April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گروسی پیگیر تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه است
کد خبر: ۴۰۸۶۴۹
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
گروسی پیگیر تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه است تا منطقه آزاد ماکو در نقش پل ارتباطی بین چین با اروپا فعال شود.

منطقه آزاد ماکو پل ارتباطی چین و اروپا

عرصه‌های اقتصادی گستردگی بسیاری دارد که در دو بخش تولید و خدمات تعریف می‌شود. بدلیل اهمیتی که تولید دارد، فعالیت‌های تولیدی در اولویت سیاستگذاری کلان کشور قرار گرفته، اما قرار نیست دیگر بخش‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی را نادیده بگیریم.

اهمیت حمل و نقل

حمل و نقل نقش تاثیرگذاری در رونق اقتصادی دارد. هر کالایی که تولید می‌شود، چرخه بزرگی ایجاد می‌کند که وابسته به حمل و نقل است. از انتقال مواد اولیه تا محصولات تولید شده به حمل و نقل وابسته است. وابستگی به حمل و نقل به اندازه‌ای بالاست که در هر رویکردی در این عرصه می‌تواند تهدیدی برای تولید و بالارفتن قیمت‌ها باشد. هرچیزی که حمل و نقل را تهدید کند، تاثیرات مستقیمی بر قیمت کالا و محصولات می‌گذارد. اکنون حمله یمن به کشتی ها، باعث افزایش ۴۰ درصدی حق بیمه و هزینه‌های حمل و نقل شده که تاثیرات مستقیمی بر تورم کالا‌های وارداتی می‌گذارد.

درآمدزایی با ترانزیت

کشور‌هایی که در عرصه تولید دست بالایی دارند و بیش از نیاز داخل کالا‌های با کیفیت تولید می‌کنند، بدنبال دستیابی به بازار‌های جهانی هستند تا کالا‌های مازاد بر مصرف خود را بفروشند، اما شرط مهم این است که بتوانند کالا‌های صادراتی را به کشور مقصد ارسال کنند. نکته مهم در این است که کالا‌ها به سلامت و با سرعت بدست خریدار برسد. بازار‌های جهانی منتظر نمی‌مانند و هر کشوری که بتواند کالا را با سرعت و سلامت به مقصد برساند، گوی سبقت را از دیگر رقبا خواهد ربود. نکته مهمی که جهان را درگیر کرده، عبور کالا از کشور‌هایی است که در مسیر صادرات قرار دارند. صادر کننده هنگام عبور کالا از این کشورها، ناچار به دادن حق ترانزیت است، درآمدی که بدون هیچ زحمتی براحتی بدست می‌آید.

ایجاد زیرساخت‌ها

اینکه گمان کنیم ترانزیت بسادگی انجام می‌شود، اشتباهی بزرگ است. کشور صادر کنننده به شرطی حاضر به دادن حق ترانزیت است که زیرساخت‌های مناسبی وجود داشته باشد. وجود بزرگراه‌ها برای حمل و نقل جاده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما جاده چالش‌ها و سختی‌های خاص خودش را دارد. تصادفات جاده‌ای تهدیدی برای صادرات کامیونی است. همچنین برف، سیل، زلزله و چالش‌هایی که جاده‌ها را مسدود می‌کند، حمل و نقل کامیونی را تهدید می‌کند.

حمل و نقل ریلی

گزینه مناسب دیگری وجود دارد که سریعتر، ایمن‌تر و ارزانتر است. حمل و نقل ریلی گزینه بسیار مناسب و قابل اعتمادی است. کالایی که در کشور مبدا بارگیری می‌شود، تا زمانی که در کشور مقصد بدست خریدار برسد، با ناچیزترین تهدید رو به رو است. اما حمل و نقل ریلی به زیرساخت ریلگذاری نیاز دارد. از سوی دیگر حمل و نقل مسافری با قطار نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد که می‌تواند به رونق گردشگری منجر شود.

بیشتر بخوانید:

رونق گردشگری در دستورکار منطقه آزاد ماکو



ماکو بدنبال اتصال ریلی

مدیریت منطقه آزاد ماکو درک درستی از حمل و نقل ریلی دارد و با جدیت بدنبال این روش حمل و نقل است. مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به سفر رییس جمهور کشورمان به ترکیه و مذاکرات صورت گرفته گفت: یکی از محور‌های گفت وگوی مقامات دو کشور در موضوع حمل و نقل بود. حسین گروسی با اشاره به اینکه پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا در منطقه آزاد ماکو به مرند بود گفت: اگر بتوانیم راه آهن را در این نقطه متصل کنیم، یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران افزوده می‌شود.

دسترسی ترک‌ها به آب‌های آزاد

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به تشریح اهمیت اتصال ریلی چشمه ثریا به مرند گفت: با تکمیل این کریدور ریلی، ترکیه می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی یابد که موضوع در حال پیگیری است. گروسی افزود: این مسیر یکی از مسیر‌های ریلی مهم برای کشور است و مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر این منطقه انجام شده است. گروسی با بیان اینکه این خط راه آهن خیلی از مدت‌ها پیش در دستور کار است و با توجه به اینکه آماده بودن خط ریلی تا تبریز و جلفا، امکان اتصال ریلی از جلفا به ماکو فراهم است.

ترانزیت منسوخ شده

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو به مقایسه حمل و نقل جاده‌ای با ریلی پرداخت و گفت: ترانزیت با کشنده‌های سنگین منسوخ شده و همه کشور‌ها به سمت ترانزیت ریلی روی آورده اند، به همین دلیل دولت باید با نگاه ویژه هر چه زودتر عملیات اجرایی این خط ریلی را آغاز کند.
تاکید و پیگیری مدیرعامل منطقه آزاد ماکو برای ایجاد این خط ریلی، بدلیل این است که این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد کرد. این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می‌شود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: