کد خبر: ۴۰۸۰۷۶
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
در سیاره سرخ، مریخ‌نورد استقامت و بالگرد نبوغ همچنان مشغول فعالیت و همکاری با یکدیگر هستند تا داده‌های مریخ را به زمین برسانند.

ناسا دوباره توانست با بالگرد نبوغ در مریخ ارتباط برقرار کند

ناسا اعلام کرد ارتباط خود با بالگرد کوچک نبوغ (Ingenuity) که در مریخ فعالیت تحقیقاتی می‌کند را دوباره به دست آورده است. آژانس فضایی آمریکا روز گذشته گفته بود که ارتباطش با Ingenuity را پس از پرواز موفق آن، از دست داده است.

بالگرد نبوغ که اساساً یک پهپاد با ارتفاع حدود ۰.۵ متر است، سال ۲۰۲۱ همراه با مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به مریخ رسید و به اولین دستگاه موتوری تبدیل شد که به طور مستقل در سیاره دیگری پرواز کرده است. داده‌های بالگرد از طریق Perseverance به زمین منتقل می‌شود، اما اخیراً پس از هفتادودومین پرواز Ingenuity در مریخ، مهندسان ناسا از قطع ارتباط خود با آن خبر دادند.

اکنون آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا (JPL) که فعالیت Ingenuity و Perseverance را مدیریت می‌کند، در پست جدیدی نوشت: «امروز خبر خوبی داریم. پس از دستور دادن به Perseverance برای انجام فعالیت‌های شنیداری طولانی‌مدت برای دریافت سیگنال از Ingenuity، ارتباط خود با بالگرد مریخ را به‌دست آورده‌ایم. تیم ما در حال بررسی داده‌های جدید است تا دلیل قطع ارتباط پس از پرواز ۷۲ را بهتر متوجه شویم.»

ناسا قبلاً گفته بود که بالگرد نبوغ در پرواز ۷۲ خود به ارتفاع ۱۲ متری رسیده است. همچنین این ابزار تحقیقاتی بیش از ۱۲۸ دقیقه در آسمان بود و درمجموع ۱۷.۷ کیلومتر را طی کرد.

در نهایت باید اشاره کرد که ناسا قبلاً نیز ارتباط خود با بالگرد نبوغ را از دست داده بود. از جمله این موارد می‌توان به سال گذشته میلادی اشاره کرد که در آن برای دو ماه ارتباطی بین مهندسان و Ingenuity صورت نگرفت. با این حال، نبوغ که فقط ۱.۸ کیلوگرم وزن دارد، نسبت به اهداف اولیه خود که انجام پنج پرواز در ۳۰ روز روی سطح سیاره سرخ بوده، عملکرد بسیار بهتری داشته است.

همراه با کاوشگر استقامت، این بالگرد در حال یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی در سطح مریخ است.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: