کد خبر: ۴۰۸۷۰۶
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
0
محققان هشدار داده اند که سطح CO2 مورد انتظار در سال ۲۰۲۴ اهداف آب و هوایی را تهدید می‌کند.

سطح CO2 مورد انتظار در سال ۲۰۲۴ اهداف آب و هوایی را تهدید می‌کند

اداره هواشناسی انگلیس پیش بینی کرده است که افزایش دی اکسید کربن جو در سال جاری از مسیر‌های کلیدی برای محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت و محققان مجدداً تأکید می‌کنند که فقط کاهش شدید در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند اهداف آب و هوایی را در مسیر خود نگه دارد.

انتظار می‌رود افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از سوخت‌های فسیلی و جنگل زدایی در سال ۲۰۲۴ توسط پدیده اقلیمی دوره‌ای ال نینو تشدید شود که توانایی جنگل‌های استوایی را برای جذب کربن کاهش می‌دهد.

این امر منجر به افزایش نسبتاً بزرگی در میانگین سالانه غلظت دی اکسید کربن اندازه‌گیری شده در رصدخانه Mauna Loa در هاوایی می‌شود که حدود ۲.۸۴ قسمت در میلیون (ppm) بیشتر از سال ۲۰۲۳ است.

به گفته محققان، این موضوع احتمالاً جهان را از مسیر‌های کلیدی تعیین شده توسط هیئت بین دولتی سازمان ملل متحد در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) برای محدود کردن افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن، بلندپروازانه‌ترین هدف توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، دور می‌کند.

ریچارد بیتس، محقق پیش بینی دی اکسید کربن در این اداره هواشناسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: بعید به نظر می‌رسد که بتوانیم افزایش دما را به ۱.۵ درجه محدود کنیم.

بیتس افزود: از نظر فنی، اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای فوراً به میزان قابل توجهی کاهش یابد، ما همچنان می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما سناریو‌های پیش بینی شده توسط هیئت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهد که تجمع دی اکسید کربن در اتمسفر در حال کاهش است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که جهان در آستانه تجربه سال‌هایی‌از افزایش دما به میزان بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر است، اگرچه این به خودی خود به منزله نقض هدف پاریس نیست که به‌طور میانگین طی دو دهه اندازه‌گیری می‌شود.

هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوا قبلاً مطرح کرده است که اگر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به همین شکل ادامه یابد، در اوایل دهه ۲۰۳۰ دمای جهان از ۱.۵ درجه سانتیگراد فراتر خواهد رفت.

منبع: الیوم السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: