱۱۴۰b آن قدر چگال نیست که صخره‌ای خالص باشد و باید حاوی آب بسیار بیشتری نسبت به زمین باشد یا دارای اتمسفر بسیار پر از عناصر سبک مانند هیدروژن و هلیوم است.

محققان هنوز نمی‌توانند بگویند کدام گزینه صحیح است، اما تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) ممکن است در سال‌های آینده بتواند به این موضوع پی ببرد و اگر LHS ۱۱۴۰b یک دنیای آبی باشد، این سیاره به اولین هدف در جهان برای جست و جوی حیات در خارج از منظومه شمسی تبدیل می‌شود.

از آن جایی که سیاره در منطقه قابل سکونت است، رویداد واقعا مهمی به شمار می‌رود؛ زیرا اگر روی سطح سیاره‌ای در منطقه قابل سکونت آب داشته باشید، انتظار می‌رود مقداری آب در حالت مایع وجود داشته باشد. چارلز کادیو یک ستاره شناس پژوهشی در دانشگاه مونترال و نویسنده اصلی مطالعه جدید Space.com می‌گوید: این یک سناریوی واقعا جالب از نظر قابلیت سکونت است.

منبع: Youm۷

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: