April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۸۲۰
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
کارشناس اقتصادی گفت: معاملات شمش طلای رفع تعهد ارزی در مرکز مبادله می­‌تواند امکان نظارت و سیاست‌­گذاری بهتر بانک مرکزی بر بازار طلا را افزایش دهد.

آغاز اولین عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ایران از امروز

حجت الله فرزانی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آغاز معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بر اساس قانون بحث اندوخته طلا و اسکناس، مدیریت آن و تعریف استاندارد‌های آن بر عهده بانک مرکزی است. در راستای همین وظیفه قانونی هم بانک مرکزی تصمیم بر عرضه شمش طلا مربوط به رفع تعهد ارزی در بستر مرکز مبادله و ارز طلای ایران گرفته است و به عبارتی این موضوع می­ تواند امکان نظارت و سیاست­‌گذاری بهتر بانک مرکزی بر بازار طلا را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: به نظر عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با توجه به وجود حباب در بازار طلا علاوه بر این که می‌تواند بر مدیریت این بازار تاثیر گذار باشد می‌تواند بر کنترل بیشتر روند ورود و خروج‌ها نیز موثر واقع شود.

او همچنین افزود: گاهی شاهد اقدامات سفته بازی و موارد دیگر در حوزه این نوع شمش طلا هستیم که هدف سیاست گذار یعنی بانک مرکزی مدیریت بازار و جلوگیری از نوسانات و برخی سوء استفاده‌ها در این زمینه است. همچنین با این معاملات به نوعی عرضه شمش طلا و دسترسی مصرف کننده واقعی افزایش پیدا می‌کند که این هم در بازار اثرات خوبی خواهد داشت. در کل معاملات شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران و کشف نرخ آن هم بر اساس اعلام بانک مرکزی بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.

پیش از این هم اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز ارز و مبادله ارز و طلای ایران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: شمش طلای وارداتی به کشور در بحث رفع تعهد ارزی از ۷ دی ماه به بعد ملزم به عرضه در مرکز مبادله است. این شمش‌های طلا به مرکز مبادله معرفی شده و اولین حراج آن روز چهارشنبه (امروز) خواهد بود. بر این اساس خریداران شمش طلا می‌توانند حداقل یک قطعه یک کیلوگرمی و حداکثر ۳ قطعه یک کیلوگرمی شمش طلای با عیار ۹۹۵ در هزار خریداری کنند. شروع حراج حضوری ساعت ۱۲ خواهد بود و تا میزانی که شمش طلا‌های قابل عرضه به فروش برسد این حراج ادامه خواهد داشت.

بالسینی ادامه داد: متقاضیانی که می‌توانند این شمش‌ها را خریداری کنند افرادی هستند که پروانه کسب از اتحادیه طلا و جواهر دارند و کار اصلی آن‌ها ساخت طلا و مصنوعات آن است. ضمنا فروشندگان عمده طلا و خرده فروشی‌های طلای آب شده دارای پروانه مجاز هم می‌توانند اقدام به خرید کنند. این گروه قبل از مراجعه نیازمند تکمیل یکسری مدارک هستند که شامل نامه درخواست شرکت برای حضور در حراج است که در سایت مرکز مبادله به آدرس www.ice.ir بارگزاری خواهد شد و باید آن را تکمیل کنند. همچنین اصل کارت ملی، اصل پروانه کسب، فیش واریزی وجه الضمان، اصل گواهی امضا نزد دفاتر رسمی و همچنین آخرین آگهی عرضه روزنامه رسمی (ویژه اشخاص حقوقی) هم از دیگر موارد مورد نیاز است. افراد متقاضی باید مبلغ ضمانت واریز را تا ساعت ۱۶ روز قبل از حراج ارائه کنند. ضمنا فرآیند معامله روز چهارشنبه هم بر اساس شیوه حراج حضوری خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: