کد خبر: ۴۰۸۲۶۳
۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
0
معاون وزیر دادگستری گفت: طرح نوماند بسترسازی برای تحقق تهران خالی از زباله گردی خواهد بود.

بیش از ۷ هزار تن زباله در یک شهر تولید می‌شود/ طرح نوماند برای تحقق تهران خالی از زباله گردی موثر خواهد بود

جلالیان معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در آئین امضاء تفاهم‌نامه همکاری در حوزه مقابله با زباله گردی و پیشگیری از بکارگیری کودکان کار میان وزارت دادگستری و سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: اتفاق مهمی در کلانشهر تهران باید رقم بخورد و آن توجه ویژه به پدیده شوم زباله گردی است. قانون مدیریت پسماند در سال ۱۳۸۳ تصویب و در سال ۱۳۸۴ آئین‌نامه آن ابلاغ شده است که در آن وضعیت زباله از تولید، جمع‌آوری، نگهداری و بازیافت تعیین تکلیف شده و ناظر عالی آن نیز سازمان پسماند قرار داده شده است.

وی افزود: برای اجرای این قانون مهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به تنهایی نمی‌توانند کار را به پیش ببرند لذا همه دستگاه‌ها در این زمینه باید کمک کنند. در وزارت دادگستری با نگاه ویژه به مباحث شهروندی با جدیت به این موضوع ورود پیدا کردیم و هر چه ظرفیت در اختیار داریم بکار خواهیم گرفت تا مدیران بتوانند کار خود را در این حوزه به پیش ببرند. در همین راستا با دادستان، فرمانده انتظامی، شهردار، معاونین شهردار و شهرداران مناطق جلساتی برگزار شده است تا بر اساس اصل ۱۶۰ قانون اساسی که دادگستری را به عنوان رابط قرار داده و بر اساس منشور حقوق شهروندی و اصول دیگر قانون اساسی ظرفیت‌های لازم را در اختیار بگذاریم و کمک کنیم که شاهد تهرانی خالی از زباله گردی باشیم.

وی ادامه داد: مافیایی که پشت این موضوع است و عدد‌هایی که در این حوزه به عنوان اقتصادشان شکل گرفته عجیب است. شهردار تهران در خصوص این موضوع اعلام کرده بودند که این کار اقدام بزرگی است و ما اینجا نشسته‌ایم تا کار‌های بزرگ انجام دهیم. برای مدیریت این موضوع باید تمام ظرفیت‌ها بکار گرفته شود. البته تا زمانیکه مردم کنار مسئله نباشند موضوع قابل حل نیست؛ لذا رسانه‌ها می‌توانند مردم را در این زمینه مطلع و متوجه کنند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری تاکید کرد: در حال حاضر بحث مدیریت واحد این موضوع مطرح است که شهرداری بستری را برای جمع‌آوری زباله خشک فراهم کرده است. قطعا طرح نوماند کار ارزشمندی است و در راستای مقابله با پدیده شوم زباله گردی است. این طرح در راستای مقابله با نقض حقوق شهروندی و حفظ محیط زیست سالم است و مردم باید مطلع شوند تا با این طرح همکاری کنند. باید اعتماد آن‌ها از طریق اطلاع رسانی جلب شود تا همراهی با طرح داشته باشند و در اینجا صدا و سیما و رسانه‌ها وظیفه مهمی بر عهده دارند.

جلالیان ادامه داد: می‌خواهیم هم افزایی را در این حوزه رقم بزنیم. در حال حاضر بیش از ۷۰۰۰ تن زباله در یک شهر تولید می‌شود در حالی که مردمان ارزشی و مراعات گری داریم. ما مردمان متعالی هستیم با فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی، ولی چرا سه برابر بیشتر از نرم جهانی زباله تولید می‌کنیم. برای اطلاع رسانی به مردم در جهت مصرف درست نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم و قطعا این اقدامات شدنی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به طرح این موضوع از سوی شهردار تهران اشاره کرد و افزود: شهردار تهران قول داده‌اند تا دهه فجر و نهایتا تا پایان سال موضوع زباله گردی در تهران حل شود. آنچه که در حوزه زباله گردی شاهد آن هستیم مافیایی است که مقابله با آن عزم جدی و همگانی می‌طلبد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: