کد خبر: ۴۰۸۳۹۵
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
0
کنعانی گفت: درباره خبرهای غیررسمی مبنی بر خواست چین از ایران درباره یمن توصیه می‌کنم در مباحث از این دست به منابع رسمی رجوع شود.

️مواضع ایران و چین درباره تحولات دریای سرخ مشترک است

کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: انتظار مردم فلسطین و غزه از دولت‌ها و ملت‌های اسلامی این است که از ابزار‌های خود از جمله تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی و استفاده از اهرم انرژی و تحریم انرژی رژیم صهیونیستی استفاده کنند و از این طریق به کمک مردم فلسطین بیایند.

وی افزود: مردم فلسطین انتظار دارند کشور‌های اسلامی از این ابزار‌ها در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان ابزار بازدارنده استفاده کنند تا این رژیم کشتار مردم فلسطین و غزه را متوقف کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر حمله به نیرو‌های آمریکایی و ادعا‌های مقامات آمریکایی در مورد دخالت ایران در این حمله و تهدید‌های مطرح شده از سوی آن‌ها علیه ایران با قرائت بیانیه صبح امروز دستگاه دیپلماسی کشور در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران جاری غزه، مکررا نسبت به خطر گسترش دامنه درگیری در منطقه به دلیل ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و نیز پشتیبانی همه جانبه‌ی آمریکا از نسل‌کُشی فلسطینیان در غزه و کرانه باختری هشدار داده و نقض پایدار و مکرر حاکمیت ملی عراق و سوریه توسط نیرو‌های آمریکایی و بمباران‌ها و انجام حملات علیه گروه‌ها و مردم عراق، سوریه و یمن را تشدید کننده این چرخه بی‌ثباتی می‌دانست.

ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر اهمیت حفظ صلح و ثبات و امنیت در منطقه، معتقد است جنگ در غزه راه حل نبوده و پایان دادن به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و آتش‌بس فوری، می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت آرامش به منطقه گردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، اما در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

کنعانی تاکید کرد: تکرار اتهام بی‌اساس به ایران، فرافکنی و نیز توطئه‌ی کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران با آمادگی و هوشیاری تحولات در منطقه را زیر نظر دارد و مسئولیت عواقب اتهامات تحریک آمیز علیه ایران، بر عهده عاملان طرح چنین ادعا‌های بی اساسی است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد سفر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور به عراق گفت: روابط ایران و عراق روابط گسترده، دوستانه و برادرانه مبتنی بر احترام است.

وی با بیان این که خوشبختانه همواره گفتگو‌های منظم و مستمری در سطوح مختلف بین مقامات ایران و عراق در حوزه‌های مختلف در جریان است، گفت: سفر آقای احمدیان به عراق نیز در چارچوب تداوم مشورت‌ها و همکاری‌ها بین دو کشور از جمله در حوزه همکاری‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم انجام می‌شود.

کنعانی با بیان اینکه در جریان این سفر به طور طبیعی در ارتباط با تحولات جاری و اخیر در روابط دو کشور نیز رایزنی و گفتگو می‌شود، اظهار کرد: برخی از اتفاقات نمی‌تواند بر عمق و استحکام روابط میان دو کشور ایران و عراق تاثیر منفی و سلبی بگذارد و روابط ایران و عراق روابط ممتاز، ویژه و عمیق است.

رای متهم پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان به زودی صادر خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد: روز شنبه دادگاه رسیدگی به اتهامات عامل حمله به سفارت آذربایجان در تهران برگزار شد.

وی ادامه داد: این جلسه با حضور شخص متهم و وکلای وی و همچنین نمایندگان وزارت خارجه جمهوری آذربایجان و نمایندگان کنسولگری این کشور در تبریز برگزار شد. رای متهم پرونده حمله به سفارت جمهوری آذربایجان به زودی صادر خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه اخیراً چین در ارتباط با تحولات اخیر در دریای سرخ به ایران هشدار داده است و آیا این خبر تایید می‌شود؟ گفت: من به همکاران رسانه‌ای توصیه می‌کنم که در مباحثی از این دست به منابع رسمی و معتبر مراجعه کنند. چنین چیزی مطرح نیست و نمی‌دانم این خبر از کجا منشاء گرفته است.

کنعانی با بیان اینکه سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در این زمینه موضع روشنی داشته است، اظهار کرد: دو کشور ایران و چین همواره به تعهد خود برای برقراری عدالت منطقه‌ای بین المللی و حل صلح‌آمیز منازعات و مقابله با تنش آفرینی کشور‌های فرامنطقه در منطقه تاکید و مواضع خود در این ارتباط را به صورت روشن اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ایران و چین دیدگاه‌های مشترکی در این زمینه دارند و در این مسیر همواره رایزنی‌های مشترکی بین مقامات ایران و چین در جریان است.

توضیحات کنعانی درباره تعرض عوامل گروهک های تروریستی به سفارت ایران در سوئد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: همه اقدامات لازم سیاسی و حقوقی در سریعترین زمان ممکن از سوی ایران و دستگاه دیپلماسی در مرکز و سفارت ایران در استکهلم انجام شده است.

وی افزود: موضوع مورد توجه و اهتمام ما قرار دارد،مقامات دولت سوئد هم قول دادن موضوع را به طور جدی دنبال کنند و اطلاع دادند ۵ نفر از افراد مهاجم بازداشت شده است.

کنعانی گفت: انتظار ما از دولت سوئد این است که به تعهدات دیپلماتیک خود در چارچوب کنوانسیون وین در حفظ شرایط ایمن برای فعالیت دیپلماتیک ایران جامه عمل بپوشاند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران گفت: اطلاعات جدید از این شهروند دستگیر شده ندارم و آنچه که مطلع هستم این است که این موضوع ابعاد سیاسی ندارد و زمینه‌های حقوقی و قضایی دارد و اگر نیاز باشد قوه محترم قضاییه در این زمینه اطلاع رسانی می‌کند.

وی همچنین در مورد آخرین پیگیری‌ها در ارتباط با اتفاق رخ داده در مورد تعدادی از شهروندان پاکستانی در سراوان گفت: این رخداد امنیتی از سوی جهات ذیربط در کشور در حال بررسی و پیگیری است. اطلاع جدیدی از این حادثه ندارم و دستگاه‌های ذیربط در زمان مقتضی در این زمینه اطلاع رسانی لازم را انجام می‌دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: