کد خبر: ۴۰۸۳۳۶
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از سهامداران علاقه و تمرکزشان روی یک یا چند صنعت خاص است صندوق بخشی برای این دسته از فعالان بازار سرمایه گزینه جذابی محسوب می‌شود.

کسب سود متمرکز از صنایع مختلف با صندوق بخشی بازار سرمایه

امیرحسین جنانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صندوق بخشی (Sector Fund) یکی دیگر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نوع صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازار مالی ایران است که تمرکز سرمایه‌گذاری خود را روی یک بخش از صنعت گذاشته است، به‌زبان ساده این صندوق روی یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کند و سعی دارد تا بازده بسیار مناسبی را از همان صنعت باتوجه به تخصص و تجربه مدیران و متخصصان خود دریافت کند. برطبق همین تعریف اگر یک صندوق بخشی روی پتروشیمی تعریف شود، برحسب قانون باید قسمت عمده سرمایه خود را روی این صنعت و شرکت‌های بورسی این صنعت سرمایه‌گذاری کند، البته قابل ذکر است که قانون از واژه حداقل و حداکثر یک مقدار از سرمایه کل شرکت روی آن صنعت خاص صحبت می‌کند و این صندوق می‌توان بخش دیگری از پرتفوی خود را به سایر صنایع نیز اختصاص دهد.

او افزود: از جمله صنایعی که صندوق بخشی می‌تواند روی آن متمرکز شود می‌توان به صنایع مربوط به فلزات اساسی، پتروشیمی، صنایع غذایی، املاک و مستغلات، تکنولوژی و ... اشاره کرد. این صندوق‌ها به‌دلیل اینکه در یک بخش خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند، بیشتر در مواجه با نوسانات بازار و ریسک‌های آن هستند، پس باید دقت کرد که این صندوق‌ها ریسک نسبتا بالاتری به صندوق‌های سهامی و یا صندوق‌های مختلط دارند. هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی کسب بازدهی بالاتر نسبت به کلیت بازار از طریق سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت است. این شرکت‌ها می‌توانند از نوع شرکت‌های تولیدکننده و سرمایه‌گذاری باشند.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در این نوع صندوق‌ها نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم تا با پرتفوی خیلی متنوعی روبرو باشیم زیر این صندوق‌ها سهم زیادی از سرمایه خود را روی یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند، هرچند برطبق قانون حق دارند تا بخشی از سرمایه خود را روی سایر صنایع سرمایه‌گذاری کنند، اما فلسفه وجودی این صندوق، دریافت حداکثر بازده متناسب با آن صنعت است.

جنانی در پاسخ به این پرسش که انتخاب صندوق بخشی به عنوان یک گزینه برای سهامداران چه مزیتی دارد؟ بیان کرد: از آنجایی که افراد برای کسب بازده از صنایع مختلف، اقدام به معامله سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف می‌کنند، این عامل باعث می‌شود تا پرتفوی افراد بسیار شلوغ شود و از جایی به بعد باعث می‌شود تا تمام انرژی شما تنها صرف مدیریت پورتفوی شود و از سهام با پتانسیل بالا مغفول بمانند، به‌همین خاطر برای تنوع‌بخشی اساسی روی صنایع مختلف بهتر است تا صندوق بخشی صنعت موردنظر را خریداری کرد، به‌این ترتیب بازده، صنعت مدنظر را بدون خریداری چندین سهام، کسب کرده و مدیریت پروتفوی نیز بسیار آسان‌تر خواهد شد.

او افزود: در بازار سرمایه گا‌ها می‌شنویم که برخی از افراد علاقه و تمرکزشان یک یا چند صنعت خاص است و تماما روی کسب بازده مناسب روی آن صنایع، متمرکز شده‌اند صندوق بخشی برای این دسته از فعالان بازار سرمایه گزینه بسیار جذابی محسوب می‌شود، زیرا به جای تحلیل چندین سهام مختلف از یک یا چندصنعت کافیست صندوق بخشی موردنظر را خریداری کنند تا با مدیریت حرفه‌ای صندوق، حداکثر بازده قابل کسب از صنعت موردعلاقه را کسب کنند. باتوجه به سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در بخش‌های خاص، امکان دریافت بازدهی بیشتر از متوسط بازار نیز فراهم است، برای مثال در سالیان گذشته برخی صنایع بازدهی بسیار بالاتری نسبت به بازار داشته‌اند و افرادی که در این صنایع سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سود بیشتر و بهینه‌تری را نسبت به سایر افراد کسب کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وابستگی صندوق بخشی به صنایع یک مزیت بسیار مهم برای ارتقای صنایع در کشور است، واریز سرمایه این صندوق‌ها به سهام شرکت‌ها و رشد ارزش آن‌ها باعث می‌شود تا این سرمایه‌گذاری باعث ارتقای سطح دوطرف شامل سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر بشود. وابستگی به صنایع در صندوق بخشی مانند یک شمشیر دو لبه است و صنایع مدنظر ممکن است در مدت طولانی دارای بازده بالاتر از بازار نباشند و باید در هنگام خرید این صندوق‌ها دارای استراتژی ورود و خروج باشید. از آنجایی که یک صندوق موظف است تا عمده منابع مالی خود را روی یک صنعت خاص سرمایه‌گذاری کند، این مسئله باعث می‌شود تا ریسک سرمایه‌گذاری افزایش یابد، این مسئله از این حیث قابل توجه است که سهام شرکت‌های مختلف در یک صنعت خاص عموما دارای همبستگی در حرکت هستند.

* گفتنی است این مطلب سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: