April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۳۵۵
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
0
رئیس سازمان فضایی کشور گفت: نهاد‌های متولی حوزه فضایی و ماهواره، دنبال رسیدن به ماهواره‌های عملیاتی هستند.

ماهواره‌های کیهان و هاتف در زمینه ناوبری و اینترنت اشیا آزموده می‌شوند

حسینی مونس، سخنگوی فضایی وزارت دفاع در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع نخستین پرتاب همزمان سه محموله به فضا، با بیان اینکه برنامه فضایی کشور در قالب یک برنامه منسجم و طرح ریزی شده دنبال می‌شود، گفت: ماهواره بر سیمرغ تاکنون چند پرتاب تحقیقاتی و زیرمداری داشته است و از حدود دو سال گذشته با توجه به روند فناوری فضایی در دنیا که به سمت تعداد ماهواره‌های بیشتر در یک پرتاب، ارزان ساری پرتاب‌ها و ماهواره‌بر‌های سنگین‌تر حرکت می‌کند، پیش می‌رود. امروزه بیش از ۹۰ درصد ماهواره‌ها توسط ماهواره بر سنگین در مدار قرار می‌گیرند.

او با تاکید بر اینکه براساس برنامه مصوب فضایی کشور، مجموعه وزارت دفاع و سازمان فضایی در این راستا حرکت می‌کنند، بیان کرد: اولین قدم در این پرتاب چندگانه ماهواره بر سیمرغ با پرتاب با سه ماهواره به صورت همزمان تعریف شد. ماهواره‌ها چه ماهواره‌های متوسط چه کوچک و نانوماهواره در مجموعه سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی وزارت دفاع در حال توسعه هستند. یک ماهواره اصلی از مجموعه پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و دو نانوماهواره از وزارت دفاع در برنامه پرتاب بود.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع با اشاره به بهینه سازی‌های انجام شده، گفت: توانستیم در پرتاب بامداد یکشنبه این سه ماهواره را همزمان در مدار قرار دهیم. مداری که پیش بینی شده بود یک مدار بیضوی با حضیض حدود ۴۵۰ کیلومتر و اوج ۱۱۰۰ کیلومتر باشد. برای اولین بار توانستیم به ارتفاع بیش از هزار کیلومتر دست یابیم. مسیر ماهواره‌ها تعیین شده است این ماهواره بر می‌تواند در آینده پرتاب‌های همزمان دیگری داشته باشد.

او اضافه کرد: ارتقا‌های بعدی برای ماهواره بر‌های سنگین سوخت مایع ما بعد از سیمرغ برای سریر تعریف شده که در واقع یک مرحله به سیمرغ که دو مرحله‌ای است اضافه می‌شود و سه مرحله‌ای می‌شود و قابلیت حمل حدود یک و نیم تن محموله را در مدار لئو خواهد داشت و گامی خواهد بود تا ما به سمت مدار‌های بالاتر و تا ارتفاع ۳۶ هزار کیلومتری حرکت کنیم.
توسعه ماهواره مهدا در پژوهشگاه فضایی

سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور نیز در این برنامه بیان داشت: ماهواره مهدا مشابه ثریا از ماهواره‌های مخابراتی است، اما در حوزه برخی تکنولوژی‌ها تفاوت دارند.

او گفت: ماموریت اصلی ماهواره‌های تحقیقاتی بعد از تست و آزمون عملکرد صحیح پرتابگر، در مدارگذاری با مختصاتی که تعریف می‌شود، تست عملکرد زیر سامانه ها، تجهیزات و سامانه‌های توسعه پیدا کرده توسط بخش خصوصی یا پژوهشگاه‌های ما است. ماهواره مهدا که کار تحقیق و توسعه آن، در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده نیز از هم همین نوع است.

رئیس سازمان فضایی مطرح کرد: سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی و سایر نهاد‌هایی که متولی حوزه فضایی و حوزه ماهواره هستند، دنبال رسیدن به ماهواره‌های عملیاتی هستند. یک ماهواره عملیاتی باید بتواند بدون اشکال و ایراد در یک بازه زمانی طولانی در مدار عملیات انجام داده و خدمات ارائه بدهد. طبیعتا اگر تجهیزات زیر سامانه‌های توسعه پیدا کرده، اشکال فنی داشته باشند، در مدار عملکرد درستی نداشته باشند یا طراحی‌ها ایراد داشته باشند، باعث می‌شود عمر ماهواره به شدت افت پیدا کند. توسط این گونه ماهواره‌ها که معمولا ماهواره سبک وزن و نسبتا ارزان قیمتی هم هستند می‌شود خیلی از این زیر سامانه‌ها و تجهیزات توسعه یافته را مورد آزمون قرار داد.

او افزود: دو ماهواره کیهان و ماهواره هاتف هم از همین قاعده و هر دو جزو کلاس ماهواره‌های مخابراتی هستند که البته هرکدام با اهداف تحقیقاتی خاصی تعریف شدند. در حوزه کمک ناوبری و افزایش دقت تعیین موقعیت یا ناوبری، ماهواره کیهان با تکنولوژی تحقیقات جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و در کشور ما به چنین ماهواره‌هایی نیاز داریم. همچنین درمورد ماهواره هاتف، به نوعی اولین تکنولوژی‌های I.O.T یا اینترنت اشیا یا مخابرات باند باریک در این ماهواره مورد تست و آزمون قرار می‌گیرد.

سالاریه گفت: با قرار گرفتن این ماهواره‌ها در مدار و ارتباطاتی که به صورت روزانه با این ماهواره‌ها گرفته می‌شود، وضعیت سلامت تک تک زیر سیستم‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر اشکالاتی در نحوه ارتباطات، نحوه تعامل با ماهواره، عملکرد ماهواره، نقطه ضعفی در برابر تشعشع و حرارت و ... داشته باشیم طبیعتا توسط متخصصین ما بررسی می‌شود. با شبیه سازی‌هایی که انجام می‌دهند، ایرادات طراحی مشخص شده و در پرتاب‌های تحقیقاتی که در آتی خواهیم داشت این ایرادات رفع شده و مجددا مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: