کد خبر: ۴۰۷۸۰۶
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
0
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اعلام تولید بنزین یورو 5 و نفت گاز یورو چهار مطابق استانداردهای روز دنیا در پالایشگاه بندعباس از بدعهدی کنسرسیوم متشکل از دو شرکت ژاپنی و کره‌ای به علاوه یک شرکت فرانسوی خبر داد.

بدعهدی کنسرسیوم متشکل از دو شرکت ژاپنی و کره‌ای به علاوه یک شرکت فرانسوی با پتروشیمی بندرعباس (+فیلم)

پالایشگاه بندرعباس یکی از تامین کنندگان اصلی سوخت کشوراست که علی رغم فشارهای تحریمی توانسته با همت متخصصین داخلی و مدیریت کارآمد علاوه بر چند مرحله  افزایش ظرفیت تولید، گام های مهمی در کیفی سازی و پیاده کردن استانداردهای زیست محیطی بردارد.

 

علی بهبود خبرنگار پول نیوز در رابطه با فرارز و فرود ها و راز موفقیت مدیریت پالایشگاه بندرعباس علی رغم تحریم ها با دکتر هاشم نامور مدیرعامل این شرکت پالایشی موفق و پیشرو به گفتگو نشسته که پیش از این قسمت اول این گفتگو با تیتر " ثبت اختراع افزودن میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر توسط پالایشگاه بندرعباس  " منتشر و در ادامه به قسمت دوم گفتگو می پردازیم:

 

تولید بنزین یورو 5 و نفت گاز یورو چهار مطابق استانداردهای روز دنیا

خبرنگار پول نیوز با طرح این مسئله که تغییر حالت از کمیت به کیفیت یا نیازمند سرمایه بسیار و کلان در بخش مالی و نیروی انسانی است یا فلسفه مدیریتی خاصی در پشت ان است، پرسید: چگونه این شیفت کمیت به کیفیت را پشت سر گذاشتید و  توانستید همه استانداردهای ایزو را در بخش های مختلف دریافت کنید.

 

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در پاسخ گفت: مسئله اصلی مسئله تکنولوژی است وقتی شما بخواهید وارد فرایند تغییر کمیت به کیفیت بشوید دو مبحث اصلی دارید یکی تکنولوژی و دوم تأمین منابع مالی است.

 

 

جهت اجرای بهبود کیفیت نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس دو محدودیت عمده وجود داشت، یکی دانش فنی و دیگری تامین منابع مالی؛ با شبیه سازی کامپیوتری و آزمایش‌های اولیه در پالایشگاه و سه آزمایه در واحد نیمه صنعتی پژوهشگاه صنعت نفت و با طراحی الگوی پالایشی و تلفیق دانش و تجربه و همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و حمایتهای وزارت نفت و سهامداران شرکت، دانش تولید کک سوزنی و اسفنجی در ایران بومی سازی شد و بدین وسیله با افتخار اعلام میکنیم که ایران جزو 7 کشور دارای دانش فنی در این زمینه شد. طرح بهبود نفت کوره و تولید کک اسفنجی با کمک دانش بومی و سرمایه گذاری حدود 2.2 میلیارد یورو و برنامه زمانی 42 ماه در پالایشگاه نفت بندر عباس در دست اجرا قرار گرفته است.

 

این طرح به عنوان یک نمونه مرجع با دانش فنی ایرانی قابل ارائه و استفاده در دنیا است و به زودی عملیات طرح در سال جاری آغاز خواهد شد. اجرای این طرح باعث بی نیاز شدن کشور از محصولات استراتژیک کک اسفنجی و روغن های گروه 2 و 3 ،پیشگیری از خروج ارز از کشور، خنثی سازی تحریم ها، بهبود کیفیت کلیه محصولات تولیدی و ارتقای سطح دانش کارشناسان خواهد شد. همچنین باعث تبدیل پالایشگاه به پتروپالایشگاه میگردد ضمن اینکه موجب حفظ محیط زیست و افزایش بهره وری و عملکرد پالایشگاه و اشتغالزایی پایدار و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز خواهد شد).

 

ما در یکی از پروژه ده واحد فرایندی جدید را طراحی و نصب کردیم و این واحد در سال ۹۶ راه‌اندازی شد و ۴ میلیون لیتر در روز ظرفیت تولید بنزین را افزایش داد. در سال ۹۷ توانستیم کیفیت بنزین تولیدی را به یورو ۵ برسانیم و کیفیت نفت و گاز تولیدی خود را یورو ۴ کنیم یعنی آخرین استانداردهای روز دنیا که وجود دارد. اجرا، طراحی، نصب و راه‌اندازی این پروژه همه توسط کارشناسان داخلی انجام شد. الان هم بعد از گذشت چند سال تعمیرات اساسی آن را انجام می‌دهیم که ملاحظه دارید که برای تعمیرات اساسی آن ۵ هزار نفر درگیر این پروژه شدند.

 

در یک برنامه از پیش تعیین شده هر ۴ سال یک‌بار پالایشگاه بندرعباس را تعمیرات اساسی می‌کنیم و به‌گونه‌ای این تعمیرات باید  انجام شود که واحدها برای یک دوره ۴ساله مستمر دیگر آماده شوند چون در پالایشگاه تعطیلی نداریم و به طور شبانه‌روزی باید فعالیت و سوخت کشور را تأمین کنیم. 

 

(در این صنعت استقرار سیستم مدیریت انرژی و انجام مستمر مدیریت انرژی صورت می پذیرید به گونه ای که در سال اخیر بالغ بر 460 میلیون دلار صرفه جوی در صنعت پالایش و پخش و مشخصا در پالایش نفت بندرعباس بالغ بر 170 میلیون دلار صرفه جویی در مصرف انرژی انجام شده است.)

 

 

بعد تحریم کنسرسیوم خارجی کار را تعطیل کرد و رفت

چون نفت خام مورد استفاده در پالایشگاه بندرعباس نفت خام سنگین است، قاعدتا کیفیت فراورده‌های نفتی ما به مراتب بدتر از شرایط استاندارد است؛ بنابراین باید کیفیت آن را بالا ببریم و ارزش‌افزوده بیشتر تولید کنیم چون نفت کوره به خودی خود ارزشش از نفت خام که خوراک آن به حساب می‌آید کمتر است؛ یعنی اگر نفت خام را صرفاً به نفت کوره تبدیل کنیم از نظر اقتصادی ضرر کرده ایم و بازار بین‌الملل و بازار داخلی هم کشش این نفت کوره با این مشخصات را ندارد.

 

بنابراین، باید بیاییم کیفیت این نفت کوره تولیدی را ارتقا بدهیم. برای ارتقای کیفیت نفت کوره بحث باز همان دانش فنی است دانش فنی اگر نباشد شما هیچ کاری نمی‌توانید بکنید. چون نفت کوره یک فراورده سنگین است و بحث تبدیلش به فراورده های سبک‌تر دانش فنی خاص خود را می‌طلبد و این دانش فنی در کشور نبود و برای اینکه این دانش فنی در کشور ایجاد شود ابتدا سراغ شرکت‌های کنسرسیومی متشکل از دو شرکت ژاپنی و کره‌ای به علاوه یک شرکت فرانسوی رفتیم.

 

این کنسرسیوم تشکیل و مطالعات امکان‌سنجی را انجام دادند، قریب به سه سال کار کردیم تا یک الگوی پالایشی درست شد که اجرای آن حدود ۴.۲ میلیارد دلار هزینه سرمایه‌گذاری داشت. قرار بود آنها ۶۳ درصد را از طریق فاینانس تأمین کنند و ۳۷ درصد را ما تأمین کنیم. کارها داشت پیش می‌رفت که تحریم‌ها تشدید شد و چون این شرکت‌ها مقید بودند به تحریم‌ها، کار را نیمه‌تمام گذاشتند رفتند.

 

جلسات زیادی را با شرکت‌ها داشتیم؛ ولی هیچ‌کدام حاضر نشدند ادامه بدهند و نهایتاً گفتند ما می‌رویم و بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شدند بر می‌گردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: