April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۹۳۱
۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
0
ژاپن توانست فرودگر SLIM را با موفقیت روی ماه فرود بیاورد و تبدیل به پنجمین کشوری شود که چنین کاری را انجام داده است.

ژاپن تاریخ‌سازی کرد؛ پنجمین کشوری که روی ماه فرود آمده است

هت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. ژاپن در اتفاقی تاریخ‌ساز، به پنجمین کشوری تبدیل شد که با موفقیت روی ماه فرود آمده است. فرودگر SLIM ساعاتی پیش توانست بدون مشکل روی سطح قمر زمین بنشیند، اما ظاهراً ایرادی در پنل‌های خورشیدی این فرودگر وجود دارد که ادامه فعالیت‌های آن را دچار مشکل می‌کند.

«جاکسا» (JAXA)، سازمان فضایی ژاپن، در بیانیه‌ای اعلام کرد که SLIM با موفقیت روی ماه فرود آمده، اما سلول خورشیدی آن دچار مشکل شده و تولید برق را ناممکن کرده است. با این وضعیت، فرودگر ژاپن تنها چند ساعت دیگر فعال خواهد بود و بعد خاموش می‌شود.

بروز مشکل در سلول خورشیدی فرودگر ژاپن

سازمان فضایی ژاپن می‌گوید با توجه به عملکرد سایر قطعات این کاوشگر، واضح است که فرود نرم با موفقیت صورت گرفته است. به‌علاوه، این فضاپیما توانسته با زمین ارتباط بگیرد و فرمان‌های لازم را دریافت کند، اما فعلاً شارژ زیادی در باتری آن موجود نیست. هنوز مشخص نیست که چه دلیلی باعث بروز مشکل در سلول خورشیدی SLIM شده است.

این احتمال وجود دارد که پنل‌های خورشیدی در زاویه درستی قرار نگرفته باشند؛ بنابراین با حرکت ماه و قرارگرفتن در مقابل نور خورشید، این احتمال وجود دارد که فرایند شارژ باتری‌ها آغاز شود. اما جاکسا می‌گوید به زمان بیشتری نیاز دارد تا آنچه را که اتفاق افتاده است، بررسی کند.

LEV-۱ و LEV-۲ که دو ماه‌نورد کوچک ژاپن هستند، پیش از فرود SLIM، با موفقیت خود را از این فرودگر جدا کردند و درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که بدون مشکل فعال شده‌اند؛ بنابراین جاکسا فعلاً تمام تمرکز خود را روی افزایش مدت‌زمان باقی‌مانده برای SLIM گذاشته است تا بتواند بیشترین اطلاعات ممکن را از فرایند فرود دریافت کند.

صرف‌نظر از سرنوشت فرودگر SLIM، ژاپن دستاورد مهمی در فرود روی ماه داشته است. این کشور پس از ایالات‌متحده آمریکا، روسیه، چین و هند، پنجمین کشوری است که موفق شده روی قمر زمین بنشیند. چندی قبل مأموریت Peregrine ۱ شرکت خصوصی Astrobotic آمریکا برای سفر به ماه ناکام ماند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: