April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۰۴۷
۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
کنعانی گفت: ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی‌تفاوت باشد. امنیت ملی و امنیت مرز‌ها و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است.

ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی‌تفاوت باشد

پکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی شهادت پنج تن از مستشاران نظامی ایران در اقدام جنایت آمیز رژیم صهیونیستی در سوریه را تسلیت گفت.

وی افزود: امروز صد و هشتمین روز تجاوز جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و شهروندان بیگناه و بی پناه در غزه را پشت سر می‌گذاریم. جنایاتی که نشانگر اوج جنایت آمیز بودن اقدامات رژیم صهیونیستی و حامیان شناخته شده این رژیم است.

کنعانی بیان کرد: آمار تکان دهنده گزارش شده گویای اوج قساوتی است که جنایتکاران صهیونیست علیه ملت مظلوم فلسطین در حال ارتکاب هستند. بیش از ۲۵ هزار شهید به صورت متوسط روزانه ۲۵۰ فلسطینی در این ۱۰۸ روز به دست دژخیمان صهیونیست به شهادت رسیده‌اند. در هر ساعت ۱۵ نفر که ۶ نفر کودک هستند شهید و ۳۵ نفر زخمی می‌شوند. بیش از ۶۲ هزار نفر مجروح شده‌اند که بیش از ۶ هزار نفر زن و بیش از هشت هزار نفر کودک هستند. در این مدت حداقل ۱۱۹ خبرنگار شهید شدند. ۳۵۹ هزار واحد مسکونی تخریب شده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: نخست‌وزیر جنایتکار این رژیم اشاره و نظامیان این رژیم را به کشتار هر زن، مرد و طفل شیره‌خواره‌ای دعوت کرده است. نتیجه این است و این آمار بلندبالای جنایتی است که در صد و هشتمین روز جنگ و تجاوز علیه مردم مظلوم غزه شاهدیم. امیدواریم جامعه بین‌المللی، دیوان بین‌المللی دادگستری به شکایات مطرح شده در خصوص ارتکاب جنایات جنگی این رژیم هر چه سریع‌تر رسیدگی و جنایتکاران را به دستان عدالت بسپرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره حمله موشکی به مقر موساد در اربیل و میزان اجرای توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز عنوان کرد: روابط ایران با عراق و دولت عراق قوی و مستحکم و دارای همکاری‌های همه جانبه در زمینه‌های مختلف مورد علاقه و اهتمام دو کشور است.

کنعانی بیان کرد: در حوزه اقلیم کردستان عراق به رغم روابط و همکاری‌های خوب با این منطقه از کشور عراق داریم، اما در طول سال‌های متمادی متاسفانه از این جغرافیا تهدیدات عینی متوجه امنیت ملی و امنیت شهروندان ایران بوده است. ایران نمی‌تواند نسبت به امنیت ملی و شهروندان خود بی تفاوت باشد. امنیت ملی و امنیت مرز‌ها و امنیت شهروندان ایران خط قرمز است و دولت و نیرو‌های مسلح ما نسبت به تامین امنیت و دفاع از امنیت شهروندان خود دست بسته نخواهند بود و همواره عمل کرده‌اند.

وی گفت: ایران بزرگ‌ترین مدافع امنیت، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و حامی وحدت و تمامیت سرزمینی این کشور بوده است. تعهد ما نسبت به امنیت عراق و حمایت از دولت عراق و شهروندان این کشور و حاکمیت و تمامیت سرزمینی و وحدت عراق تعهد اثبات شده است و نیاز به راستی آزمایی ندارد. ایران این تعهد و صداقت خود را در طول سالیان متمادی در ارتباط با دولت ملت و کشور عراق نشان داده و اثبات کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: اقدام ایران علیه مقر سازمان تروریستی موساد وابسته به رژیم صهیونیستی یک اقدام در راستای تنبیه متجاوزان و اقدام کنندگان علیه امنیت ایران بوده و نه اقدام علیه عراق، دولت عراق و اقلیم کردستان و یا تعرض به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور. در مورد عراق موضع روشنی داریم و در چارچوب همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بین ایران و عراق بار‌ها هشدار‌های لازم و توجهات و تذکرات لازم را به مقامات کشور دوست و برادر عراق دادیم و تأکید کردیم امنیت ملی ایران خط قرمز ماست.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و پاکستان در پی مسائل پیش آمده و بازگشت سفرای دو کشور نیز بیان کرد: گروه‌های تروریستی در دو سوی مرز ایران و پاکستان از مباحث مورد گفتگو بین مقامات نظامی و امنیتی دو کشور بوده است. مقابله یا گروه‌های تروریستی و ایجاد امنیت در دو مرز هدف درازمدت دو کشور برای ارتقای همکاری‌های مشترک خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رابطه ایران و پاکستان مستحکم است و اقدام علیه یک گروه تروریستی دارای سوابق متعدد دارای فعالیت تروریستی و جنایتکارانه علیه ملت و نیرو‌های مسلح و انتظامی ما در چارچوب حمایت از امنیت شهروندان و اماکن امنیتی ایران صورت گرفته است. این اقدام ناشی از یک ضرورت آنی برای جلوگیری از یک اقدام ضد امنیتی دیگر توسط این جریان تروریستی بود.

وی گفت: روابط دو کشور مستحکم، دوستانه و برادرانه است و دو کشور بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر تأکید دارند. امنیت دو کشور به یکدیگر وابسته است. تروریسم خطر مشترک ماست. دو کشور بر مبارزه مشترک با تروریسم و تهدید تروریسم اتفاق نظر دارند و اتفاق اخیر چیزی از استحکام روابط دو کشور کم نخواهد کرد. بهتر است که کسی به سوءاستفاده از رخداد اخیر فکر نکند و برای سوءاستفاده از آن طمع ورزی نکند. روابط دو کشور مبتنی بر پیوند‌های عمیق گذشته و درک تهدیدات و منافع مشترک در مسیر دوستی و همکاری مشترک به پیش خواهد رفت. دو طرف بر عزم خود برای از سرگیری فعالیت سفرا تأکید دارند. دو وزیر خارجه تلفنی گفتگو کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: