کد خبر: ۴۰۷۹۶۶
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
0
کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش مدت زمان تجمیع اطلاعات سهامداران و صرفه‌جویی در زمان از جمله مزیت‌های عملیاتی شدن پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم‌ها است.

کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان با عملیاتی شدن پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم‌ها

افزایش سرمایه شرکت‌ها به چند روش صورت می‌گیرد؛ یکی از روش‌ها، افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی است. ماده ۶۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم این اجازه را به سازمان بورس داده بود که دستورالعملی در این زمینه تدوین و فرآیند را به صورت الکترونیکی طراحی کند که در نهایت سال گذشته این دستورالعمل تدوین و در دی ماه به تصویب هیئت مدیره سازمان بورس رسید.

محمد خبری زاده کارشناس بازار سرمایه گفت: در خصوص بحث افزایش سرمایه از محل آورده نقدی یکی از مواردی که همواره سبب دردسر سهامداران می‌شود فرآیند مربوطه و واریز وجه مورد نیاز بود فرآیندی که گاهی سبب می‌شود سهامداران از حق قانونی خود چشم پوشی کنند و اصلا وارد فرآیند افزایش سرمایه نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید:، اما سرانجام با الکترونیکی شدن این فرآیند علاوه بر تشویق سهامداران به مشارکت و حضور در بحث افزایش سرمایه که حق قانونی آن‌ها بود حالا هر دو سمت یعنی سهامداران و خود ناشران سود می‌برند به طوری که در هزینه‌های انجام افزایش سرمایه برای شرکت با حذف ارسال پستی صرفه‌جویی می‌شود و سریع‌تر فرآیند طی می‌شود البته برای سهامدار نیز این موضوع صدق می‌کند و سهامدار بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و پست می‌تواند در فرآیند افزایش سرمایه شرکت کند.

او بیان کرد: کاهش مدت زمان تجمیع اطلاعات سهامداران، تسریع در روند افزایش سرمایه، افزایش امنیت اطلاعات، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها با این اقدام عملیاتی می‌شود. نکته دیگر این که گاهی سهامداران از این افزایش سرمایه‌ها اطلاع نداشتند که با این سامانه بر اساس پیامک زنجیر اطلاع رسانی هم تکمیل می‌شود.

گفتنی است که آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تا نیمه دی ماه، ۴۴ ناشر پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم را برای صاحبان سهام خود از طریق درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه عملیاتی کرده‌اند.

نحوه پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم سهام

سهامداران با ورود به «درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه» به آدرس ddn.csdiran.ir و ورود به داشبورد «پذیره‌نویسی سهامدار» می‌توانند اطلاعات پذیره‌نویسی حق‌تقدم و میزان مطالبات و حق تقدم تعلق گرفته خود را مشاهده کنند و در صورت نیاز مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت کرده و این داده‌ها به صورت اتوماتیک در سیستم‌ها درج می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: