May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۸۶۰
۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
0
مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با اعلام ثبت دانش فنی تولید کک اسفنجی با همت پالایشگاه نفت بندرعباس و به نام پژوهشگاه صنعت نفت از دستیابی این پالایشگاه به دانش تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ خبر داد.

دستیابی پالایشگاه بندرعباس به دانش تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ و ثبت دانش فنی تولید کک اسفنجی توسط پژوهشگاه صنعت نفت

پالایشگاه بندرعباس یکی از تامین کنندگان اصلی سوخت کشوراست که علی رغم فشارهای تحریمی توانسته با همت متخصصین داخلی و مدیریت کارآمد علاوه بر چند مرحله  افزایش ظرفیت تولید، گام های مهمی در کیفی سازی و پیاده کردن استانداردهای زیست محیطی بردارد.

علی بهبود خبرنگار پول نیوز در رابطه با فرارز و فرود ها و راز موفقیت مدیریت پالایشگاه بندرعباس علی رغم تحریم ها با دکتر هاشم نامور مدیرعامل این شرکت پالایشی موفق و پیشرو به گفتگو نشسته که پیش از این دو قسمت از آن با تیتر های " ثبت اختراع افزودن میعانات گازی به قسمت بالای برج تقطیر توسط پالایشگاه بندرعباس " و "  بدعهدی کنسرسیوم متشکل از دو شرکت ژاپنی و کره‌ای به علاوه یک شرکت فرانسوی با پتروشیمی بندرعباس " منتشر و در ادامه به قسمت سوم و پایانی گفتگو می پردازیم:

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس در ادامه طرح مسئله بدعهدی کنسرسیوم خارجی که در بخش دوم گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز مطرح شد از راه کارها و تکیه بر توان متخصصین داخلی برای عبور از صد تحریم ها خبر داد و گفت: یک بررسی جامع هم در سطح کشور انجام دادیم هم در سطح بازار بین‌الملل که کشور به چه چیزهایی وابسته است؟ مشکلات کشور کجاست؟ وابستگی ما به خارج کجاست؟ اینها را شناسایی کردیم. بعد از شناسایی این موضوع مطرح شد که چه باید کرد؟ خب ما همم تحریم هستیم و دانش فنی به ما نمی‌دهند پس بنا شد که ما خودمان دانش فنی را تولید کنیم.

 

 

ثبت دانش فنی تولید کک اسفنجی

کک اسفنجی مصرفش در صنایع فولاد، آلومینیوم و الکترودسازی و در کشور تولید نمی‌شود و ۳۰۰ هزار تن در سال کک اسفنجی وارد کشور می‌شود. از طرف دیگر پاشنه آشیل کشور که ترامپ هم تهدید کرده بود ما واردات کک اسفنجی به ایران را تحریم می‌کنیم، اگر آن اتفاق هم می‌افتاد همه صنایع فولادسازی، الکترودسازی و آلومینیوم‌سازی تعطیل می‌شد و یک تعطیلی گسترده‌ای در کشور اتفاق می‌‎‌افتاد؛ بنابراین وارد این فاز شدیم با اینکه مطالعات قبلی هم نداشتیم؛ اما تحریم شده بودیم و باتوجه به اینکه دانش فنی را نداریم و کار سختی است؛ اما با توجه به پروژه‌هایی که پیش از این انجام داده بودیم یک روحیه خودباوری در بین متخصصین ما به وجود آمده بود.

وقتی این حس خودباوری را دیدم به خود گفتیم وارد این فاز شویم، با پژوهشگاه صنعت نفت مذاکره کردیم و بررسی‌های جامع و کاملی انجام دادیم و گفتیم برای اولین‌بار از دانش بومی ایرانی استفاده کنیم. خب دانش بومی تولید کک اسفنجی در دنیا در اختیار شش کشور بیشتر نبود و ما هم چون تحریم بودیم این دانش را به ما نمی‌دادند. اما مطالعاتی که انجام دادیم و پایلوت‌های نیمه‌صنعتی که در پژوهشگاه بود را فعال کردیم و در ۳ مرحله سمپل‌ها را منتقل کردیم و تست کردیم و نتیجه گرفتیم، به یک قطعیت رسیدیم که امکان دسترسی به این دانش فنی وجود دارد و خدا را شاکریم که دانش فنی تولید کک اسفنجی به نام پژوهشگاه صنعت نفت ثبت شد.

 

دستیابی به دانش تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳

رفتیم به سمت اینکه روغن گروه ۲ و ۳ را تولید کنیم، در تولید این روغن‌ها نیز یک دانش فنی بود که در ایران به واسطه تحریم‌ها وجود نداشت؛ بنابراین خودمان آمدیم و دانش و تجربه خود را گذاشتیم و چند مرحله هم تست کردیم و توانستیم به دانش تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ در همین پالایشگاه برسیم.

ما با استفاده از حداکثر ظرفیت پالایشی موجود خود و تغییر کاربری که در یکی از واحدهای خود انجام دادیم و با آزمایش‌های عملی که انجام دادیم نتایجی را که کسب کردیم دیدیم که نتایج بسیار رضایت‌بخش و مطابق انتظارمان بود و با این کار هزینه سرمایه‌گذاری واحدمان را از ۷۵۰ میلیون یورو به ۲۵۰ میلیون یورو کاهش دادیم؛ یعنی بخش اعظم سرمایه‌گذاری روغن‌سازی که خوراک اولیه است را ما با واحدهای موجود تکمیل کردیم.

آخرین تستی که در مرحله نیمه‌صنعتی انجام دادیم نتیجه‌ای که انتظار داشتیم به دست آمد و آن را با کاتالیز داخلی تست کردیم. با یکی از شرکت‌های کاتالیز داخلی صحبت کردیم یک کاتالیزوری طراحی کردند و ما هم تست کردیم و نتیجه مطلوب آن را هم گرفتیم.

خوشبختانه عملیات سرویس‌های جانبی و واحدهای فرایندی آغاز شده، پیمانکارانش انتخاب شدند که در حال حاضر مطابق برنامه حدود ۳.۵ درصد پیشرفت داشته است. برنامه زمانی که ما داریم ۴۲ماهه است و امیدوارم که مطابق برنامه زمان‌بندی کار را انجام دهیم و به تولید برسانیم و کشور را از وابستگی به روغن‌های گروه ۲ و ۳ و کک اسفنجی نجات بدیم. هم روحیه اعتمادبه‌نفس آوردیم هم اینکه طرح کاملاً ایرانی است و امیدوارم کشور از طرح صددرصد دانش‌بنیان داخلی بهره‌مند شود.

 

تولید 200 مگاوات برق پایدار با نصب توربین های گازی

پروژه بعدی که تعریف کردیم این بود که چون ما در مجتمع پالایشی خود نیاز به آب، برق، مخازن ذخیره‌سازی و دیگر سرویس‌های جانبی داریم و این سرویس‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارند به دلیل اینکه باید وضعیت موجود و وضعیت آینده خود را تلفیق کنیم. ما نمی‌توانیم از برق شهر استفاده کنیم به دلیل اینکه برق شهر نه پایدار است و نه آن‌قدر هست که به ما بدهند؛ پس ما باید از یک برق مطمئن پایدار استفاده کنیم که اینجا هم تصمیم گرفتیم یک سری توربین گازی بیاوریم و ۲۰۰ مگاوات برق ایجاد کردیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: