کد خبر: ۴۰۸۳۸۶
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
0
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد گفت: با اجرای سیستمی شدن ثبت سفارشات از ابتدای بهمن، شاهد تامین به موقع و کاهش هزینه‌های تامین چای خواهیم بود.

ثبت سفارش چای سیستمی می‌شود

میثم جاهدی مدیرکل دفتر توسعه صادرات و تجارت خارجی وزارت جهادکشاورزی از تحقق سه وعده قبلی داده شده در خصوص چای خبر داد و افزود: امسال نظر به شرایط خاص بازار چای سه وعده مهمی که از ابتدای سال و براساس محول شدن وظیفه ثبت سفارشات وتنظیم بازار چای به این دفتر داده شده بود، با پیگیری‌ها و برگزاری جلسات مستمر بین دستگاهی و همراهی فعالان و زحمت کشان صنف چای، محقق شد که اولین آن سیستمی شدن ثبت سفارشات چای بود.

او ادامه داد: با همراهی وزارت صمت و سازمان غذا و دارو و اتحادیه چای کشور در جهت حذف گلوگاه فساد و ایجاد شفافیت که شعار دولت مردمی سیزدهم و وزیر جهاد کشاورزی است، این مهم از ابتدای بهمن ماه اجرایی شد.

جاهدی افزود: در تثبیت فرآیند سیستمی شدن، همراهی و نظارت اتحادیه مربوطه و سایر دست اندرکاران طی فرآیند‌های کاری مانند دریافت شناسه کالا و دادن سهمیه واردات و میزان سهم شرکت‌ها براساس سابقه واردات و رتبه اعتباری موثر خواهد بود که امید است نواقص اجرایی سیستمی شدن طی دوماه پایانی سال برطرف و در سال آتی شاهد تسهیل در امور واردکنندگان باشیم.

او با بیان اینکه دومین اقدام وزارت جهاد کشاورزی و معاونت توسعه بازرگانی عمل به قول پرداخت ارز واردکنندگان چای بوده است، گفت: پس از انتقال به تالار دوم تاکنون دو مرحله ارز کالا‌های دارای اظهار گمرکی از جانب وزارت جهاد کشاورزی نظر دستگاه گرفته است که قسمتی از این نظر دستگاه متعلق به واردات سال قبل است که شرکت‌های واردکننده درخواست دریافت ارز تالار دوم را داشته اند.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات و تجارت خارجی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برای سایر شرکت‌هایی که واردات از سال قبل بصورت ۹۰-۱۰ داشته اند نیز مقرر شده جهت دریافت ارز تالار اول فرایند حسابرسی انجام پذیرد که در مراحل بررسی است.

او با اشاره به وعده سوم وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با بازار چای گفت: مورد سوم نیز حمایت از تولید چای داخلی و باغداران بوده که با نظر مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی و دستور معاونت توسعه بازرگانی مقرر شد به ازای خرید هر کیلو چای داخله و پرداخت وجوه به تولیدکنندگان، دو کیلو ثبت سفارش واردات انجام شود که براساس دستورالعمل صادره معاونت توسعه بازرگانی نیمی از سهمیه واردات از محل مطالبات ایران از کشور سریلانکا و با قیمت پایه ارزی تالار دوم بوده و نیمی دیگر نیز دارای امکان ثبت سفارش از سایر مبادی بوده که ابتدا به دلیل شرایط ارزی مقرر شده بود از محل ارز صادرات خود یا دیگران باشد که با نظر مساعد معاونت توسعه بازرگانی مقرر شد ارز مربوطه از محل تالار دوم ارزی تامین شود.

جاهدی افزود: شرکت‌ها درصورت عدم درج ارز بانکی در زمان ثبت سفارش، باید جهت یکسان سازی نرخ ارز وارداتی بر مبنای تالار دوم اقدام به ویرایش ثبت سفارشات خود کنند.

او افزود: بهای تمام شده چای وارداتی از این محل بر مبنای نرخ تالار دوم خواهد بود و سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مطابق مصوبه دولت بر تعیین قیمت‌های مربوطه نظارت خواهد داشت. همچنین سازوکار ادامه ثبت سفارشات مابه ازای خرید چای داخله در حالت سیستمی نیز تا چند روز آینده رسما اعلام خواهد شد.

جاهدی با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای ایجاد شفافیت و تسهیل در امور و رفع مشکلات اقدام می‌کنند، اعلام کرد: در حوزه چای به دلیل مشکلات قبلی، توان دفتر خدمات بازرگانی در نیمه اول سال و دفتر توسعه صادرات و تجارت خارجی در نیمه دوم سال جاری مصروف به برنامه ریزی و ایجاد سازوکار صحیح همزمان با انجام امور جاری بود که تاکنون این امور با همکاری تمامی دست اندرکاران به شیوه مناسبی محقق شده است.

او ابراز امیدواری کرد: با اجرای صحیح سیستمی شدن ثبت سفارشات، شاهد تامین به موقع و کاهش هزینه‌های تامین چای خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: