کد خبر: ۴۰۷۹۸۶
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
۴۰ روز به انتخابات مجلس مانده، به طوری که فضای انتخاباتی کشور نسبت به چند ماه گذشته پر شور‌تر شده است.
از چپی‌ها تا راستی‌ها؛ مشارکت در انتخابات نقطه مشترک تمامی جریان‌ها
این روزها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، بازار نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت در انتخابات و میزان اقبال به هر کدام از افراد و احزاب‌ها داغ است؛ از نظر سنجی‌های رسمی و غیر رسمی گرفته تا کانال‌های تلگرامی، صفحات مجازی و حتی گروه‌های  خانوادگی.

رهبر انقلاب از مدت‌ها قبل تحقق راهبردی ۴ وجهی شامل «مشارکت پرشور»، «رقابت واقعی»، «سلامت حقیقی» و «امنیت کامل» را مطرح و بر ضرورت تحقق آن‌ها تأکید کرده‌اند.

در این‌ میان، اما برخی می‌کوشند با اتکا به روش‌های مختلف، جامعه را نسبت به حضور پای صندوق‌های رأی دلسرد کنند تا بلکه به اهداف خود دست‌ یابند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که در همه جای دنیا، ملاک محاسبه آرا، رأی اکثریت شرکت‌کنندگان در انتخابات است؛ نه اکثریت دارندگان «حق رای». با توجه به چنین واقعیتی، باید جامعه به این تصویر شفاف دست یابد که هرچه مشارکت در انتخابات پایین‌تر باشد، افرادی با آرای پایین وارد مجلس خواهند شد که از کارایی لازم برای انجام وظایف محوله برخوردار نخواهند بود و نمی‌توانند تصمیم‌سازی‌ها و قانون‌گذاری‌های لازم به‌منظور رفع مشکلات موجود در کشور را انجام دهند.

رهبر انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانی‌های خود بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات تأکید کردند و با اشاره به گلایه‌ به حقّ اقشار محروم جامعه، بیان داشتند: بعضی از قشر‌های محروم جامعه هستند که این‌ها توقّعات به‌جایی دارند و گلایه دارند از اینکه این توقّعات برآورده نشده؛ مسئله‌ معیشت، مسکن و اشتغال، که واقعاً بایستی مسئولین کشور به این مسائل برسند و باید می‌رسیدند به این مسائل؛ این‌ها گلایه‌مندند، لذا دست‌ودلشان به انتخابات نمی رود؛ می‌گویند خب حالا مثلاً شرکت کردیم چه فایده! به نظر من گلایه‌ این‌ها به جا است، امّا تصمیم‌گیریشان به جا نیست؛ بله، گلایه‌شان گلایه‌ درستی است، بایستی به این گلایه‌ها رسیدگی می شد و   اما بحث سر این است که این نرفتن پای صندق رأی و قهر کردن با صندوق رأی، مشکل را حل نمی‌کند.

میزان رای ملت است

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب  اسلامی درباره مشارکت در انتخابات اظهار کرد: جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند؛ اما وحدت هدف نیست، بلکه وسیله است. باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم. زیرا وحدت برای این است که ارزش‌ها حفظ شود. وحدت بسیار خوب است، اما باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده باشد و نه شخص‌محور.

وی افزود: فارغ از تمام بحث‌ها در موضوع تأیید و رد صلاحیت‌ها، مشارکت بالا هم به نفع نظام است و هم به نفع مردم است. مشارکت بالا فارغ از اینکه کدام نامزد یا کدام لیست رأی بیاورد، موجب استحکام هرچه بیشتر ارکان کشور می‌شود. باید دقت کنیم که دشمن به دنبال این است  که با تبلیغات خود، ما را در محاسبات خویش دچار خطا و اشتباه کند. وقتی محاسبه غلط شود، برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می‌شود.

وی تصریح کرد: فارغ از تمام بحث‌ها در موضوع تأیید و رد صلاحیت‌ها، مشارکت بالا هم به نفع نظام و هم به نفع مردم است. مشارکت بالا فارغ از اینکه کدام نامزد یا کدام لیست رأی بیاورد، موجب استحکام هرچه بیشتر ارکان کشور می‌شود. باید دقت کنیم که دشمن به دنبال این است با تبلیغات خود، ما را در محاسبات خویش دچار خطا و اشتباه کند. وقتی محاسبه غلط شود، برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می‌شود.

مشارکت در انتخابات و رای دادن از مولفه‌های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می‌شود. این سوال که علل و انگیزه‌های شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست، از مهم‌ترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه شناسی سیاسی است.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان نیز در در هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حسینیه جماران درباره مشارکت در انتخابات پیش روی کشور گفت: مشروعیت کل نظام با رأی ملت است، امام در نامه به شورای بازنگری قانون اساسی به صراحت فرمودند ولیّ مشروع و منتخب ملت است، همه چیز با رأی مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است، مقام معظم رهبری به همین تأکید دارند.

انتخابات

اسدالله بادامنچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره لزوم مشارکت در انتخابات گفت: انتخابات آینده را پرشور، قوی و با حضور گروه‌های مختلف می دانم و همچنین با حضور بیش از ۵۰ درصدی مردم علیرغم برخی فضاسازی‌ها مبنی بر اینکه مردم حضور پیدا نخواهند کرد. مردم به دو علت در انتخابات حاضر خواهند شد؛ ابتدا اینکه پیشرفت‌های خود را ارتقا دهند و دوم اینکه افرادی را که کارآمد نبودند را با نمایندگان جدید جایگزین کنند. شرکت نکردن در انتخابات برای جریانات سیاسی نوعی خودکشی سیاسی محسوب می‌شود، زیرا اگر در انتخابات شرکت نکنند نمی‌توانند نظرات خود را بیان کنند. در انتخابات مردمی ما همه گروه‌ها حاضر هستند و در نتیجه در این ۱۱ مجلس همه نوع افکار حضور داشتند و اکثریت با حضور افرادی است که جامعه به آن‌ها تمایل داشته است.

وی ادامه داد: در انتخابات اخیر هم اگر افراد شرکت نکنند، خود را از داشتن نماینده محروم کرده اند و جا را به افرادی داده‌اند که مدنظر آن‌ها نبوده‌اند. به تعبیری دیگر، رای ندادن هرکس باعث می‌شود تا دیگران به افرادی که مدنظر آن شخص نیستند رأی دهند. انتخابات این دوره ویژه است، زیرا بعد از چهل و خورده‌ای سال این اولین مجلس گام دوم انقلاب است.

شهاب الدین صدر رئیس ستاد انتخابات تهران بزرگ شورای وحدت نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات گفت: رهبر انقلاب در فرمایشاتشان در ماه فروردین اعلام کردند چهار راهبرد مهم درباره انتخابات وجود دارد. این چهار راهبرد اساسی عبارتند از سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت. این چهار راهبرد در انتخابات بسیار مهم است و بخش سلامت و امنیت انتخابات بیشتر به دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت کشور، هیئت‌های اجرایی، شورای نگهبان و هیئت نظارت مربوط است.

مشارکت در انتخابات

او ادامه داد: مشارکت و رقابت مورد توجه گروه‌های سیاسی و مردم است، اما از لوازم اینکه یک انتخابات با مشارکت بالا باشد یا انتخاباتی رقابتی باشد این است که دستگاه‌های برگزارکننده انتخابات، فضای لازم را برای مشارکت بالای مردم و رقابت سالم طراحی کنند.

وی افزود: برای این انتخابات همه دستگاه‌ها باید تلاش کنند یک فضای مثبت با امید و نشاط در جامعه ایجاد شود که مردم پای صندوق‌های رای بیایند و جریان‌های سیاسی فعال و میدان‌دار وارد کار انتخابات شوند که برای میزان مشارکت بالاتری نسبت به دوره‌های قبل و همان‌طورکه مشارکت حداکثری را رهبر انقلاب اشاره کردند و یا در دیدار با شورای نگهبان اشاره کردند برای برگزاری انتخابات پرشور همه تلاش کنند بنابراین وظیفه همه است که در راستای تحقق رهنمود‌های مقام معظم رهبری تلاش کنند، چون یک موضوع بسیار مهمی برای کشور ما است و همه دستگاه‌ها باید نسبت به آن مسئولانه برخورد کنند تا فضای مناسبی ایجاد شود.

صدر ادامه داد: یکی از مسائلی که در انتخابات تعیین‌کننده است، ایجاد فضای امید به آینده است، چون یاس از گناهان بزرگ است و تلاش دشمن این است که با سیاه‌نمایی، مردم ما را از ادامه راه انقلاب و نظام مایوس کند لذا باید همه مردم، گروه‌های سیاسی و دستگاه‌های مختلفی که برای این کار ماموریت دارند تلاش کنند که در جامعه فضای امید به آینده و با نشاط سیاسی در کشور را فراهم کنند که تاثیر بسیاری مثبتی در میزان مشارکت دارد.

دوزادهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری در یازدهم اسفند سال جاری یعنی ۴۰ روز دیگر برگزار خواهد شد.

گزارش: محمدحسین نیک‌خوی متین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: