April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کیانی برای توسعه خط تولید پاک سون نوین ارس زمین اختصاص داد
کد خبر: ۴۰۷۸۵۴
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ارس در بازدید از مجموعه، برای توسعه خط تولید پاک سون نوین ارس زمین اختصاص داد تا تولید و تولیدکنندگان زیر چتر حمایت منطقه آزاد ارس باشند.

تولیدکنندگان زیر چتر حمایت منطقه آزاد ارس

در شرایطی که تحریم‌ها بشدت مشکل آفرین شده، با چالش‌های جدی نقل و انتقالات ارز رو به رو هستیم. کمبود ارز بشدت احساس می‌شود و این کمبود ارز باعث شده برای واردات کالا‌های حساسی همچون دارو، تجهیزات پزشکی، کالا‌های اساسی و... مشکل داشته باشیم. از سوی دیگر واردات تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و مواد اولیه برای تولید کالا‌های حساس نیز با مشکل ارزی رو به رو است و ناچار هستیم برای دور زدن تحریم ها، مسیر‌های عجیب و غریبی را طی کنیم که باعث می‌شود قیمت تمام شده بشدت بالا برود.

هدر رفت منابع ارزی

واقعیت تاسف آور این است که کشور برای تامین کالا‌های اساسی و حساس، نیازمند منابع ارزی است، اما میزان قابل توجهی از ارز کشور صرف واردات کالا‌های غیر ضروری و لوکس می‌شود که لوازم آرایشی و بهداشتی در صدر این واردات قرار دارد. طبق اعلام‌های رسمی و غیر رسمی، حدود یک میلیارد دلار انواع محصولات آرایشی و بهداشتی وارد کشور می‌شود که بخشی از این محصولات از مبادی رسمی و بخش عمده‌ای به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

بازار در قرق محصولات خارجی

با توجه به قانون ممنوعیت واردات کالا‌هایی که امکان تولید آن‌ها در داخل وجود دارد و امکان تولید محصولات آرایشی بهداشتی در کشور، انجمن واردکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی اعلام کرده واردات بیش از ۸۰ درصد کالا‌های این بخش ممنوع است، اما در سطح عرضه اثری از کاهش محصولات خارجی نیست و این محصولات به وفور در بازار عرضه می‌شود. البته بر مبنای آمار گمرک، میزان واردات رسمی محصولات بهداشتی و آرایشی چندان چشمگیر نیست و اگر به آمار‌های رسمی استناد کنیم، واردات بسیاری از اقلام آرایشی بهداشتی به صفر رسیده، اما محصولات ارایشی و بهداشتی خارجی که به وفور در بازار یافت می‌شود، آمار‌های رسمی را زیر سوال می‌برد.

عرضه علنی محصولات ممنوعه

در حالی که واردات بسیاری از اقلام بهداشتی و آرایشی ممنوع است، نباید در بازار وجود داشته باشد و اگر هم وجود دارد، باید به صورت غیر رسمی بدست مصرف کنندگان برسد، اما شاهد هستیم که این محصولات بدون هیچ نگرانی یا واهمه ای، در سراسر کشور به صورت علنی عرضه می‌شود و بفروش می‌رسد. البته مسوولان مربوطه در توجیه این آشفته بازار، اعلام می‌کنند مبدأ ورود محصولات آرایشی و بهداشتی، یا مناطق آزاد است یا به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و ازهمه بدتر اینکه به صورت فله وارد کشور شده و به نام برند‌های مختلف خارجی بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شود.

بی مهری با تولیدکننده

تمامی این شرایط حکایت از آن دارد که حمایت جدی از تولیدکننده داخلی صورت نمی‌گیرد. امروزه کارخانه‌های بسیاری در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی با قدرت عمل می‌کنند که بدلیل ضعف حمایت، دچار بحران و چالش می‌شوند. البته در موارد بسیاری نیز با حمایت دستگاه‌های مربوطه، تولیدکنندگان بسیاری می‌توانند عرصه تولید را به جایی برسانند که واردکنندگان از واردات ناامید شوند.

 

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز منطقه آزاد ارس زیر پای تولید و تولیدکننده



دلجویی از پاک سون

از آنجا که همواره مناطق آزاد به واردات محور بودن متهم می‌شوند، راه اندازی بنگاه تولیدی در صدر توجه مناطق آزاد قرار دارد. اما اگر از تولیدکنندگان حمایت نشود، بسادگی تغییر مسیر می‌دهند و کارگاه تولیدی را به انباری برای واردات کالا‌های خارجی تبدیل می‌کنند. یکی از کارخانه‌های تاثیرگذار در عرصه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، کارخانه پاک‌سون نوین ارس است، واحد تولیدی تاثیرگذاری که بتازگی در غم از دست دادن بنیانگذار خود نشست و این نگرانی وجود داشت که از عرصه تولید خارج شود. اما با رایزنی‌های صورت گرفته و حمایت مدیریت منطقه آزاد ارس، بر ادامه تولید و حتی گسترش کار تاکید شد. در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در واحد تولیدی پاک‌سون نوین ارس حضور یافت و با عرض تسلیت به خانواده عظیمی درپی درگذشت مالک شرکت، از آخرین روند تولید و صادرات این مجموعه بازدید کرد.

تاکید بر صادرات

آنچه شاهد هستیم، نه تنها رونق تولید و تامین نیاز‌های داخل است، بلکه نگاه به بازار‌های جهانی سیاستگذاری شد به نوعی که مجید کیانی در این بازدید با تاکید بر ضرورت صادرات محصولات باکیفیت پاک‌سون نوین ارس به کشور‌های همسایه گفت: زمین مجاور این واحد تولیدی از چندین ماه قبل جهت واگذاری به کارخانه آماده شده و انتظار می‌رود در اسرع وقت نسبت به تحویل زمین اقدام و فاز توسعه مجموعه آغاز شود. مدیرعامل منطقه آزاد ارس افزود: باتوجه به هزینه‌های مرحوم عظیمی جهت راه‌اندازی خط تولید پوشک و زحمات چندین ساله آن فقید کارآفرین برای احداث واحد صنعتی، نباید مسیر رو به‌پیشرفت پاک‌سون نوین ارس متوقف گردد و خط تولید پوشک نیز راه‌اندازی شود.

راه اندازی خط تولید پد

در این بازدید مدیرعامل پاک‌سون نوین ارس با تاکید بر آغاز فاز توسعه مجموعه، از فعال‌سازی خط تولید پد آرایشی بهداشتی در سالجاری خبر داد. امید عظیمی در رابطه با تنوع محصولات تولیدی گفت: در این واحد تولیدی محصولاتی همچون دستمال مرطوب، پوشک بچه، پوشک بزرگسالان، دستمال کاغذی رول و پد بهداشتی بانوان به تولید می‌رسد. وی گفت: شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۷ آغاز کرده است و در مدت کوتاه با بهره گیری از جدیدترین دستاورد‌های علمی و تولید محصولات باکیفیت، جایگاه ویژه‌ای در میان تولیدکنندگان داخلی به دست آورده است.

اشتغال و تولید مطلوب

مدیرعامل پاک‌سون نوین ارس از اشتغال ۶۰ نیروی کار در مجموعه خبر داد و گفت: سالانه حدود ۹۰ هزار تن محصول بهداشتی به تولید می‌رسد که ۸۰ درصد نیاز داخلی کشور را تامین کرده و به افغانستان، ترکمنستان و ارمنستان نیز صادرمی‌کنیم.

مشکلات تولید

این فعال اقتصادی افزود: یکی از معضلات تولید در کشور ما این است که برخی ارگان‌ها تعامل خوبی با تولیدکنندگان ندارند و برای حل برخی مشکلات و راه اندازی مجدد واحد‌های تولیدی که به دلیل بدهکاری‌های بانکی، کمبود مواد اولیه، سومدیریت و سایر مشکلات متوقف شده‌اند، همکاری‌های لازم را انجام نمی‌دهند. برای مثال در شرکت ما خط تولیدی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان که قابلیت ایجاد شغل برای حدود ۱۰۰ نفر را دارد به دلیل عدم آگاهی و صورت گرفتن اشتباهات سهوی و در نهایت به وجود آمدن مشکلات جدی بر سر راه تولید، متوقف شده است؛ لذا با توجه به اینکه تاکید رئیس جمهور بر حمایت از تولید و تولیدکنندگان است، درخواست ما از مسوولان این است که به حل مشکلات کارخانه‌ها و برگشت واحد‌های متوقف شده به خط تولید اهتمام ورزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: