May 2024 02 / پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیسی در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیاد‌های جهانی:
کد خبر: ۴۰۸۶۹۳
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
رئیس‌جمهور گفت: میزان دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی با امروز مقایسه نیست.

میزان رشد علم با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست/ کارها باید علم‌پایه دنبال شوند

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیاد‌های جهانی که در باشگاه دانش پژوهان جوان در تهران برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: انقلاب اسلامی توجه به علم افزایی و ارتقای علم را همواره مورد تاکید داشته است.

وی ادامه داد: امام بزرگوار به‌عنوان رهبر انقلاب یک عالم فرزانه بود. اگر آثار علمی ایشان را ببینید علی‌رغم سن و سال و مشغله‌هایی که داشتند پنجاه کتاب ایشان کتاب مرجع است.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: امام کتاب‌های فقهی، حقوقی، فلسفی کلامی و عرفانی و اخلاقی امام دارد و شخصیتی هستند که در حوزه علم و دانش خلاقیت دارند و سخنان نویی بیان کردند که اساتید و علمای قبل از ایشان نداشتند و همگی مبتنی بر اصول و مبانی است و امروز هم سکاندار انقلاب یک عالم فرزانه است که همواره بر رشد و دانش تاکید دارد.

رئیسی افزود: اگر میزان مراکز علمی قبل انقلاب را با امروز مقایسه کنیم میزان دانشگاه‌ها، دانشجویان و اعضای هیئت‌های علمی را می‌بینیم. تعداد مقالات در سال ۵۶ پانصد مقاله بود، اما امروز به ۷۸ هزار مقاله رسیده است. قبل از انقلاب مجلات بین‌المللی نداشتیم، اما امروز بیش از سیصد مجله داریم.

وی بیان کرد: ارتقای علم و رتبه علمی که در کشور وجود دارد نشان می‌دهد انقلاب توجه به علم، معرفت‌افزایی و هم علم‌آموزی دارد و هم به‌کارگیری علم و دانش را دارد. تاکید رهبری بر اینکه کار‌ها باید دانش‌بنیان باشد یعنی طبق آموزشی که در مدرسه و دانشگاه صورت پذیرفته کار‌ها علم پایه شود. رهبر انقلاب همواره بر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید دارند.

رئیسی بیان کرد: ظرفیت بسیار بالاست و جوانان ما می‌توانند در عرصه‌های داخلی و خارجی برای کشور افتخار بیافرینند. می‌توان عرصه‌های مختلف علمی را حضور پیدا کردو افتخار آفرید و پرچم ایران برافراشته شود.

رئیس قوه مجریه اظهار کرد: این افتخارات همواره باید مورد تکریم قرار بگیرد و هم حفظ شود و ارتقا یابد و نباید به جایگاه علمی که دارید اکتفا کنید. حتما باید مسیر رشد و تعالی را برای خود و جامعه باشد و باید برای جامعه مفید واقع شوید.

وی گفت: توجه به حل مسئله و کمک به جامعه و مردم بسیار مهم است. ممکن است یک مدتی انسان دچار مشکلاتی شود، اما باید افراد موثری در جامعه باشیم. یک معلم یا استاد فرد تاثیرگذاری است. شاگردپروری و نخبه‌پروری کار بسیار مهمی است لذا وقتی رتبه علمی کسب کردید نباید در این جایگاه متوقف شوید و باید برای مردم خدمت و گره‌گشایی داشته باشید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: عرصه نوآوری و خلاقیت عرصه مهمی است. پیشینیان حرف‌های بسیار خوبی زدند، اما ما باید همان را سخن بگوییم و یا با تکیه بر مبانی استوار نظریه‌ای جدید ارائه دهیم. بعضی دانشمندان از استادانشان جایگاه علمی برتری دارند و حرف‌های نویی دارد که در کتاب استادش نیست.

وی ادامه داد: سخنانی را از علامه طباطبایی داریم که استاد ایشان این سخنان را ندارند یا در آثار شاگردان علامه سخنانی هست که در سخنان ایشان نیست. راه اندیشه برای همه باز است. در باشگاه دانش‌پژوهان از مباحثات و تبادل اندیشه‌ها نظریه جدید خلق شود.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: در عرصه علمی ثابت کردیم می‌توانیم در جایگاه رفیع علمی قرار بگیریم. باشگاه دانش‌پژوهان یک باشگاه اندیشه‌ورزی است.

رئیسی اظهار کرد: المپیاد برای بهره بردن برای یکسری فرمول‌ها نیست و باید آن‌ها را به کار گیریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با اینکه نخبگان خود مسائل نخبگان را حل کنند موافقیم و توصیه‌ام به وزیر علوم این است از نگاه نخبگان بهره ببرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: