April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۷۷۳
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
به گفته مسئولان سازمان بورس، عمده کانال‌های سیگنال فروش غیرمجاز صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند و سهامداران به این کانال‌ها اعتماد نکنند.
سهامداران قربانیان سیگنال فروشان سود جو
صحبت از سود‌های بیش از حد تصور می‌کنند وعده حمایت از نماد‌های اعلامی را می‌دهند تنها کافیست عضو کانال‌های آن‌ها شوید و با پرداخت حق عضویت از این فرصت سراب بهره‌مند شوید! بله کانال‌های سیگنال دهی بورسی در فضای مجازی که از اواخر سال ۹۸ تعداد آن‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت با نوسانات بازار فعالیت آن‌ها کم و زیاد می‌شود.


کانال‌هایی كه سیگنال را بسته به اندازه جیب شما و حق عضویت در کانال‌های vip به فروش می‌رسانند و اعتقاد دارند اولویت اول آن‌ها سهامداران هستند! در همین زمینه محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سهامداران به دو شیوه مستقیم و غیر مستقیم در بازار سرمایه سرمایه گذاری می‌کنند گاهی افرادی که مستقیم در بازار حاضر می‌شوند نیاز دارند که راهنمایی شوند که غالبا دو مسیر وجود دارد یک مسیر قانونی یعنی شرکت‌های مشاوره سرمایه گذاری که با شکل رسمی و رصد شده افراد را راهنمایی می‌کنند؛ مسیر بعدی هم متاسفانه کانال‌های فضای مجازی و به اصطلاح کانال‌های vip است کانال‌های غیر رسمی که اغلب به دنبال پروژه کردن سهام خود هستند.

او افزود: کانال‌هایی که زنجیره وار به همدیگر مرتبط هستند. سهامداران با عضویت در این کانال‌های به اصلاح vip علاوه بر پرداخت هزینه گرفتار پروژه کردن صاحبان این کانال می‌شوند و حالا سرمایه آن‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد با یک رصد ساده می‌توان دریافت بیش از ۹۰ درصد افرادی که عضو این کانال‌های vip می‌شوند دچار زیان خواهند شد. کانال‌های سیگنال دهی vip از اواخر سال ۹۸ تاکنون معضلی برای بازار سرمایه و سهامداران شده اند.

سیکنال فروشان بورسی

فعالیت کانال‌های سیگنال دهی فضای مجازی که امیر مهدی صبائی مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که شاهد تبلیغات برخی از کارشناسان و ایحاد کانال‌های vip برای سیگنال فروشی هستیم با متخلفان برخورد خواهد شد؟ می‌گوید: سیگنال دهی از مصادیق فعالیت مشاوره سرمایه گذاری است و تصدی به این فعالیت بر اساس بند ۱ ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مستلزم اخذ مجوز فعالیت از این سازمان است. همچنین این سازمان اشخاصی را که بدون دریافت مجوز لازم، مبادرت به این فعالیت نمایند به موجب ماده ۵۲ قانون مذکور تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.

او افزود: با توجه به الزامات قانونی تعیین شده، گزارش‌ها و شکایاتی که در خصوص انجام تخلف فوق از طریق درگاه‌های دریافت شکایات و گزارش ناهنجاری از جمله سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه به این سازمان واصل می‌گردد مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و در صورت احراز تخلف یا جرم به مراجع رسیدگی مربوطه ارسال می‌شود.

سهامداران مراقب سیگنال‌فروشان باشند

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: عمده کانال‌های سیگنال فروش غیرمجاز صرفا به دنبال منافع شخصی خود و سوء استفاده از وجوه سرمایه‌گذاران هستند؛ لذا توصیه اکید می‌شود سهامداران محترم در مواجهه با کانال‌های مذکور؛ از اعتماد به این کانال‌ها خودداری نموده و سرمایه خود را در اختیار ایشان قرار ندهند یا با توصیه آن‌ها اقدام به سرمایه گذاری نکنند.

در ادامه هم ديگر كارشناس بازار سرمايه كوروش آسايش به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: معمولا در این کانال‌ها سهمی به فرد معرفی می‌شود که نه تنها شرایط مناسبی ندارد بلکه سهم شناخته شده‌ هم نیست بنابر افراد باید بسیار دقت کنند تا قربانيان اين كانال ها نشوند.

 به گفته مسئولان سازمان بورس ، سرمایه گذاران می توانند از طریق نهاد‌های مالی دارای مجوز و تحت نظارت این سازمان از قبیل شرکت‌های سبدگردانی، مشاوره سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها برای سرمایه گذاری تخصصی در بازار سرمایه استفاده کنند.

 همچنين در زمینه مقابله با ناهنجاری‌های بازار سرمایه در فضای مجازی و کشف تخلفات در این حوزه، با توجه به گستردگی فضای مجازی و استفاده بخش زیادی از جامعه سهامداران از این فضا، امکان ارسال گزارش‌های ناهنجاری توسط سهامداران به این سازمان فراهم شده است و اشخاص می‌توانند با مراجعه به سایت دیده بان سلامت بازار سرمایه به آدرس dideban.seo.ir گزارش‌های مستند خود در حوزه فضای مجازی را ارسال کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: